СонОпера «непрОсті»: як роман Тараса Прохаська набув нового звучання

На фестивалі Atlas Weekend після всіх гучних концертів в одному з павільйонів ВДНГ відбулася презентація експериментального твору — сонОпери «непрОсті».

Її створили на основі роману Тараса Прохаська «непрОсті». Над музикою працювали Роман Григорів та Ілля Разумейко, композитори опери-реквієму «IYOV». Ось що автори розповіли про новий твір.

   Тарас Прохасько, письменник

«Я завжди вважав, що цей роман дуже пасує для різних трансформацій, чи то в кіно, чи то в опері. Оскільки то є роман про розповідання, то я думаю, що лібрето теж дуже легко побудувати на розповіді, оповіданні, як такому. Тому цей нічний формат доцільний тут, бо розповідати історії впродовж ночі — це щось дуже органічне й архетипічне.

Роман Тараса Прохаська «непрОсті» hromadske.ua

До того ж, я дуже довіряю саме цим хлопцям, бо мені подобається то, що вони роблять. Саме опера в їхньому розумінні та виконанні може відповідати темі «непрОстих». Мені подобається, як ці композитори творять музику, відчувають її та поводяться з нею і абсолютно довіряю їм свій роман. Тепер це їхня опера «непрОсті».

Я переконався, що найбільше неповторності можна віднайти і відчути у тому, що здається подібним і незмінним: у порах року, у стадіях дня, у кольорі трави, у прозорості води, у камінцях на річковому березі...

Уривок з роману «НепрОсті» Тараса Прохаська

   Ілля Разумейко, композитор

 «Тарас Прохасько — надзвичайний письменник, який не піддається ніякій класифікації, з особливою, дуже музичною мовою. Шукаючи нову форму музичного твору, ми зрозуміли, що це має бути щось радикально відмінне від знаних нам музично-театральних жанрів...

Виконання сонОпери «непрОсті» hromadske.ua

І саме література Прохаська, яка багато в чому «біологічна» та «фізична», виявилася тим, що ми зараз шукаємо в музиці, намагаючись відійти від консервативних концертних форматів. «сонОпера» — це, можна сказати, новий жанр. Найголовніше в ньому те, що наші слухачі сприймають усе дійство вночі, лежачи на матрацах, засинаючи та прокидаючись. Ніхто нікуди не поспішає, ніхто не читає довгих філармонійно-театральних програмок, ніхто не грається мобільним: так народжується нове відчуття часу, яке потрібно для сприйняття шестигодинного твору».

   Роман Григорів, композитор

«Щодо інструментарію, то ми тут вирішили розширити його досить екзотичним міксом: крім препарованого роялю, віолончелі та ударних, ми використовуємо вібрафон, toy piano, калімбу, контрабас, трохи розлаштовані скрипку та гітару і навіть друкарську машинку. В деяких сценах звучить текст, голосом самого автора (на допрем’єрному показі його читав актор Дмитро Ярошенко — ред.), а вокальну партію, яка складалася з китайських колискових, виконує співачка Чень Юнь Цзя. Крім того, в другій дії ми покидаємо сцену та розосереджуємося з інструментами по різних куточках зали, утворюючи живі стереоефекти. А пролог і епілог сонОпери, під час яких ми ходимо, граючи на тарілках поміж сплячими слухачами, взагалі чимось нагадує тибетську музичну терапію.

Toy piano hromadske.ua

Виставу на Atlas Weekend ми розглядаємо як допрем’єрний показ, і власне, зараз плануємо разом із Прохаськом створити новий варіант опери, який буде презентовано восени цього року в Києві».