Щоденник Берлінале: скандал, поетика божевілля і фільми про біженців
У Німеччині від 15 по 25 лютого триває кінофестиваль Берлінале, один із найбільших та найвпливовіших кінофрумів світу. Громадське стежить за найцікавішіми фільмами й подіями.
Цьогорічний Берлінале починався зі скандалу. Ще в листопаді кілька десятків німецьких кінорежисерів, зокрема й володар «Золотого глобусу» Фатіх Акін, вимагали відставки керівника Берлінале Дітера Косслика, мовляв його робота не достатньо ефективна і Берлінале програє Каннам.
Косслик пообіцяв створити план оновлення Берлінале і не продовжувати контракт після 2019 року. Водночас Берлінале працює сьогодні як ідеальний німецький механізм — надійний і потужний. Але сучасна кіноіндустрія диктує свої правила — режисери стають заручниками так званого арт-мейнстриму, по суті компромісу між кінематографістами і маркетологами.
На Берлінале арт-мейстрим — це переважно фільми головного конкурсу.
«Наше божевілля», Жоао Віано (програма «Форум»)
Стрічка створена в копродукції Мозамбіку — Гвінеї Бісау — Катару — Франції — Португалії. Якщо змішати сюрреалістичні фільми Луїса Бунюеля і українське поетичне кіно, вийде щось на кшталт «Нашого божевілля».
Стрічка розповідає про молоду жінку, яка втікає із психіатричної клініки й прагне відшукати сина і чоловіка. Подорож у просторі і власних мареннях стає спробою подолати важкий травматичний досвід від втрати дитини і повернути цілісність свідомості.
«Styх», Вольфанг Фішер (програма «Панорама»)
У фокусі Берлінале традиційно фільми із соціальними й політичними проблемами. Тенденція перших днів — тема біженців. Про них австрійсько-німецький фільм «Styх» Вольфанга Фішера. Героїня, лікарка швидкої допомоги Ріке, вирушає в самотню подорож з Гібралтару до невеличкого тропічного острову. Але замість райського острову знаходить корабель з африканськими біженцями.
«Матхангі/Майа/ M.I.A.», Стів Ловеридж (програма «Панорама»)
Це ще одна стрічка програми «Панорама», пов'язана з темою біженців. Документальний байопік Стіва Ловериджа про історію Матхангі Арулпрагасам, більше відомої як М.І.А, зірки хіп-хопу тамільського походження. ЇЇ родина — борці за незалежність тамилів Шрі-Ланки, у 80-ті залишили країну.
«Транзит», Крістіан Петцольд (основний конкурс)
Крістіан Петцольд режисер фільму «Транзит» створює на екрані простір де співіснують різні часи — початку II Cвітової війни й сучасного Марселю, де біженці обох часів існують поруч.
«Острів собак», Уес Андерсон
Навіть у кумедному анімаційному фільмі «Острів собак» Уеса Андерсона референс — тема біженців, виключення суспільством інакших. Роль небезпечних вигнанців виконують чарівні собаки, яких депортують до острову-сміттєзвалища. За оцінками журі кінокритиків журналу Screen, які публікуються щодня, «Острів собак» — лідер конкурсної програми.
«Довлатов», Олексій Герман-молодший
З такою ж оцінкою журі Screen — байопік «Довлатов» Олексія Германа-молодшого. Тиждень з життя письменника Сергія Довлатова створений у типовій для Германа-молодшого авторський стилістиці. Автор ніби пропонує розділити ностальгію за мистецьким андерґраундом Ленінграда 60-70-х, де бешкетували Довлатов і Бродський, з другого боку, атмосфера на екрані викликає почуття безнадійності.
/Аксиня Куріна