Держкіно і люди: хто така Марина Кудерчук і що про її призначення кажуть кіношники
«Уряд призначив Головою Держкіно Марину Кудерчук» — таким коротким повідомленням міністр культури, молоді і спорту Володимир Бородянський 29 січня оголосив результати другого конкурсу на цю посаду.
У соцмережах призначення Кудерчук назвали грою в «Чапаєва» і «радянським рішенням». hromadske запитало представників кіноспільноти про те, хто така Марина Кудерчук і як вона пройшла конкурс на посаду головної людини українського кіно.
Марина Кудерчук працювала у Держекоінспекції та Податковій адміністрації Запорізької області. Останні три місяці Марина була заступницею очільника Запорізької облдержадміністрації. Головним своїм досягненням Кудерчук назвала розвиток Центрального запорізького кінотеатру та міжнародного фестивалю короткометражного кіно на його базі.
Своїми першими кроками на посаді Кудерчук назвала «ознайомлення з програмами, що діють із минулого року, їх подальший розвиток та аудит». Чогось більш конкретного під час співбесіди у Національному агентстві з питань державної служби, яка і проводила конкурс вона не розповіла. Вже після оголошення про нову посаду вона попросила скептиків «судити про мене і мою роботу за результатами, які, сподіваюся, всі побачать найближчим часом».
Представники кіноспільноти мало знають про нову главу Держкіно.
Продюсерка Ольга Безхмельницина, яка також брала участь у конкурсі на посаду глави Держкіно, каже, що перекинулися з Кудерчук кількома словами, коли очікували на співбесіду, але її насторожили слова Кудерчук про Запорізький фестиваль короткометражного кіно.
«Вона сказала, що фестиваль отримує понад три тисячі короткометражних фільмів-заявок від учасників. Спродюсований мною фільм був у конкурсі Каннського кінофестивалю. Там на короткометражну програму подалися чотири тисячі фільмів. Я щиро здивувалася, як на маловідомий фестиваль у Запоріжжі можуть подаватися понад три тисячі фільмів».
Генпродюсерка Одеського кінофестивалю Юлія Сінькевич каже, що колись знайомилася із Кудерчук: «Як директорка кінотеатру вона приїжджала на кіноринок Одеського кінофестивалю. На інших кінозаходах ми з нею не бачилися».
Колишній голова Держкіно Пилип Іллєнко каже, агентство підтримувало очолюваний Кудерчук кінотеатр, однак більше нічого про неї не знає.
Аби ми створювали більше важливих матеріалів для вас, підтримайте hromadske на Спільнокошті. Будь-яка допомога має велике значення.
Як Кудерчук пройшла конкурс?
Держагентство з питань кіно вже пів року без керівника. Після відставки Іллєнка у серпні 2019-го оголосили перший конкурс. За процедурою, після конкурсу кандидат має пройти співбесіду в Нацагентстві з питань державної служби, а потім Міністерстві культури, молоді та спорту чи Кабміні. Лише після цього підписують контракт.
До фінальної співбесіди в НАДС пройшла лише одна кандидатка — Юлія Сінькевич, генпродюсерка Одеського кінофестивалю. Вона не набрала достатньої кількості балів, але кіноспільнота виступила на підтримку Сінькевич. Після протестів та листів на адресу прем’єр-міністра все одно оголосили новий конкурс на посаду.
У другому конкурсі після тестування було два претенденти — директор кінотеатрів Сергій Зленко та продюсерка Ольга Бесхмельницина. Вони набрали понад 9 балів. Марина Кудерчук — 7,71. Та після співбесіди у Мінкульті очолила Держкіно саме Кудерчук.
«Остання співбесіда проходила в Міністерстві культури за участі міністра, його заступника Максимчука та радниці з кадрових питань. Нам не пояснювали, чому обрали саме пані Марину. Конкурсна процедура цього передбачає. Нам було б цікаво почути аргументацію», — розповіла Громадському Ольга Безхмельницина. Те, що співбесіду проводив міністр культури, підтвердив і Сергій Зленко.
У пресслужбі Мінкульту hromadske сказали: «Міністерство буде конструктивно співпрацювати з головою Держкіно, хто б його не очолив», і закликали дочекатися офіційної постанови уряду про призначення.
Що далі?
Офіційно Кудерчук ще не стала очільницею Держкіно. Потрібно чекати на постанову Кабміну.
«Зараз ми думаємо, що робити далі. Бо акція на підтримку Юлії Сінькевич якогось результату не дала. Не було реакції ні від міністерства, ні від президента. Механізму, яким спільнота юридично може вплинути на це рішення, немає. Міністр мав право обирати пані Марину, однак хочеться почути якісь роз’яснення», — каже Безхмельницина.
Крім Кабміну на роботу Держкіно впливає Рада з державної підтримки кінематографії. ЇЇ член, Андрій Халпахчі, більш стриманий в оцінці результатів конкурсу: «Мені не хочеться поспішати, я не знайомий із цією людиною. Коли приходив Іллєнко, то мені здавалося, що це недоречно. Але його керівництво було кращим в українському кінематографі. В цьому випадку перестороги є, бо це незнайома людина, але давайте подивимося».
Сінькевич, учасниця першого конкурсу, позивається до Нацагенства з питань держслужби та комісії, яка його проводила, і намагається оскаржити результати співбесіди. Якщо суд задовольнить цей позов, то вона вимагатиме перегляду першого конкурсу.
Колишній голова Держкіно Іллєнко ж каже, що до конкурсу загалом є зневіра і називає його «красивою постановкою». При цьому визнає, що сама кіноспільнота не змогла об'єднатися та представити єдиного кандидата.