Із користю для себе, гаманця та довкілля: 5 порад для усвідомленого шопінгу

Чи не в кожного знайдеться річ, що «виходила у світ» один раз чи двічі, а відтак була безнадійно похована на дні шафи. Або ж статуетка, браслет чи інша річ, придбана в емоційному пориві чи за знижкою, яку спіткала така сама доля бути захованою якнайдалі від очей.

Такі покупки — наслідки надмірного споживання, якому важко опиратися, допоки не усвідомиш наслідки. Модна індустрія відповідальна за 10 відсотків глобальних викидів вуглецю. Вона ж продукує 20 відсотків стічних вод у всьому світі. Нині середньостатистичний споживач купує вдвічі більше одягу, ніж 15 років тому. А служить таке вбрання вдвічі менше часу.

Розвиваються і протилежні тренди. Сьогодні модно купувати речі з частиною «еко», дарувати своєму одягу друге життя або обирати бренди, що практикують ресайклінг. Це допомагає не тільки берегти планету, а й свій гаманець. hromadske разом із EVA розпитало експертів про свідомий шопінг — і пропонує вам 5 порад, як купувати з користю для себе, довкілля та бюджету.

hromadske

Плануйте покупки й заощаджуйте

Складати список — перше та найпростіше правило усвідомлених покупок. Якщо йдеться про одяг, розберіть свій гардероб: можливо, речі, які ви збираєтеся купити, вже у вас є, але ви успішно про них забули.

Якщо йдете по продукти, обов’язково поїжте перед походом у магазин, аби раптом не купити те, що гарно пахне або має апетитний вигляд.

Серйозні покупки, наприклад, побутову та іншу техніку, плануйте завчасно, на рік уперед. Дізнавшись, скільки коштує бажана річ, заощаджуйте на неї. Доведено, що навіть із маленьких сум цілком реально відкладати 10%. Однак фінансист Любомир Остапів упевнений: відкладати варто більше, бо так вигідніше для тривалої перспективи.

Любомир Остапів, фінансист, засновник порталу «Сімейний бюджет», автор книг «Любов та бюджет», «Малюк та бюджет»

Відкладаючи, ми наче платимо собі в майбутнє. Наш вибір між «відкласти» і «витратити зараз» — це баланс між сьогоденням і майбутнім. Молоді легше, адже в них перспективніше майбутнє щодо кар’єрного розвитку та зростання доходів. А у зрілому віці людина зазвичай заробляє більше, має більші витрати, і ймовірно, доходи будуть тільки зменшуватися. Тоді перебудовується система цінностей — і людина починає заощаджувати більше.

Яна Червінська, дизайнерка одягу, власниця бренду Yana Chervinska, засновниця платформи стійкої моди Sustainable Fashion Pad та ГО усвідомленого споживання «Беззайве», артдиректорка простору Kooperativ

Пропишіть стратегію купівель на кілька місяців — на рік. Коли виникне психологічна потреба відірватися на шопінгу — просто купите щось потрібне зі списку. Я часто формую мудборд-дошки з необхідними мені речами, і потім просто купую звідти щось необхідне.

Чоловік купує продукти в одному з супермаркетів у Києві.УНІАН/Денис Прядко

Не піддавайтеся емоціям 

Психологиня Ірина Губеладзе пояснює: неусвідомлений шопінг найчастіше пов’язаний із нашим бажанням потішити себе, зняти стрес. Покупки часто є способом підвищити самооцінку та втекти від проблеми.

Але насправді така допомога собі — тимчасова, і стрес все одно повертається. Коли бачимо бажану річ, мозок починає виробляти дофамін — нейромедіатор, який виконує функцію «винагороди», обіцяє нам щастя й задоволення. Проте коли його ефект за кілька днів закінчується, дофаміну потрібно дедалі більше. Простими словами, коли ви придбали якусь річ, радість від неї потрохи згасає, і знову хочеться щось купити.

Психологиня радить найперше усвідомлювати свої покупки. Якщо розумієте, що ви на емоціях, зачекайте три дні — саме за стільки часу знизиться дія дофаміну. Якщо бажання придбати річ нікуди не зникло, сміливо йдіть купувати, адже не варто повністю позбавляти себе радощів.

