Бойовики-герої, «українці-нацисти» і зловісний гендер. Як росія «промиває мізки» молоді в окупації

«Український неонацизм — це озлоблене національне, мовне, та культурне насильство агресивної меншості над більшістю». Як вам така маячня? Це цитата з підручника, який російські окупанти підсовують школярам у Донецьку від початку великої війни.

Уже понад 10 років на окупованих територіях Донеччини та Луганщини намагаються промити мізки місцевих українців. Інформаційна ізоляція, залякування, «виховання патріотизму» (звісно, не до України) — все заради стирання національної ідентичності.

Як росіяни зомбують молодь на окупованих із 2014 року територіях, і завдяки чому бодай частині вдалося зберегти проукраїнську позицію — дізнавалося hromadske.

Як усе починалося

2015 рік. Другокласників в одній із донецьких шкіл завели до класу. На проєкторі їм увімкнули відео. На ньому воєнний злочинець на прізвисько Михайло Толстих на позивний Ґіві — бойовик підрозділу «Сомалі» так званої «ДНР». Від 2014 року катував і страчував українських полонених. Був убитий у 2017 році.Ґіві поставив на коліна українського солдата, ножем зрізав шеврон та змусив жувати, — таким спогадом поділився з нами очевидець тих подій.

На початку окупації в місті ще залишалися українськомовні школи. Тоді учням видавали підручники з української мови та літератури, однак змушували заклеювати в них сторінки із символікою України. Згодом кількість уроків почали зменшувати, а до 2020 року ці предмети взагалі зникли з програми.

На уроках української ми сиділи й слухали, як погано в Україні та яке прекрасне майбутнє на нас чекає в росії.Даниїл, колишній школяр із Донеччини

«Українську я майже не знав. Та й навіщо вона в Донецьку, якщо нею все одно не можна розмовляти», — пригадує своє навчання теперішній студент харківського вишу Даниїл. Прикметно, що ці уроки вів учитель, який і далі виїжджав знімати пенсію на підконтрольну урядові України територію.

Хлопець згадує, як у його школі змушували ходити на всілякі заходи на кшталт «Дня “республіки”» й подібні мітинги. Він намагався цього уникати — наприклад, батьки повідомляли, що син «захворів».

Робота у школах мала свої особливості, — пояснює керівник Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Ігор Соловей. По-перше, окупанти вилучили всі згадки про українську шкільну систему. Наприклад, скасували 12-бальну систему й запровадили 5-бальну.

Вчителів української мови системно відправляли на курси до «інституту підвищення кваліфікації», де з них готували вчителів російської. Паралельно продовжували завозити російську навчальну літературу, а бібліотеки вичистили від українських книг.

Казкова громадянськість

Згодом у школах зʼявився предмет В оригіналі російською: «Уроки гражданственности и духовности Донбасса».«Уроки громадянськості та духовності Донбасу». У програмі його метою вказано — «сприяння ідентифікації себе як громадянина “Донецької народної республіки”».

Від школярів вимагали «характеризувати Донбас як промислове серце росії» і пояснювати, у чому її «велич» та чому «Донбас — це частина руского міра».

Один із наших співрозмовників зауважує, що після повномасштабного вторгнення цей предмет прибрали — але лише щоб поставити ще більш виражений пропагандистський урок.

Ігор Соловей зазначив, що такий специфічний підхід на окупованій Донеччині російські куратори загалом не сприйняли.

Ігор Соловей, експерт зі страткому й інфобезпекиhromadske
Обов’язкова програма «Уроки громадянськості …» була для росіян недосконалою — її просто повторювали по колу з третього до випускного класу, тож цей урок перетворився на абищо.Ігор Соловей, експерт зі страткому й інфобезпеки

Тому російську мову на окупованих територіях тепер викладають як «рідну». А ще — щопонеділка обов’язкові заняття Оригінальна назва російською: «Разговоры о важном».«Розмови про важливе» із загальноросійської шкільної програми. На початку школярам вмикають гімн рф. Далі — розмови на пропагандистськи теми: від «нацистів» до «ЛГБТ і гендерів».

російський «путін-юґенд»

Окупанти приділяють увагу й молодіжним організаціям на окупованих територіях, як-от представництвам російських парамілітарних формувань Представництво на окупованій території Донецької й Луганської областей парамілітарної організації «Юнармія», створеної російським міноборони.«Молода гвардія — Юнармія» і політично-піонерського Оригінальна назва російською: «Движение первых». Створена у 2022 році російська молодіжна політично-пропагандистська організація, у яку змушують вступати школярів. Заснували до 100-ліття «радянської піонерії».«Руху перших». На захопленій Донеччині працює також місцева «Молода республіка».

