Громадський транспорт Брно: зручний та нерентабельний
Брно — друге за розміром місто в Чехії, один із головних економічних центрів країни. Іноді його називають технологічним інкубатором за те, що там будуються інноваційні та високотехнологічні підприємства. Брно також має розвинену систему громадського транспорту. Про неї далі й піде мова.
Кому належить громадський транспорт у Брно?
У Брно немає метро. Найпоширеніший вид транспорту тут — трамвай. Їздять також великі автобуси, тролейбуси — рідко.
У Брно немає приватних перевізників. Весь громадський транспорт належить місту — компанії «Dopravní podnik města Brna». Однак система нерентабельна. Незважаючи на доволі високі ціни на проїзд — 20 крон (21 грн) за 15 хв, 100 крон (107 грн) за добу, транспорт не приносить прибутку. Половину вартості проїзду компенсує міський бюджет.
Брненський автопарк володіє близько 300 трамваями, 300 автобусами і 200 тролейбусами.
Лише минулого року у Брно придбано 100 нових автобусів, які працюють на стисненому природному газі (CNG). Частину грошей за це платить держава, частину — саме місто, частина — це гранти від Європейського Союзу на екологізацію міста.
Як діють квитки?
Система громадського транспорту в Брно об’єднана у регіональну (аналог до обласної) систему Юго-моравського краю. Це доволі зручно, тому що коли ви купуєте квиток на громадський транспорт у Брно, то можете подорожувати з ним по всьому регіону, який є доволі великим.
Також система громадського транспорту у Брно розділена на кілька тарифних зон: зона 100 і 101 – це зони у місті Брно, а зони 200, 300, 400 і 500 – це зони по всьому Юго-моравському краю.
Вартість проїзду?
До середини 90-х років система купівлі квитків у Брно не відрізнялася від української. Тобто кожного разу, коли ви заходите у транспорт, потрібно платити за проїзд і компостувати талони. Але пізніше у Брно, як і багатьох інших країнах Європи, вирішили змінити підхід. Квиток став обмежувати не кількість входів чи виходів до транспорту, а час проїзду. Тобто ви можете змінювати стільки трамваїв, тролейбусів чи автобусів, скільки захочете, протягом часу, зазначеного на квитку.
Жителі Брно позитивно поставилися до такої реформи. Тому що побачили, що вона заощаджує їхні гроші, що їм не потрібно щоразу купувати квитки для кожного транспорту.
Зараз у Брно існує кілька типів квитків. Їх можна купити в магазинах, у спеціальних автоматах на зупинках і навіть через телефон. До речі, смс-квиток коштує дешевше, ніж паперовий.
За найдешевший квиток доведеться викласти 20 (21, 5 грн) чеських крон, він дійсний протягом 15 хвилин. Найдорожчий — на цілу добу — коштує близько 100 крон (107 грн). Для дітей і пенсіонерів у Брно є знижки. Також там можна придбати проїзні квитки на тиждень, 2 тижні, місяць, квартал і на рік. Вартість проїзного на рік складає близько 4000 тис. крон (4280 грн).
Цікаво, що квитки на кілька тижнів – не іменні, як, наприклад, у Празі. Тому ними спокійно можна давати користуватися своїм знайомим і друзям.
Нічний транспорт
Брно — специфічне місто у Чехії, тому що там є система нічного транспорту. Раніше вночі у місті їздили трамваї, які збиралися на головній станції та щогодини відправлялися у різних напрямках по всьому місту. Люди знали, що навіть в пізню годину вони можуть дібратися з однієї частини Брно в іншу. Але маршрути трамваїв обмежені коліями. Через це у 2004 р. систему змінили. Тепер у Брно є нічні автобуси. Вони їздять щогодини у будні, і щопівгодини у вихідні. На кожній зупинці є розклад із точним часом прибуття автобуса.
Депутати міської ради міста Брно від «Зеленої партії» просувають ідею зробити транспорт у Брно безкоштовним для всіх.
/Олексій Хуторний, Hromadske.Черкаси