Коли на АЗС з'явиться паливо і скільки воно коштуватиме

Наша редакція працює цілодобово з різних куточків країни, аби ви були в курсі того, що насправді відбувається. Якщо для вас важливе те, що ми робимо, і ви вже підтримали Збройні Сили України, можете підтримати наше інформаційне військо.


Наприкінці квітня в Україні почався дефіцит палива. Деякі АЗС просто стояли порожніми, а на табло з цінами були нулі; деякі продавали лише по 10 літрів або ж лише за талонами та картками. У черзі на АЗС можна було простояти по 5-6 годин, а перекупники та нелегали продавали паливо за цінами, вдвічі вищими від ринкових.

Поки що купівля пального все ще є квестом. У деяких містах чергу доводиться займати о п’ятій-шостій годині ранку. Дизель та бензин продають здебільшого по 10-20 літрів в одні руки, їхню наявність на конкретній АЗС відстежують через телеграм-канали та місцеві групи в соцмережах. На дошках оголошень з’явився цілий ринок талонів на пальне, а вартість бензину сягає 90 гривень за літр.

hromadske з’ясовувало, коли ж дефіцит палива вдасться подолати, і скільки воно коштуватиме найближчим часом.

Чому зникло паливо?

Простими словами головну причину браку та здорожчання палива в Україні можна описати так: до нас завозять значно менше бензину та дизелю, ніж ми потребуємо. Це має декілька причин:

  1. Припинення постачання з Білорусі та росії. Саме звідти до війни імпортували близько 60% пального, яке продавали в Україні. Наразі це припинилося, а налагодити поставки пального з Європи та США у достатньому об’ємі поки не вдалося. «Фактично нам доводиться з нуля вибудовувати інфраструктуру постачання нафтопродуктів через наші західні кордони, від наших західних партнерів», — пояснює заступник керівника Офісу Президента України Ростислав Шурма.
  2. Війна. Наразі пріоритет у витраті палива — військова техніка та аграрний сектор. Для розуміння: БТР потребує, в середньому, від 100 літрів палива на 100 кілометрів (це в 10 разів більше, аніж «Ланос»). До того ж, зросли перевезення гуманітарних вантажів всередині країни, тож і попит на паливо виріс.
  3. Обстріл нафтобаз. Росія знищила або серйозно пошкодила принаймні 27 українських нафтобаз, де зберігалися запаси палива.
  4. Логістичні проблеми. Через окупацію частини території Україна наразі не може отримувати паливо морем, а внаслідок обстрілів залізниці завозити пальне вагонами-цистернами у достатніх об’ємах також не вдається. Зараз його завозять переважно автоцистернами з Європи, а це означає невеликі об’єми та, відповідно, затори на кордоні.

Що робить держава?

Щоб скоротити дефіцит — веде переговори з Європою та США щодо постачання палива та нових контрактів. ЄС відкрив «коридори солідарності» для швидкого ввезення палива в Україну: на кордонах з Європою автомобілям та потягам із пальним надають пріоритет. Завдяки цьому в уряді звітують, що за два місяці (з березня по травень) залізницею почали завозити до України уп’ятеро більше пального, автотранспортом — в 15 разів більше, річковим транспортом — в 5 разів. Але й цього поки замало.

Щоб регулювати ціну, держава знижує податки та акцизи. Наприклад, ПДВ на бензин, дизельне паливо та скраплений газ знизили з 20% до 7% та погодили на ці товари нульовий акциз.

Ще з травня 2021 року в Україні діяло державне регулювання ціни на паливо. АЗС мали право робити надбавку на бензин не більше 5 грн за літр, на дизель — не більше 7 гривень. Втім, ввечері 17 травня Кабмін тимчасово (на два місяці) призупинив державний контроль за цінами на пальне, і тепер ринок сам регулюватиме, з якою націнкою продавати паливо. Авжеж, це може зменшити дефіцит, однак підвищить вартість.

Що можуть зробити громадяни?

Економія та помірне споживання палива могли б скоротити дефіцит — щоб дизель та бензин отримували ті, хто справді цього потребує: так вважає директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

«Уряд скасував державне регулювання цін, щоб згасити попит і відфільтрувати тих, кому пальне не дуже потрібне, хто робить запаси або купує його, щоб перепродати. Багато людей на ажіотажі заправляють бак під зав’язку “про всяк випадок”. А в цей час волонтери не можуть заправитися, щоб довезти гуманітарку або перевезти переселенців», — наголошує він.

