Електронні мантри гурту Shanti People
Музику гурту Shanti People добре описує назва їхнього альбому «Urban Mantras» — це острівець ведичної мудрості в міській метушні, зустріч сходу і заходу, санскриту й електронних ритмів.
Вперше колектив зібрався у 2008-му. З оригінального складу залишилася вокалістка й ідеолог гурту — Ума, а за ритм-секцію тепер відповідають Денис Швець і Ростислав Чабан, які раніше грали в «И друг мой грузовик».
Shanti People виступили у проекті Stage 13, а потім розповіли про мантра-джеми, нове звучання і вічну актуальність Вед.
Shanti People — це цілий комплекс ідей і практик. Розкажіть, що це за ідеї, і чим ви займаєтесь, на додачу до діяльності гурту?
Ума: Оскільки ми всі музиканти і майже всі йоги, то це вплинуло на наші тексти. Бо санскрит — чарівна, магічна й містична мова, якою мені дуже подобається співати. Я вже близько десяти років вивчаю мантри, тому це стало природно: поєднувати ту музику, яку ми любимо, з тими духовними практиками, до яких ми вдаємося. Це не так, що ми подумали: «А зробімо такий класний мікс». Це відбулося природно, за велінням серця. Просто подобається співати мантри, подобається створювати музику й це переросло в професію.
Я знаю, що ви також проводите заняття з вокальної йоги. Які ще речі ви організовуєте?
Ума: Вокальна йога — це поєднання східних і західних вокальних технік, що дозволяють людині розкрити свій звук. Це необов’язково для вокалістів, це для всіх людей, яким подобається співати. Я просто ділюся певними техніками. А оскільки я співаю мантри і пісень особливо не знаю, то в кінці занять ми співаємо мантри.
Також ми проводимо мантра-джеми. Це для нас найбільш автентичний спосіб зібратися разом і поспівати мантри. Коли всі разом і хором співають мантри, тоді вони впливають.
Ума з Shanti People. hromadske.ua
А коли ви взагалі почали цікавитися Ведами?
Ума: Я взагалі почала практикувати в 2006 чи 2005-му, приблизно 10 років тому. В певний момент я поїхала в Індію і зустріла людину, що навчає мене співати індійську класику й мантри. Це теж відбулося природно. Я не думала в 16 років, що ми будемо співати мантри. Думала, як і всі нормальні люди, буду співати андеграундний грандж.
А був такий етап взагалі?
Ума: Був, звісно. Ще й не такий. Ми робили і попсовий проект. Коли нас познайомили з Богданом (звукорежисер і VJ гурту — ред.), ми почали робити тріп-хоповий російськомовний проект. Потім вже вирішили зайнятися Shanti People.
Shanti People на Stage 13. hromadske.ua
Чи часто часто ви буваєте в Індії? І чи виступаєте там?
Ума: Туди ми переважно приїжджаємо за натхненням і навчанням. Виступати ми пробували на Гоа і дали там кілька концертів, але нас це не вразило. Бо Індія — це Індія. Там доводилося ногою притримувати мікрофонну стійку, працювати в один мікрофон вдесятьох, все по-індійськи. Збиратися і співати мантри там можна в будь-якому храмі, а якогось професійного розвитку ми там не отримуємо. Тож переважно їздимо туди наповнюватися, грітися, фактично кожної зими.
Як ви зібралися в теперішньому складі?
Денис: Я, наприклад, просто завів новий електронний девайс і мені цікаво було десь його застосувати. Друзі прислали мені лінк: «Шукаємо барабанщика в Китай, а також тих, хто грає на SPD-S (перкусійний семплер — ред.)». Китай мене взагалі не зацікавив, а от другий пункт так. Я подзвонив, так і познайомились. Спробували пограти разом — сподобалося.
Ума: В нас були різні формати виступів. Ми починали з акустичного формату з індійською перкусією. Але коли ми почали їздити великими фестивалями, то зрозуміли, що це формат більш медитативний і для іншої аудиторії. Прокачати велику кількість людей так досить складно. Тому ми почали задумуватися, як стилістично це трохи змінити, щоб людям було більш зрозуміло, грувово. Так до нас приєднався Денис.
