Концепція деокупації: як Олександр Турчинов пропонує звільняти Донбас
Чи справді скасують АТО? Що замість? Хто саме контролюватиме звільнені території Донецької та Луганської областей? Чий є в цьому питанні політичний інтерес?
Як саме влада готується до деокупації на Донбасі, які нові підходи пропонує президенту Рада національної безпеки та оборони — дотепер було таємницею за сімома замками. Якщо точніше, зберігав таємницю не замок, а папірець під назвою «Проект концепції», який має лягти в основу закону «Про державну політику відновлення суверенітету України над тимчасово окупованими територіями Донецької та Луганської областей».
В умовах інформаційного вакууму з вуст політологів та політиків з’являлися різноманітні трактування, де згадувалося і про переформатування Мінських угод, і навіть ймовірність воєнних операцій.
Громадське отримало цей проект, який поки що займає три аркуші та складається з преамбули і шести пунктів. Водночас джерела Громадського, що надали документ, підкреслюють, що це не остаточна версія і до неї можуть бути внесені зміни та доповнення.
Петро Порошенко публічно заявив, що документ розробляється саме за його дорученням. Вже в преамбулі текст, анонсований тиждень тому Секретарем РНБО Турчиновим, визнає, що режим антитерористичної операції (або АТО), запроваджений в 2014 році, не дозволяє вирішити проблему звільнення окупованих територій Донецької та Луганської областей.
Отже, нова концепція говорить про зовсім нове завдання, яке ставить Президент Порошенко: про деокупацію неконтрольованих Україною територій.
Режим АТО допоміг свого часу зупинити розширення російської агресії та локалізувати її. Також він дозволив провести президентські, парламентські і місцеві вибори. Але зміна завдань потребує нових правових меж — звідси нова концепція.
«Запропонований законопроект якраз і має створити необхідні правові і організаційні умови для відновлення територіальної цілісності України у Донецькій і Луганській областях, розширюючи можливості для ЗСУ, інших військових формувань, водночас не виходячи за рамки Мінських домовленостей», — сказано в документі.
Проект підкреслює, що президент України отримає право застосовувати Збройні Сили України та інші військові формування у Луганські та Донецькій областях.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ Стратегічна дев’ятка, ситуативна кімната та facebook по будильнику: як Порошенко керує країною
15 червня РНБО провела круглий стіл для обговорення майбутнього проекту. За його підсумками Олександр Литвиненко, заступник секретаря РНБО Турчинова, повідомив про схвалення концепції проекту закону. За інформацією Громадського, пропозиція цього законопроекту минулого тижня обговорювалась і на засіданні Стратегічної ради при президенті.
19 червня віце-спікер Верховної ради Ірина Геращенко повідомила, що в парламенті створена група для роботи над документом. В свою чергу Олександр Турчинов того ж дня прийшов на засідання фракції «Народний фронт». За підсумками засідання спікер парламенту Андрій Парубій, що також був на цьому засіданні, повідомив, що наразі тексту законопроекту не існує, однак Турчинов презентував концепцію майбутнього документу політичним соратникам.
Ми аналізуємо повний текст, в тому порядку, який вказує на ключові зміни до чинної ситуації.
На думку авторів концепції, проведення антитерористичної операції зразка 2014 року не відповідає нині поставленим завданням та цілям (на архівному фото — українські десантники у Дружківці Донецької області 19 серпня 2014 року) Фото: EPA/ROMAN PILIPEY
► Використання ЗСУ для відновлення територіальної цілісності
Андрій Парубій в коментарі Громадському підкреслив, що цей пункт (зафіксований останнім) – один з ключових у концепції.
«На початку агресії Росії законодавчо в нас було тільки дві можливості для відсічі – це формат АТО і введення воєнного стану. Воєнний стан ми не могли тоді запровадити, бо він обмежував демократичні процедури. Зокрема не давав можливості проведення виборів. А нам важливо було провести президентські, парламентські та місцеві вибори. Зараз законодавчо надається формат для ведення бойових дій», — сказав спікер парламенту.
— Президент України у період дії цього Закону може ухвалювати у встановленому порядку рішення про запровадження правового режиму воєнного стану, а також рішення про застосування Збройних Сил України, інших передбачених законами України військових формувань у Донецькій та Луганській областях для відновлення територіальної цілісності України, стримування та відсічі збройної агресії, забезпечення охорони та оборони Державного кордону, лінії розмежування, відбиття нападів, які загрожують життю військовослужбовців чи інших громадян.
► Створення Оперативного штабу для Донецької та Луганської області
Цей пункт концепції говорить, по суті, про можливість «ручного» керування Донецькою та Луганською областями президентською вертикаллю за допомогою створення Оперативного штабу.
Кого саме президент може призначити керівником Оперативного штабу наразі невідомо. Водночас, у неофіційних розмовах депутати від «Народного фронту» говорять, що серед пропозицій, які обговорюються зараз, – надання оперативному штабу права визначати перелік товарів, які заборонено чи дозволено переміщувати між територією України та тимчасово окупованими територіями.
Наразі переміщення таких товарів заборонено рішенням РНБО від 15 березня цього року як відповідь на захоплення бойовиками «ДНР» та «ЛНР» підприємств, що сплачували податки в українській юрисдикції.
