Молода сила: як проголосує молодь Ірану на виборах президента?

56млн громадян Ірану обирають президента країни 19травня. Згідно зофіційною статистикою, майже чверть населення— целюди віком від 15до30ти років. Відтак саме молодь єважливою частиною іранського електорату. Іцей електорат неєпасивним— вІрані після ісламської революції навиборах президента явка повсякчас висока— близько 70%.

56 млн громадян Ірану обирають президента країни 19 травня. Згідно з офіційною статистикою, майже чверть населення — це люди віком від 15 до 30 ти років. Відтак, саме молодь є важливою частиною іранського електорату. І цей електорат не є пасивним — в Ірані після ісламської революції на виборах президента явка повсякчас висока — близько 70%.

Попри авторитарний характер влади, Іран дедалі більше демонструє прагнення до змін та реформ. Згідно з опитуваннями, зближення із заходом та підписання ядерної угоди (за нею Іран обмежив свій ядерний потенціал в обмін на скасування санкцій) в 2015 році підтримувала більшість населення країни.

Розвиток сучасних поглядів в Ірані, ісламській республіці, можна пояснити зокрема рівнем освіченості іранців. Грамотними в країні є 97% громадян віком від 10 до 50 років. Серед молоді грамотність сягає майже 99%. Завдяки глобалізації та поширенню інтернету, молодь Ірану має змогу бачити, чим живе західний світ, відтак, прагнути до подібних ліберальних цінностей.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 5 фактів про найважливіші за 15 років вибори в Ірані

«Відносини із Заходом та ядерна угода дуже важливі для всіх нас. Одна з головних причин, чому я голосую сьогодні — це прагнення вберегти угоду. Ми не можемо дозволити, щоб країна знову опинилася під санкціями. Я вивчаю мистецтво, і санкції впливають на процес мого навчання. Раніше через фінансові обмеження щодо Ірану ми не могли навіть дістати деякі матеріали для малювання», — розповідає на виході з дільниці Парніан, молода студентка факультету образотворчих мистецтв.

Іранські молоді люди заповнюють свої бюлетені та показують пальці у чорнилі на виборчій дільниці в Тегерані в день президентських виборів в Ірані 19 травня (щоб віддати свій голос треба залишити відбиток пальця навпроти прізвища кандидата) Фото: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH

Проблема безробіття

Втім, іранська молодь має значно потужніший стимул прийти на дільниці: серед головних проблем в країні — рівень безробіття поміж випускників університетів. Майже третина молоді в Ірані не працевлаштована. Цей факт є потужним аргументом проти чинного президента Хассана Рухані, що знову бореться за крісло глави держави, а також аргументом на користь його головного опонента — екс-прокурора Ібрагіма Раїсі.

«Адміністрація Рухані стверджує, що створила безліч робочих місць, але подивіться на статистику — студенти не можуть працевлаштуватись. Я не знаю, що Рухані вдалося зробити для молоді... За час свого президентства він не діяв в наших інтересах», — каже одна з активісток та прибічниць кандидата Раїсі — Марзіє Расолі.

Клерик Раїсі в багатьох поглядах є протилежністю Рухані — він прихильник жорстких заходів, ізоляціонізму та консерватизму. Приміром, на зібраннях на підтримку цього кандидата жінки мають мітингувати окремо від чоловіків. На противагу йому Рухані має помірковані погляди, виступає за активний діалог зі світовими державами та за соціальну справедливість. У промо ролику своєї кампанії Рухані згадав досягнення видатних іранських жінок на світовій арені, таким чином заохочуючи саме жіночий електорат голосувати за нього. На користь Рухані також говорить рівень інфляції, який за останні чотири роки впав з 40% до 9%.

Газель Ебрахімі, студентка та активістка кампанії Рухані запевняє — нинішній президент зробив чимало для жінок Ірану.

«В минулому в Ірані жінки майже не мали можливості працевлаштуватись. Але під час президентства Рухані у них з’явилося більше шансів. Наприклад, статистика показує, що 53% новостворених ним робочих місць перейшли до жінок», — кажестудентка.

Серед прихильників Хассана Рухані багато жінок, в яких за часи його президентства з'явилось більше можливостей у працевлаштуванні в Ірані Фото: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH

Соціальні мережі як майданчик дебатів

Соціальні мережі в Ірані стали одним з головних майданчиків дискусій щодо кандидатів. Згідно із дослідженнями, найпопулярнішим таким сервісом є месенджер Телеграм, ним користуються понад 20 млн іранців у країні. Пояснюють таку тенденцію зростаючою недовірою серед молоді до державних ЗМІ.

Серед інших претендентів на посаду президента Ірану — перший віце-президент Ешак Яхангірі, мер Тегерана Мохаммад-Багер Галібаф, віце-президент Мостафа Хашемітаба та екс-міністр культури Мостафа Мірсалім.

Якщо ніхто з не отримає більше ніж 50% голосів, наступного тижня відбудеться другий тур. Попередні підсумки першого стануть відомі через добу після закриття дільниць.

Підписуйтесь на наш канал в Telegram