Партнерський матеріал

Банківські технології, що рятують життя й економіку під час війни

Протягом останніх років банки України посилено вдосконалювали цифрову фінансову екосистему, зокрема мережу еквайрингу для безготівкової оплати товарів і послуг за допомогою банківської картки та Point Of Sale — точка продажуPOS-терміналу. Якщо в легші для країни часи банки розвивали cashless, щоб спростити життя бізнесу й споживачам, то в кризові — під час пандемії коронавірусу та війни — ставка на нього стала рятівною чи не для всієї економіки країни.

«ПриватБанк» почав активно розвивати національну мережу еквайрингу ще з 1999 року, ставши першопрохідцем серед банків в Україні. Яким був цей шлях для «ПриватБанку» протягом останніх 10 років і як розбудова безготівкової економіки вплинула на економіку країни — у матеріалі hromadske.

POS-термінал — третій не зайвий між підприємцем та клієнтом

У 2013–2014 роках POS-термінали вже були частиною життя українців. «Торгові підприємства, які вже мали у себе POS-термінали, переконалися, що завдяки сервісу під час розрахунків вдається уникнути багатьох помилок, які були, наприклад, під час використання готівки на касі. Клієнти теж були у виграші: процес оплати пришвидшився, тож черги стали меншими, а обслуговування — швидшим», — розповідає Сергій Макаренко, керівник напрямку торгового еквайрингу «ПриватБанку».

Не дивно, що невдовзі POS-термінали стали невіддільним атрибутом усього торгового бізнесу. «Ті, хто ще не мав POS-терміналу, розуміли, що втрачають покупця. Бо коли клієнт приходив до магазину, де не було POS-терміналу, він ішов далі шукати місце, де термінал є», — каже керівник напрямку.

Вже у 2013 році кожен продавець, який був клієнтом «ПриватБанку», міг керувати торговими точками через особистий кабінет у «Приват24 для бізнесу». Наступного року через POS-термінали банку можна було сплатити штраф за порушення правил дорожнього руху, а у 2017 і 2018 роках відповідно — розрахуватися карткою через POS-термінал за проїзд у транспорті та оплатити послугу із чайовими. Ці інновації спрощували як роботу бізнесу, так і повсякденне життя споживачів.

За даними «ПриватБанку», зараз кількість клієнтів з активним еквайрингом становить понад 180 тисяч. А це в рази більше, ніж десять років тому.

hromadske

Термінали, що… рятують життя

Коли в перші місяці пандемії коронавірусу стало зрозуміло, що він із нами надовго, бізнес, який спочатку призупинися, почав пристосовуватися до нових умов. До прикладу, кафе, піцерії, ресторани активно пропонували їжу навинос, розвивався сервіс доставлення.

«Люди відмовлялися від готівки як з економічних, так і з гігієнічних причин. Ми зрозуміли, що для маленьких магазинів POS-термінал, якому потрібне постійне живлення від розетки, — не вихід. Потрібен був термінал з акумулятором, який може працювати автономно», — розповідає Сергій Макаренко про появу мобільних терміналів від «ПриватБанку».

У 2020 році банк запустив послугу «Готівка на касі». Завдяки послузі клієнти отримали додаткові точки, де можна було отримати готівку, окрім кас банків та банкоматів.

«Коли почалася війна, щоб отримати готівку, людям не доводилось стояти у чергах до банкоматів. Вслухайтеся в числа. Якщо в січні 2022 року в нас у країні видача готівки через POS-термінали на касі в магазинах була всього 50 мільйонів, то за місяць це число сягало вже 2,2 мільярда гривень. Термінали та сервіси, які були підключені до цієї послуги, допомогли з безпекою національного масштабу», — ділиться даними Макаренко.

Так POS-термінал із технологічної новинки для спрощення бізнесу та повсякдення споживачів мимоволі став додатковим засобом для порятунку людського життя в умовах повномасштабної війни в Україні.