Експерт вважає, що українці мають бути більш свідомими, скоротити внутрішнє споживання та трохи заощаджувати пальне — зокрема, більше їздити громадським транспортом, не робити зайвих запасів і не використовувати автівку в тих випадках, коли цього можна уникнути.

«Зараз умовну тисячу літрів, яка є на заправці, розмітають за годину. Коли ціна стане вищою, умовно, — цього може вистачити на весь день. Тим, кому паливо справді критично необхідне. Відповідно, черги на АЗС мають зникнути», — пояснює Сергій Куюн.

Черга з автомобілів на заправці та стенд із цінами на паливо біля АЗС, в Києві, 11 травня 2022 рокуМикола Тис / УНІАН

То коли з’явиться паливо і зникнуть черги на заправках?

Прогнози експертів щодо цього різняться: хтось сподівається на покращення ситуації за місяць, хтось — за тиждень. Офіційні прогнози більш оптимістичні, експертні — більш скептичні.

У Кабміні заявили, що в травні Україна отримає 350 тисяч тонн палива «з абсолютно нових логістичних маршрутів».

«Щоб зникли черги та дефіцит запасів пального на АЗС, потрібно мінімум 15 днів», — наголосила міністерка економіки Юлія Свириденко у заяві від 12 травня.

Схожу заяву зробив і голова Комітету Верховної Ради з питань енергетики та житлово-комунальної політики Андрій Герус в ефірі інформаційного телемарафону: «Ми очікуємо, що під кінець травня ситуація покращиться».

А втім, Сергій Куюн не вірить у таке швидке вирішення проблеми.

«Питання вирішується, ті ж поляки дивуються нашим темпам, але все одно потрібен час. Очікується, що місяців зо два. Це за умови, що нічого не трапиться», — написав він у фейсбуці.

У розмові з кореспонденткою hromadske експерт пояснив: «Треба збільшити потужність порту, пропускну здатність транспортних коридорів, закупити додатковий рухомий склад, дообладнати пункти перетину кордону, — бо в нас різна ширина колії з Європою і доводиться переливати паливо з європейських вагонів у українські. Все це потребує часу та інвестицій. До того ж, нам треба шукати більш віддалені джерела поставок палива у Західній та Південній Європі. Думаю, що це триватиме декілька місяців. Ми маємо перебудувати 100% ринку, ніхто у світі такого ще не робив».

Президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук під час телемарафону заявив, що «паливна криза» в Україні триватиме щонайменше два місяці: «Що таке 300 тисяч тонн нафтопродуктів, законтрактованих у Європі? Ми повинні розуміти, що на сьогодні шляхи доставки залишилися лише бензовозними партіями. А якщо завважити, що в нас десь приблизно 1200 автомобілів по 30 тонн — це два місяці як мінімум, щоб перевезти таку кількість».

Втім, черги на заправках можуть зникнути вже найближчим часом — просто тому, що після скасування державного регулювання цін паливо подорожчає.

А скільки воно коштуватиме? 

В уряді очікують, що вартість дизелю найближчим часом не перевищуватиме 58 грн, бензину — 52 грн. Це вдвічі дорожче, аніж до війни, проте все ж не настільки дорого, як наразі пропонують нелегальні продавці.

Сергій Куюн прогнозує, що бензин продаватиметься в діапазоні 55-60 гривень за літр, дизель — по 60-70 гривень за літр.

«Не думаю, що ріст ціни буде радикальний, але нічого виключати не можна, бо ситуація дуже непередбачувана», — зауважує він.

Видання «Дзеркало тижня» вдень 18 травня повідомило, що мережі автозаправних станцій вже почали укладати перші угоди щодо постачання палива, ціна якого більше не обмежується державним регулюванням. Згідно з цифрами, які опублікувало видання, вартість дизелю становитиме 59 гривень за літр, бензину — 52-56 гривень.

Сергій Куюн наголошує: це не назавжди. За мірою того, як у трейдерів та на АЗС накопичуватимуться запаси, вони матимуть змогу знижувати ціну — орієнтовно до 40-45 гривень.

«Це об’єктивна вартість палива на ринку, який насичений ресурсами, — пояснює фахівець. — Але питання, коли це трапиться. Бо у серпні-вересні будуть пікові місяці за споживанням: починаються жнива, і аграрному сектору буде потрібно ще більше палива. Чи стане його за таких умов — ми не знаємо», — каже він.

Утім, додає, що через збідніння населення не всі українці зможуть дозволити собі заправити автівку по 40 гривень за літр, а отже, попит на пальне може впасти.

Авторка: Тетяна Гонченко