Нещодавно на один із таких заходів від «Руху перших» у школі на окупованій Донеччині скликали учнів. Там був молодик, який казав, що він студент із Донецька, який мобілізувався до російських збройних сил у 2022 році. Розповідав про свою службу та просував пропагандистські ідеї: «Україна не переможе», «у Маріуполі ЗСУ ховалися за цивільними» тощо. Не забув і про «братні народи».

А ось окупаційні ресурси пишуть про активність «Юнармії»: учні «присягають на вірність росії» і беруть участь у зафарбовуванні української символіки в Маріуполі, а також «збирають допомогу» для російських окупантів.

Наш очевидець каже, що школярі можуть ходити на такі заходи через страх, бо ж відмова викликатиме підозри. Є й інші мотивації: за участь у тій самій «Юнармії» учням обіцяють додаткові бали під час вступу до вишів. Хтось пристав на таку пропозицію, а хтось і надалі не ставиться до таких рухів серйозно. Про це, наприклад, згадує студентка київського вишу Ганна, яка до 2021 року жила в Донецьку.

Для мене вони були посміховиськом. Займалися якоюсь х*йнею.Ганна, колишня школярка з Донецька

А тодішній школяр Даниїл додав, що його змушували приєднуватися до «Молодої республіки». Він намагався уникати цього, через що йому занижували оцінки, навіть не приховуючи причину. А директор міг викликати на приватну розмову.

«Окремо про уроки історії: вони були лише про росію. Вчителька порівнювала рф та Україну за ті часи, які ми проходили.

Якщо сказати якийсь аргумент на користь України, то на тебе кричали та називали “укропом”», — пригадує хлопець.

«Правильні» кольори прапора

Керівник Центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки Ігор Соловей відзначає, що робота на захоплених територіях із молоддю та дітьми — чи не єдина стаття фінансування, яку рф жодного разу не переривала від початку окупації.

Навіть із військовими витратами не можна порівняти — зарплата вчителя окупаційної школи завжди була вдвічі більшою, ніж у військовослужбовця «народної міліції “ДНР”» — 30 тисяч рублів у класі проти 15 тисяч в окопах.Ігор Соловей, експерт зі страткому й інфобезпеки

Ігор Соловей звертає увагу, що роботу з молоддю та дітьми завжди відрізняла системність — базу заклали десь у 2015 році. Ще в дитсадках у молодших групах дітей привчали до «правильних» кольорів російського прапора та створених росіянами на окупованій Донеччині «республік».

Для дітей віком від 4 до 7 років уже йшла жорстка програма «патріотичного виховання». Для геть малих — її проваджували, зокрема, через численні Святкові заходи в дитячих садочках.«утренікі», які виховательки повинні були сумлінно фільмувати, відправляти кураторам та надсилати батькам для розповсюдження.

Із переведенням системи на вже власне російські стандарти всі виховательки отримали нову обов’язкову програму навчання та звітності. Експерт каже, що перегляд тих же «вебінарів» жорстко контролюють — без бездоганної звітності виховательку звільняють.

І додає, що після початку великої війни на російські стандарти навчання повністю перевели й учителів на нових окупованих територіях. Для вчителів, які погодилися працювати на росіян, встановили високі зарплати. Це діє як підкуп.

На нових окупованих територіях зарплатня у вчителів у середньому на 20 тисяч рублів більша, ніж у «колег» із Донеччини. Це суттєво більше, ніж отримували вчителі до окупації.Ігор Соловей, експерт зі страткому й інфобезпеки

«Стартували у 2022 році з 50 тисяч рублів, а тепер підвищили до 70–80 тисяч на місяць», — зазначив Соловей. Суттєву частину зарплатні нараховують за «позакласну роботу», «класні години» й інші заходи «патріотичного виховання».

Окремий чинник тиску — приписані до кожної школи охоронці, яких присилають за двомісячними контрактами з росії. Одягнуті в чорне чоловіки з кобурою чи дубинкою на поясі повинні підтримувати «російський порядок» у школах, — каже експерт.

Центр робив дослідження серед російських військовополонених. Фахівці зустріли в таборі «Захід-1» бійців із Дагестану, які «охороняли» школи під час окупації частини Харківщини.

Втім, на думку експерта, Україна все ще може перевернути ситуацію й зберегти українську молодь на окупованій території. Для цього, зокрема, слід розрізнити роботу з конкретними окупованими територіями, зважаючи на те, коли їх захопили — до 2022-го чи вже після.

«Потрібен і механізм підтвердження фаху для молоді після здобутої професійної освіти на окупованих територіях. Треба боротися за молодь», — пояснює Ігор Соловей.

Насамкінець експерт наголошує, що необхідно працювати із соцмережами та медіа, підтримувати дистанційні школи та давати дітям максимум для того, щоб у майбутньому вони могли вчитися на підконтрольній Україні території.