«Когда звёзды в глазах, а вата в ушах, сложно видеть и слышать реальность»: 5 протестних пісень Децла

З дебютного альбому Децла «Кто? Ты» почалася нова епоха хіп-хопу російською мовою на пострадянській території. На початку 2000-их він розійшовся тиражем у близько мільйона копій. А в середині десятиліття Децл, Кирило Толмацький, відрощує дреди, починає подорожувати світом та відмовляється від успіху. Із зіркового репера Децл перетворюється в артиста андеграунду. Однак змінюється не лише його візуальний образ, але й тексти пісень, у яких дедалі частіше звучить протест про системи.
Для багатьох людей Децл відомий завдяки рядку «Что ты сделал для хип-хопа в свои годы?». Тоді на території колишньої СНД репер здобув популярність у підлітків, бо став «своїм» хлопцем із сусідньої вулиці, став такою собі новою рольовою моделлю. Ведучий аудіожурналу “Stereobaza” на Просто Радіо розповідає Громадському, що саме Децлу пощастило потрапити в правильний час і місце, коли був запит на таку музику.
«Феномен Децла у тому, що він був одним із перших «вірусно-популярних» артистів на території пострадянських країн. Таким у свій час був Висоцький. Ясна річ, це зовсім інший випадок, але за формою комунікації зі слухачем між ними можна провести паралель. Його любили і слухачі, і менеджери. Перші розуміли прості пісні доступною мовою: він став хлопакою з сусіднього двору. Реп і хіп-хоп стали модними тоді частково завдяки Децлу. А другі любили його, бо записи продавалися добре. На той час він був одним з небагатьох російськомовних артистів, які потрапили в каталог топ-артистів Universal Music Group, поруч із Еminem, U2 Rammstein чи А-ha.
Думаю, він вистрелив тоді, бо більшість людей не могли подорожувати та купувати записи за кордоном, тому вони споживали музику з телевізора та радіо. Він там опинився. Але коли він виріс і почав писати більш зрілі пісні, його аудиторія не виросла. Коли ти йдеш у глибші тексти, мусиш бути готовим, що частина аудиторії, яка слухала дитячі пісні про «вечеринку у Децла дома», не буде готова прийняти нову глибину і просто відпаде. Але знайдуться й нові слухачі».
Останній альбом Кирила Толмацького «Не важно, кто там у руля» з'явився у листопаді 2018 року. У його нових треках із соціально-політичним відтінком та відвертою критикою влади вже важко впізнати того підлітка, яким його пам'ятали з перших альбомів.
«Не важно кто там у руля»
«Мы будим людей тех, кто спать не хотел,
Под гипнозом системы был не у дел»
«Чьи имена застынут в устах
Кто окажется на их местах
Не важно все это - убей в себе страх
Запомни: будущее в наших руках»
«Мысли глубоко»
«Все вранье, и мы начали это осознавать
И это приводит всех в ярость.
«Вот поэтому СМИ кормят нас комбикормом,
Смесь госпропаганды и дешевого порно»
«Хватит пичкать нас фразами, типа «вы вне формата»!
Вкусовщина барыг с всероссийским охватом
Поглотила умы тех, кто в креслах по блату,
В тренде те, кто поет оды для супостатов»
«Новая волна»
«Когда демонов прогонят солнца яркие лучи,
Выжигая на дороге их за страшные грехи,
Сами на себя наложат руки дерзкие палачи
Когда власть потеряет силу, и умрут все лжецари»
«Начался ведь этот трек, все начинают танцевать
Каждый знает человек: танец может исцелять»
«Сине-красные огни»
«Поп на Гелике, медведь на велике,
На радио цензура. Цензура, с*ка, в телике.
Невольные в истерике, враги опять в Америке
Железный занавес 2.0, военная полемика»
«Сине-красные огни — повод для паранойи
Каждый знает, что для них простой народ — помои»
«Сложно жить по совести, легче набухатся.
Системой управляют лютые камикадзе»
«Время Кали-юги*, каждый на крючке
Нужно быть прозрачным, мрачно двигаться в толпе»
*Калі-юга — в індуїзмі остання епоха, після якої починається оновлення часу
«Узурпаторов план»
«Всех, кто против, в тюрьму, а лучше — в гробу
Запретить, и чтоб не жужжали.
Людям буквой закона ломают судьбу,
Забыв про завета скрижали»
«Нефтегазовый сектор, все руки в крови,
А страна — на автопилоте»
«Когда звёзды в глазах, а вата в ушах,
Сложно видеть и слышать реальность.
Если чуть пережать, внушая всем страх,
Власть теряет свою актуальность»
«Им не нужен народ, нужно больше рабов,
Перед ними чтобы мы пресмыкались»
Кирило Толмацький помер вночі 3 лютого у своїй гримерці від зупинки серця. У той день був останній виступ репера в іжевському кафе «Пош» під час приватної вечірки на дні народження місцевого автодилера.
6 лютого, у день похорону Кирила Толмацького, на Youtube-каналі репера виклали його посмертне експериментальне відео. Цей трек, як і всю наступну платівку μετεμψύχωσις (Метемпсихоз - Реінкарнація (від лат. reincarnatio — «перевтілення), Кирило Толмацький задумував частиною саундтреку до фільму. У цьому останньому відео репер виступив у ролі композитора.
Авторки: Анна Ютченко, Діана Горбань