Чотири з п’яти приватних літаків уникнули санкцій РНБО через незаконні польоти до РФ — «Українська правда»

З—поміж п’яти приватних літаків, щодо яких у січні 2021 року Рада національної безпеки та оборони наклала санкції через незаконні польоти в Російську Федерацію, чотирьом вдалося уникнути обмежень через перепродаж і перереєстрацію.

Про це йдеться в розслідуванні «Української правди».

У січні 2021 року президент Володимир Зеленський увів у дію санкції проти п’яти офшорних компаній, на які зареєстровані літаки президента будівельного холдингу «Укрміськбуд» Ігоря Кушніра, ексдепутата й бізнесмена Віталія Хомутинніка, а також народних депутатів від «Опозиційної платформи — За життя» Тараса Козака й Віктора Медведчука.

Санкції передбачають «заборону видання та анулювання чинних дозволів і планів на виконання польотів цими літаками», тобто заборону пересування Україною. Якщо ж літаки перебувають за кордоном, то країни повинні застосувати «аналогічні обмежувальні заходи» за зверненням українського МЗС.

Ще в лютому проєкт журналістських розслідувань Bihus.Info повідомляв, що три приватні літаки, які опинилися під санкціями, встигли вилетіти з України до набуття обмеженнями чинності. Як стверджує «Українська правда», приватні літаки, які належать Хомутинніку й Кушніру, були перепродані й змінили номери реєстрації. Таким чином, на них уже не розповсюджується дія санкцій РНБО.

Зокрема літак Хомутинніка в серпні 2021 року змінив бортовий номер у швейцарському місті Сент-Галлен і того ж місяця прибув в аеропорт «Бориспіль». Сам бізнесмен раніше заявляв, що його літак ніколи не літав у Росію, а в коментарі УП зазначив, що звернувся до РНБО щодо «помилковості санкцій» і був змушений перепродати борт іншій компанії в холдингу.

Літак Ігоря Кушніра у травні 2021-го так само приземлився в Сент-Галлені й через три місяці вилетів до США під іншим бортовим номером — тобто також уникнув санкцій. Водночас, за даними «Української правди», Кушнір уже користується іншим приватним літаком, на якому він прибув до Києва в серпні.

Щодо Тараса Козака, то він, стверджує УП, устиг продати один свій літак і виставити другий на продаж. Перший борт змінив реєстраційний номер і наприкінці липня 2021 року вилетів до США. І лише один підсанкційний літак, який належить Віктору Медведчуку, лишається в Україні.

Міністерство закордонних справ повідомило «Українській правді», що «поінформувало іноземних партнерів» про санкції РНБО. Секретар Ради нацбезпеки та оборони Олексій Данілов поки не відповів на запит УП.