Три питання про «євробляхи»: чому протестують власники нерозмитнених авто?
Зранку 11 липня кількасот автомобілів на європейських номерах перекрили проїзд від метро «Арсенальна» до Європейської площі в Києві. Через це центр міста практично зупинився, на дорогах утворилися численні затори. Так власники «євроблях» протестували проти чинних правил ввезення іноземних авто на «Акції за захист і доступне розмитнення».
За словами очільника поліції Києва Андрія Крищенка, під Верховною Радою мітингували близько 2,5 тисяч людей. Хоча організатори акції обіцяли привести під парламент 10 тисяч протестувальників.
Їхні вимоги — змінити умови ввезення авто в Україну та розглянути в Парламенті законопроекти, розроблені комітетом з податкової та митної політики. І, хоч цими документами власники незареєстрованих авто також не повністю задоволені, організатори мітингу вважають їх початком вирішення проблеми.
«Наша вимога до пана Парубія (спікер Верховної Ради — ред.) поставити на порядок денний законопроекти, які загалом вирішували питання. Це зняття «єврообмеження», і найбільшою нашою вимогою буде скасування акцизів. Ми також будемо змушені вимагати внесення пільгових умов для учасників бойових дій», — заявив під час акції один з її організаторів, голова ГО «АвтоЄвроСила» Олег Ярошевич.
Скільки авто з іноземною реєстрацією в Україні?
Протягом 2016-2018 років у режимі транзиту та тимчасового використання в Україну завезли понад 2 мільйони авто з іноземною реєстрацією. Такі дані Державної фіскальної служби станом на 1 травня цього року. У країні перебуває понад 315 тисяч таких машин. Із них більш ніж третина — 125 тисяч — із порушенням терміну перебування.
Отже, люди, які ввезли ці автівки на територію України, не заплатили необхідні мита та збори. Цього року ці кошти могли б піти в Дорожній фонд — спеціальну статтю бюджету, гроші з якої йдуть тільки на ремонт доріг.
Та власники таких машин мають свої аргументи. По-перше, завозити авто без розмитнення дешевше. На сьогодні всі збори можуть сягнути 40% від вартості самої машини.
По-друге, розмитнити старі вживані авто, випущені до 2009 року, тобто ті, які не відповідають екологічному стандарту «Євро-5», за законом нині не можна.
Отже, виходить, що заради економії власники «євроблях» завозять в Україну автівки всупереч закону.
Протягом останнього десятиліття Україна ускладнювала ввезення старих авто. Обмежувальні норми запроваджували і через екостандарти. Зазвичай їх пояснювали захистом українських автовиробників.
Акція протесту власників автомобілів на іноземних номерах біля будівлі Ради, Київ, 11 липня 2018 року. Водії «євроблях» вимагають узаконити їхні авто в Україні та знизити акцизи на вживані авто із Європи Фото: Володимир Гонтар/УНІАН
Як завозять «євробляхи»?
Найбільше авто без розмитнення завозять в Україну із Польщі, Литви, Німеччини, Болгарії та Чехії, повідомляє Державна фіскальна служба.
Нерозмитнені автівки можуть перебувати в Україні виключно у двох режимах: транзиту або ж тимчасового ввезення.
Режим транзиту дозволяє залишати машину в Україні від 5 до 10 днів, згодом водію треба знову заїхати через пункт пропуску — так згідно із законом можуть чинити як іноземці, так і українці. За невиконання цього правила передбачений штраф у 8,5 тисяч гривень.
А от у режимі тимчасового ввезення авто може перебувати в Україні до року. Його можуть використовувати лише ті громадяни, які його завезли. Забороняється також використовувати такі машини для підприємницької діяльності, наприклад, для легальної роботи в службах таксі.
Та ці правила часто порушують. Протягом 2017 року митниці склали майже 18,5 тисяч протоколів за порушення термінів транзиту. За ними виписали штрафів майже на 110 мільйонів гривень. За порушення термінів тимчасового ввезення оформили понад 4 тисячі протоколів на суму штрафів більш ніж 55 мільйонів гривень.
Акція протесту власників автомобілів на іноземних номерах біля будівлі Ради, Київ, 11 липня 2018 року. Водії «євроблях» вимагають узаконити їхні авто в Україні та знизити акцизи на вживані авто із Європи Фото: Володимир Гонтар/УНІАН
Що пропонують тепер?
Наразі у Верховній Раді зареєстрували 2 законопроекти, щоб зменшити акцизи на розмитнення авто на єврономерах. Це проекти №8488 і №8487 — зміни до митного та податкового кодексів.
Їхня співавторка, очільниця комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна (БПП), закликала парламент розглянути документи до кінця тижня.
У законопроектах пропонують такі нові базові ставки:
- 50 євро за авто з двигуном у 1000 куб. см на бензині
- 75 євро за авто з двигуном у 1000 куб. см на дизелі
- 1 євро за 1 кВт ємності акумулятора для електрокарів
- 100 євро за гібридне авто
Мито на ввіз імпортного авто в кожному окремому випадку визначатиметься за формулою, де враховуватимуть два коефіцієнти — обсяг двигуна, поділений на 1000, та повні календарні роки авто — з наступного року після виготовлення до моменту реєстрації авто в Україні.
Базова ставка × (обсяг двигуна/1000) × (вік авто –1 рік) = вартість розмитнення
Водночас зі зниженням мит планують запровадити і жорсткіші покарання для порушників.
Порушення строків реєстрації для транзитних авто:
- понад 20 діб — 85 тис. грн (замість 8,5 тис.)
- понад місяць — 170 тис. грн
За порушення режиму тимчасового користування автівкою:
- понад 10 діб 85 тис. (замість 17 тис.)
- понад місяць — 170 тис. грн
За несплату штрафів авто у водія зможуть конфіскувати за рішенням суду.