— Для безпосереднього керівництва заходами із забезпечення національної безпеки у Донецькій та Луганській областях, силами та засобами, які залучаються до їхнього здійснення, утворюється Оперативний штаб.
На Оперативний штаб покладається планування, організація та контроль виконання завдань із забезпечення оборони, державної, економічної, інформаційної та екологічної безпеки у Донецькій та Луганській областях.
Оперативний штаб підпорядковується Президентові України, а з питань оборони – начальнику Генерального штабу – Головнокомандувачу Збройних Сил України та очолюється начальником, який призначається на посаду та звільняється з посади Президентом України.
З питань національної безпеки і оборони Оперативний штаб взаємодіє із Службою безпеки України, Міністерством внутрішніх справ України, центральним органом виконавчої влади України, що забезпечує формування та реалізує державну політику з питань тимчасово окупованих територій, іншими державними органами України відповідно до їх компетенції, органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян та населенням.
Оперативний штаб керує діяльністю військово-цивільних чи військових адміністрацій у разі їхнього утворення у Донецькій та Луганській областях з питань національної безпеки і оборони. Повноваження, функції, завдання та порядок діяльності Оперативного штабу, а також термін початку його роботи визначаються положенням, яке затверджує Президент України.
Одразу після заяви Олександра Турчинова, президент Петро Порошенко повідомив, що документ розробляється саме за його дорученням Фото: EPA/SERGEY DOLZHENKO
► За яким законом будуть жити Донецька та Луганська області.
Концепція пропонує, щоб життєдіяльність в Донецькій та Луганській областях регулювалась законом, який Верховна рада ухвалила 15 квітня 2014 року після окупації Росією Криму. Зокрема закон передбачає, що тимчасово окупована територія є невід’ємною територією України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.
— На окремі райони Донецької та Луганської областей, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження, поширюється правовий режим тимчасово окупованої території України.
Водночас, на такій території забороняється діяльність, що підлягає держрегулюванню (ліцензування, отримання дозвільних документів, сертифікація та інша) господарська діяльність, ввезення та/або вивезення товарів військового призначення, організація залізничних, автомобільних, морських, річкових, поромних, повітряних сполучень.
Заборонено також користування державними ресурсами, зокрема природними, фінансовими і кредитними, заборонено здійснення грошових переказів. Громадяни України мають право на вільний та безперешкодний в’їзд на тимчасово окуповану територію і виїзд з неї через контрольні пункти в’їзду-виїзду за умови пред’явлення документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.
► Автори концепції пропонують законодавчу базу для відновлення суверенітету.
З початку війни на Донбасі депутати прийняли декілька законів щодо особливостей здійснення місцевого управління на тимчасово непідконтрольних територіях Донецької та Луганської областей, та навіть прийняли у першому читанні відповідні зміни до Конституції. Проект пропонує відновлювати суверенітет на основі усього цього національного та міжнародного законодавства. Поки без деталей.
— Особливості державної політики з відновлення державного суверенітету над тимчасово окупованою територією Донецької та Луганської областей базуються на міжнародному праві та національному законодавстві.
Громадяни України мають право на вільний та безперешкодний в’їзд на тимчасово окуповану територію і виїзд з неї через контрольні пункти в’їзду-виїзду за умови пред’явлення документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України Фото: EPA/IVAN BOBERSKYY
► В документі прописана мета, але не засоби, які будуть застосовані для відновлення суверенітету.
— Метою державної політики з відновлення державного суверенітету над тимчасово окупованою територією Донецької та Луганської областей є: звільнення окупованих територій та відновлення конституційного ладу на всій території України; захист прав, свобод і законних інтересів громадян України, які постраждали внаслідок російської агресії; зміцнення незалежності, державного суверенітету і єдності незалежної, суверенної, демократичної, правової, соціальної Української держави.
► Також прописане відновлення кордонів та віддається (принаймні формальна) шана мінським домовленостям.
— Державна політика щодо відновлення територіальної цілісності України ґрунтується на таких засадах: відновлення територіальної цілісності України у міжнародно-визнаному кордоні; додержання Україною її міжнародних зобов’язань і норм міжнародного права; випереджальний розвиток оборонних і безпекових спроможностей України; пріоритетність політико-дипломатичних шляхів відновлення територіальної цілісності України; пріоритетність виконання безпекових положень, визначених Мінським протоколом від 5 вересня 2014 року, Мінським меморандумом від 19 вересня 2014 року та Комплексом заходів щодо виконання Мінських домовленостей від 12 лютого 2015 року, як передумови для політичного врегулювання; використання всіх законних можливостей для захисту прав і свобод громадян України і всебічне сприяння відновленню і розвиткові гуманітарних і культурних зв’язків з громадянами України, що проживають на тимчасово окупованих територіях; опора на власні сили при максимальній реалізації потенціалу міжнародного співробітництва як на двосторонній основі, так і з використанням можливостей та інструментарію міжнародних організацій.
В тексті концепції не вказано, ким саме окуповано окремі райони Донецької та Луганської областей. Головне, що закладає цей документ – це необхідність деокупації території, яка наразі не контролюється Україною. Прописаний потенційний новий режим для управління територією та пріоритетність дипломатичних засобів деокупації, але деталі плану деокупації (якщо він є) поки що недоступні.
Підписуйтесь на наш канал в Telegram