Для підтримки малого бізнесу у 2022 році «ПриватБанк» запустив сервіс Програмний реєстратор розрахункових операційПРРО «Каса», за допомогою якого підприємці можуть фіскалізувати розрахункові чеки, згідно із законодавством, в автоматичному режимі, використовуючи для цього той самий POS-термінал. Тобто торговець отримував 2 в 1 — обладнання для приймання безготівкових платежів і сервіс хмарної фіскалізації без додаткової оплати. Сервіс став доступним для всіх користувачів POS-терміналів банку, а вже у травні 2023-го — ще й для користувачів застосунку «Термінал» та інтернет-еквайрингу LiqPay.

За дев'ять місяців 2023 року кількість користувачів сервісу ПРРО «Каса» з тисячі підприємців зросла до майже 40 тисяч. Станом на сьогодні через сервіс проводять понад 200 тисяч фіскальних операцій на добу. Сервіс зручний як для малого, так і для середнього бізнесу.

Твій особистий термінал: шлях від каси до мобільного застосунку

POS-термінали в «ПриватБанку» постійно удосконалюються. «Торік ми почали оновлювати термінальний парк. Нові термінали — це мобільні POS-термінали на базі OS Android, на борту яких є Wi-Fi. Вони можуть протягом доби працювати від одного заряду. Якщо вимкнули світло чи зв'язок, ви під’єднуєте термінал до власної точки доступу Wi-Fi та продовжуйте працювати», — каже Макаренко.


Додатково в «ПриватБанку» розвиваються сервіси інтернет-еквайрингу та QR-коду.

Через безпечний платіжний сервіс LiqPay щодня проводять майже мільйон транзакцій, а це — понад чверть усіх інтернет-операцій з еквайрингу в Україні. Сьогодні LiqPay залишається найбільшим сервісом із безготівкових розрахунків в інтернеті.


Наприкінці 2021 року «ПриватБанк» за підтримки Visa представив «Термінал» — застосунок, який дозволяє торговцям перетворити власний смартфон на базі OS Android із NFC на справжній POS-термінал для приймання безконтактних оплат за товари та послуги. Найчастіше його використовують для оплати послуг у невеликих торгових точках, а також таксі, доставки або кур'єрських послуг.

За два роки загальна кількість користувачів, які хоча б раз скористалися застосунком «Термінал» сягнула 46 тисяч, а кількість транзакцій у 2023 році становила 6,5 млн на загальну суму понад 2,7 млрд грн, звітують у «ПриватБанку».

Високий попит на застосунок сприяв розширенню його функціоналу. Сьогодні «Термінал» — це комплексне рішення для бізнесу, яке забезпечує не лише приймання платежів, а й дозволяє фіксувати грошові операції за допомогою сервісу хмарної фіскалізації ПРРО «Каса».

У жовтні 2023 року «ПриватБанк» став першим банком в Україні, третім у Європі та сьомим у світі, який надав можливість користувачам техніки Apple приймати безконтактну оплату за товари й послуги своїх підприємств. За перший місяць застосунок «Термінал» для iPhone завантажили понад 20 тисяч клієнтів.

«Сьогодні тільки в нашому банку можна встановити додаток на iPhone і використовувати його як звичайний POS-термінал, приймаючи безконтактні платежі. Це просто крута річ, яка майже на 100% покриває потреби підприємців. Навіть попри перебої зі зв'язком або відсутність світла, паніки в країні немає, бо кожен може продовжувати приймати оплати своїх товарів або послуг», — додає керівник.

Розвиток еквайрингу в Україніhromadske

Цей матеріал підготовлено в межах спецпроєкту hromadske «Спільною хвилею». До свого 10-річчя ми розповідаємо про 10 ініціатив, які вплинули на розвиток українського суспільства й змінили життя людей.

Партнерський проєкт опубліковано на правах реклами. Над проєктом працювали: журналістка Леся Пиняк, редакторка Вікторія Бега, дизайнерка Мирослава Мохнацька, креативний продюсер Олексій Хорошенький.