Катастрофа літака в Індонезії: що відомо
Пасажирський лайнер Boeing 737 найбільшої індонезійської авіакомпанії Lion Air вилетів зі столиці Джакарти о 6:20 ранку. Він прямував до головного міста на індонезійському острові Банка — Панкалпінанг. На борту перебувало 189 пасажирів: з них шестеро — члени екіпажу.
За даними місцевих ЗМІ, серед пасажирів було 20 чиновників Міністерства фінансів Індонезії. Відомо, що вони поверталися в Панкалпінанг після офіційних вихідних, які провели зі своїми родинами. Уже невдовзі, за 13 хвилин після вильоту літак впав у море неподалік від берега острова Ява. Він встиг піднятися на висоту лише в 1580 метрів.
Що знайшли на місці події?
Згідно з останньою інформацією, на місці падіння літака знайшли 6 тіл загиблих, декілька комплектів документів, чекові книжки й водійські права. Тіла доставили до шпиталю в східній Джакарті. Про це повідомив Бамбанг Суріо Аджі, керівник спецоперації від Національного агентства з пошуку та порятунку Республіки Індонезія. Пошуки продовжуються, але попередньо Аджі заявив, що найімовірніше в катастрофі ніхто не вижив. За його словами, наразі знайшли тільки частину уламків літака, ймовірно, це фрагменти хвоста. Також знайшли паливний бак, який вибухнув. Складність полягає в тому, що пошукова операція проходить на глибині 30-35 метрів, чорні скриньки шукатимуть за допомогою сонарного сканера. До операції залучили 250 рятівників, зокрема дайверів, а також човни й гелікоптери.
В аеропорту Джакарти організували оперативний кризовий центр для родичів пасажирів і членів екіпажу, з ними працюють психологи. Президент Індонезії Джоко Відодо зустрівся з родинами загиблих й пообіцяв, що пошукова операція триватиме цілодобово.
Які версії?
Колишній слідчий Алан Діель розповів CNN, що авіакатастрофа могла статися внаслідок «раптового вильоту із зони контрольованого польоту». За словами Діеля, слідство розглядає чотири основні версії: технічні причини, людський фактор, погодні умови й кримінал. Водночас погоду вважають найменш імовірною причиною падіння літака, адже зранку в Джакарті було ясно й безвітряно. Про конкретні причини, як наполягає влада Індонезії, можна буде говорити лише після того, як знайдуть бортові самописці й завершать розслідування інциденту. Компанія Boeing запропонувала технічну допомогу в з’ясуванні обставин інциденту.
Відомо, що, пролетівши 12 миль, екіпаж зауважив, що щось не так і надіслав авіадиспетчеру запит щодо можливості повернутися до аеропорту Джакарти. Однак не подав сигналу, що це було щось дуже термінове. Про це повідомив Йоганнес Сіраїт, речник AirNav Indonesia — агенції, яка здійснює навігацію транспортних засобів у повітрі. Він зазначив, що за короткий час зв’язок з пілотом повністю зник і за даними радару, літак не повертався.
Чому літак упав?
Головне питання — чому досить новий літак Boeing 737 MAX8 зазнав аварії? Він належить компанії Lion Air, одній із найзатребуваніших у світі. Вона виконує рейси в понад 120 напрямках в Індонезії, Сінгапурі, В’єтнамі, Малайзії та Саудівській Аравії. Такі літаки випускають з 1967 року. Відтоді їх виготовили більш ніж 10 тисяч, донині модель Boeing 737 MAX 8 вважалася надійною, адже вони ніколи не розбивалися. Літак придбали в серпні 2018-го і, як зазначили в Національному комітеті транспортної безпеки Індонезії, в повітрі він провів не більше 800 годин.
Інформаційне агентство Reuters повідомило, що після останнього польоту в літака виявили технічну проблему, однак її усунули «згідно з процедурою». Виконавчий директор компанії зазначив: Lion Air створила ще 11 повітряних суден цієї ж моделі, однак інші не мали жодних технічних неполадок. Відомо, що лайнер мав необхідну ліцензію на виконання рейсу. Як повідомили у Lion Air, головний пілот, Бхав’є Сунея, індієць за національністю, мав понад 6 тисяч годин досвіду польотів. Другий пілот на прізвище Гарвіно — понад 5 тисяч. Літак перед вильотом проходив перевірку і був у належному стані. Пілоти перед вильотом теж проходили обов’язковий огляд, зокрема на вживання наркотичних речовин.
Водночас раніше вже повідомляли про те, що літати Lion Air — не надто безпечно. Першою попереджала Австралія. А у 2007 році ЄС записав компанію до «чорного списку» авіаперевізників, разом з іще кількома індонезійськими компаніями. Таке рішення Євросоюз ухвалив після низки падінь літаків і надто частих повідомлень про технічні неполадки. Але у 2016-му Lion Air з цього переліку вилучили — компанія значно покращила свої показники безпечних перевезень.
Ця авіакатастрофа — одна з наймасштабніших в історії Індонезії за кількістю загиблих. Востаннє подібне ставалося у 1997 році, тоді літак A300B4-220, який виконував внутрішній рейс, врізався в гору під час посадки, всі 234 людини, що перебували на борту, загинули.