Денис: Стосовно груву, то ми зі Славіком з 2008-го року грали в «И друг мой грузовик». Тож ми зіграна ритм-секція.
Денис Швець під час запису Stage 13. hromadske.ua
Ума: Життя змінюється, люди приходять і йдуть, а музика відповідно набуває нових форм. Для нас із Богданом як людей, що живуть цим проектом, це завжди трансформація, щось нове. І те, як все відбувається зараз, нам подобається все більше: підвищується професійний рівень музикантів, з’являється певна свобода, можливості для реалізації в різних стилях, а не лише в мінімалістичному, етнічному, акустичному форматі.
Я пригадую також «Рамаяну» на ГОГОЛЬFESTі. Чи будуть нові колаборації або інші великі історії, які ви хочете розказати по-новому?
Ума: 11 листопада буде презентація EP. У ньому будуть треки, зіграні в «Рамаяні» в колаборації. Я всіх запрошую на концерт, де вже в електронній версії ми знову виконаємо мантри, зв’язані з Рамою. Також ми зараз готуємо новий великий проект, який буде стосуватиметься джйотішу. Джйотіш — це ведична астрологія. І ми зараз робимо проект про дев’ять планет. Він також буде цілісний, можливо, в колаборації з музикантами чи поетами. Поки що ми працюємо з фешн-арт дизайнерами одягу, візажистами, й знаходимо форму планет, сприятливі мантри.
Ума під час запису Stage 13. hromadske.ua
Хочу ще запитати про ваш сольний концерт в Києві. Що там буде нового? Як ви готуєтеся до нього?
Ума: Буде декілька нових композицій, які ми створили впродовж літа. Також у нас трохи змінився формат з приходом Ростислава. Коли Денис зі Славою разом, це взагалі набуває іншої форми. Якщо пам’ятаєте, я раніше співала сидячи, навіть у «Рамаяні». Тепер неможливо співати сидячи. Тож програма буде більш потужна, більш трансово-танцювальна. Але буде і для йогів трохи медитації.
Ви також використовували в «Рамаяні» етнічні інструменти. Які характерні інструменти ви використовуєте?
Ума: А бас-гітара і SPD-S вам не подобаються? (сміються) Я у будь-якому випадку запрошую музикантів. Можливо, буде бансурі — індійська флейта. Сітара цього разу, мабуть, не використовуватимемо, але Денис буде з SPD-S запускати семпли. В мене, можливо, буде фісгармонія, тампура, те, що привезене з Індії. Воно все дуже красиво виглядає, але коли починаєш усе змішувати, то розумієш, що перкусію просто не чутно з-за тієї потужної звукової стіни, що йде від нашої грув-секції.
Ростислав: Або я, або перкусія! (сміються)
Ума: Просто коли приходить перкусіоніст, грає-грає, а його не чути, то це, безумовно, красиво й автентично, але це будуть хіба що невеликі фрагменти.
Shanti People під час запису Stage 13. hromadske.ua
Що, на вашу думку, дозволяє ведичним текстам залишатися актуальними досі?
Ума: Ведичні тексти звернені до вселенських законів, на які не впливає час. Тобто це зв’язок з енергіями. Наприклад, сонячною, місячною, з енергією розуму. Кожна планета має певну енергію. Є більш тонкі молитви, є ведичні звернення до певного бога, які можна використовувати незалежно від релігії, конфесії. Тому є, наприклад, біджа-мантри, що не мають жодного значення, але володіють могутньою енергією, діють на людину незалежно від того, чи вона розуміє це чи ні. Усе це перевірено століттями. Понад 5 тисяч років тому ця традиція була записана, а в усній формі існує з часів творення. Тому актуальність ніколи не зникне, навіть через ще декілька тисяч років. Просто форма подачі змінюється, а суть та сама — любов.