Ірина Губеладзе, кандидатка психологічних наук, президентка Асоціації політичних психологів України

Перший крок — це усвідомлення, коли в мить купування ви розумієте, що піддаєтеся неконтрольованій емоції. Запитайте себе, що вам дає ця покупка? Чи дійсно вона принесе щастя? Часто людині в момент купівлі важко прорефлексувати та зупинитися. Є простий лайфхак — обмежити суму, яку берете з собою. Краще використовувати готівку, бо людина психологічно не відчуває витрачання грошей, коли користується карткою.

Жінка обирає вино в одному з супермаркетів КиєваУНІАН/Віктор Ковальчук

Купуйте якісні речі замість дешевих

Часто масмаркет вабить нас низькими цінами та вигідними пропозиціями, але, поносивши річ протягом одного сезону, її доводиться викидати. Тому в шафі накопичується купа мотлоху.

Тому експерти радять купити одну, якіснішу річ, яка прослужить довше. Не обов’язково йдеться про люксові бренди. Ціна такого товару буде вищою у кілька разів, але не завжди матиме перевагу у якості. Гарне співвідношення ціни та якості часто пропонують невеликі молоді бренди: у них немає масового виробництва, і їм простіше стежити за якістю продукту.

Яна Червінська, дизайнерка одягу, власниця бренду Yana Chervinska, засновниця платформи стійкої моди Sustainable Fashion Pad та ГО усвідомленого споживання «Беззайве», артдиректорка простору Kooperativ

Треба звертати увагу на склад речей — це натуральні, перероблені чи екологічні сертифіковані тканини (ця інформація вказана на етикетках). Також звертайте увагу на сам бренд — я раджу підтримувати малих виробників. Зараз багато з них шиють і спортивний, і дитячий одяг, і купальники з екологічних матеріалів, стежать за прозорістю своїх процесів, мають сертифіковане екологічне виробництво.

Ремонтуйте одяг та позбувайтеся зайвого

Що якісніші речі, то довше ними можна користуватися, але все одно з часом вони зношуються. Експерти радять берегти одяг та взуття, за потреби — користуватися хімчисткою та ремонтом. Коли маєте час — покреативте, змініть свій одяг, перешийте старі сукні на нові, прикрасіть джинси вишивкою.

Старі речі, які ви вже не хочете вдягати, експерти радять не нести на смітник, а пожертвувати, віддати у благодійний магазин чи продати.

Яна Червінська, дизайнерка одягу, власниця бренду Yana Chervinska, засновниця платформи стійкої моди Sustainable Fashion Pad та ГО усвідомленого споживання «Беззайве», артдиректорка простору Kooperativ

Кожен із нас може потроху змінювати власне уявлення про одяг і зважати на те, куди рухається екологічна мода, допомагаючи брендам ставати ще більш усвідомленими. Це можна зробити декількома шляхами: ремонтувати речі (будь-які плями чи дірки можна зашити, зробити аплікацію/вишивку/декор/зафарбувати тощо), вчасно ремонтувати взуття, гарно доглядати за речами та здавати в хімчистку, обережно прати вдома делікатні речі. Якщо не збираєтеся носити, віддайте на благодійність. А якщо будете — віднесіть у швейну майстерню, попередньо пошукавши ідеї, як перешити одяг.

Напис "-50%" у вітрині магазину, в КиєвіУНІАН/В'ячеслав Ратинський

Розбирайтеся у знижках

Знижки — також спосіб економити. Але це не означає, що треба купувати річ тільки тому, що вона коштує дешевше. Це все одно має бути щось, що вам потрібно, або те, що ви давно планували купити, але не могли собі дозволити.

Любомир Остапів, фінансист, засновник порталу «Сімейний бюджет», автор книг «Любов та бюджет», «Малюк та бюджет»

Якщо людина хоче користуватися знижками, це даватиме вигоду, адже справді інколи якісь товари можна купити дешевше. Але потрібно розуміти бренд чи цінову категорію. Наприклад, якщо постійно купуєте дитяче молоко, то знаєте, скільки приблизно воно коштує. Розумієте, яка ціна свідчить про якість, а яка — про неякісний продукт. Тоді зможете відрізнити, що справді є знижкою, а що — маркетинговою хитрістю. 


Спеціальні пропозиції в EVA дозволяють купити бажаний продукт дешевше. Мережа часто пропонує дорогі та якісні товари зі знижками — як онлайн, так і в магазинах.


Цей партнерський матеріал створений на правах реклами.