Артефакт у Прип'яті: організатори заявили, що «діджитал-скульптура» покликана боротися з фейками

У зоні відчуження організували мистецьку акцію — урочисто презентували зірку з фольги та екранів і влаштували світлове музичне шоу. Зробили це, щоб привернути увагу медіа й громадськості до боротьби з фейками. Акція викликала більше запитань, ніж відповідей. Громадське також вирушило в прес—тур та спробувало знайти відповідь: чому боротися з фейками митці вирішили аж у Чорнобильській зоні.

Ніч, центральна площа Прип’яті. Більш ніж сотня журналістів у тоненьких захисних комбінезонах. Тут намет, кілька обігрівачів, пара екранів та підвішена на крані «інтерактивна діджитал-скульптура». Так організатори проекту «Artefact» назвали зірку з фольги з кількома невеликими екранами в центрі. Гучно лунає музика, навколо — світлові проекції на покинуті будівлі. На екранах змінюються картинки — архівні відео Прип’яті. Усе триває близько 40 хвилин, за відчуттями — ідеальний варіант для рейву, поганий — для одноразової акції перед журналістами.

«Artefact» — це міжнародний соціально-культурний проект, присвячений медіаграмотності, боротьбі з фейками та свідомому споживанню й розповсюдженню інформації. Запуск діджитал-скульптури, «якій можна поставити будь-які запитання» — спосіб привернути увагу до проблем. Для цього організатори зібрали три автобуси преси — подивитися на «чудо» приїхали журналісти не лише з України, а й зі світових ЗМІ. У програмі — екскурсія Чорнобилем і Прип’яттю, обід та відкриття скульптури «Artefact».

Організатори кажуть, що в роботі надихалися повістю братів Стругацьких «Пікнік на узбіччі». Проект створили за підтримки Державного агентства з управління зоною відчуження, Міністерства інформаційної політики, Мінкульту, Міністерства екології та природних ресурсів та Українського культурного фонду. Останній виділив на «Artefact» 1 мільйон 400 тисяч гривень. За словами авторів проекту, скульптура — це лише частина загальної ідеї, більше матеріалів можна знайти на офіційному сайті.

На питання журналістів, у чому зв’язок Прип’яті та фейків, організатори заявили: якби після Чорнобильської катастрофи людям сказали правду, наслідки могли бути іншими. Така відповідь змерзлих журналістів не надто задовольнила.

З другого боку, якщо автори «Artefact» хотіли привернути увагу до фейкових новин і до того, що журналісти часто довіряють неперевіреній інформації, то захід цілком виправданий. Зібрати три автобуси медіа й вивести їх за 150 кілометрів від Києва, в зону відчуження, щоб вони стали частиною арт-інсталяції, подивилися на одноденну скульптуру та світлове шоу, — кращої ідеї годі й вигадувати.