Рембрандт скопіював собаку в іншого художника для однієї зі своїх найвідоміших картин «Нічна варта» — музей

Пес на знаменитій картині нідерландського художника Рембрандта ван Рейна «Нічна варта» 1642 року є майже ідентичною копією собаки, зображеної на малюнку, який за 23 роки до того створив іще один місцевий художник — Адріан ван де Венне.

Про це пише Associated Press.

Кураторка Державний музей — нідерландський національний музей, розташований в АмстердаміРейксмузею Анна Лендерс розповіла, що вона випадково виявила ідентичність псів. «Я цього не шукала; це було справді несподівано», — сказала Лендерс у скляній кімнаті, де «Нічна варта» проходить масштабну реставрацію.

Вона відвідувала виставку в музеї Zeeuws на півдні Нідерландів, коли її погляд упав на малюнок 1619 року ван де Венна, на якому зображений собака.  

«Схожість настільки сильна, що першої миті я подумала, що він (Рембрандт — ред.) мав це використати», — додала кураторка.

Саме тоді почалося дослідження й порівняння собак ван де Венна та Рембрандта, їхніх поз і навіть нашийника, який вони носять. За словами Лендерс, голови обох псів повертаються під тим самим кутом, пащі злегка відкриті й в обох собак довга шерсть і вуха, що висять вертикально.

У «Нічній варті» собака додає напруги темному кутку переповненої композиції, присідаючи та, мабуть, гавкаючи біля барабанника, на ім'я Якоб Йорісзон, й одразу за одним із головних героїв культової картини 1642 року, лейтенантом Віллемом ван Рейтенберґом.

Це спостереження є останнім у серії відкриттів, зроблених під час багаторічного проєкту з повторного дослідження полотна розміром 379,5 на 453,5 сантиметра за допомогою сучасних методів. «Операція “Нічна варта”» розпочалася 2019 року з ретельного вивчення картини та продовжується реставраційними роботами, які, ймовірно, триватимуть роки.

«Хтось схильний думати: ну це так добре досліджено, ми знаємо про це все. Але найкраще у великому мистецтві те, що ти завжди продовжуєш відкривати для себе щось нове», — сказав директор Рейксмузею Тако Діббітс.

Єдине, чого Рейксмузей так і не зміг з'ясувати, це — що саме за собака зображений, оскільки думки експертів розділилися між французькою та голландською породами. Найімовірніше, обидва художники використали невелику поетичну свободу.

«Ми ніколи не зможемо зробити висновку, яка це порода», — сказав Діббітс.