Фуд-трак: як організувати бізнес і скільки хот-догів треба продати, щоб вижити — БІЗНЕС-ПЛАН
«Бізнес—план» — новий проектпро реальні історії з життя малого та середнього бізнесу в Україні. Як відкрити власну справу? Яких помилок не допускати? Яких труднощів варто очікувати? Йти і не зупинятись.
Перша програма — про фуд-траки. Це такі, як в американських фільмах, фургончики з хот-догами, морозивом, лапшою або іншою їжею. У США історія розвитку цього бізнесу нараховує вже близько ста років, а в Україні вона тільки починається.
В 1936 році Оскар Майер створює його першу мобільну точку з хот-догами The Weiner Mobile
Взагалі, культура вуличної їжі — один із нових модних трендів не лише у столиці, а й в інших містах України — тільки формується. Існує вулична їжа, здебільшого, у кількох форматах: МАФи (малі архітектурні форми, з якими періодично ведуть героїчну боротьбу міські чиновники), кафе на перших поверхах будинків, фестивалі (як окремий і досить потужний рух) і фуд-траки.
Утім, якщо з діяльністю фестивалів, кафе і МАФів з точки зору законодавства усе більш-менш зрозуміло, то із фуд-траками виникають питання. Столичними правилами вуличної торгівлі цим кафе на колесах заборонено… їздити.
Як у таких умовах працює Нодар Ціцуашвілі, власник мережі Good Food Truck, розповідаємо у першому випуску “Бізнес-плану”
Нодар Ціцуашвілі, 33 роки. Родом він з Дніпра, але освіту юриста-міжнародника отримав у Києві. Після університету 6 років пропрацював у прокуратурі. У 2012 Нодар проміняв діловий костюм держслужбовця на стиль кежуал і вуличну їжу.
Якщо ми хочемо міняти локації, ми повинні знайти і купити таких точок 10. Добре. У мене зараз один фуд трак, я що повинен платити за всі 10 точок, але приїжджати на них раз на тиждень?
Головна ідея фуд-трака як бізнесу — свіжа їжа «з-під ножа» і можливість усюди прямувати за своїм покупцем. Так Нодар собі і планував. Але у міської влади з'явилося інше бачення, як повинна працювати вулична мобільна торгівля. А саме: правила пересувної торгівлі в місті Києві вимагають від підприємця купити на торгах право оренди земельної ділянки під фуд-трак та підписати контракт з комунальним підприємством «Міський магазин». Якщо фуд-трак планується переміщати містом (а в цьому увесь сенс бізнесу!), то ділянок треба купити кілька і курсувати лише між ними.
«Ми працюємо за тими правилами, які нам встановили. Ми купуємо місце на офіційних торгах. Нас прив'язали до однієї точки, де ми повинні перебувати. Якщо ми хочемо міняти локації, ми повинні знайти і купити таких точок 10. Добре. У мене зараз один фуд трак, я що повинен платити за всі 10 точок, але приїжджати на них раз на тиждень? Цими правилами було вбито ідею мобільності в принципі», — розповідає власник траку.
Ще фургону з їжею потрібен фактична адреса та підключення до водопостачання (щоправда, після довгих суперечок останній пункт все ж погодилися виключити).
Поки ідеальних правил немає, Нодар не впадає у відчай. Він переконаний, якщо фуд-траків стане більше, тоді з ними доведеться рахуватися. І міській владі доведеться розробити для них окремі правила. Тому він вирішує відкрити нову точку. І незважаючи на правила, які нині обмежують пересування містом, все одно, це буде фудтрак.
У процесі перетворення рейсового автобуса на кафе, Нодар розповів, яких помилок не можна допускати у цьому бізнесі.
«В першому фуд-траку, скажу чесно, я переплатив за електропроводку, там вона зроблена, як в приватному будинку. Устаткування буде тільки найнеобхідніше. Ніяких надмірностей», — каже Нодар.
Щоб закусочна вижила потрібно продавати в середньому 60 бургерів або 120 хот-догів за день
Найпоширеніші помилки — це закупівля зайвого обладнання, яке заважатиме кухарям на маленькій площі всередині траку, економія на підрядниках, які виконують роботи із зовнішнього оформлення авто, непідготовленість персоналу працювати якісно і швидко (перед відкриттям нової точки обов’язково треба протестувати, як працюється на новій кухні, призвичаїтись).
Загалом, переобладнання автобуса на закусочну обійдеться у 30 тис дол. До речі, продавці вуличної їжі говорять: щоб закусочна вижила потрібно продавати в середньому 60 бургерів або 120 хот-догів за день.
ДИВІТЬСЯ ТАКОЖ ІНШІ ВИПУСКИ БІЗНЕС-ПЛАНУ
«Бізнес-план» — новий проект Hromadske.ua спільно з Currenttime.tv про реальні історії з життя малого та середнього бізнесу в Україні.