Користь для планети та прибуток у кілька кліків. Як ОСББ та бізнес можуть заробляти на вивозі сортованого сміття

hromadske в партнерстві із застосунком для вивозу сортованого сміття Recycle розповідає, як спростити зв’язок між людьми, що сортують сміття, і пунктами приймання вторинної сировини. А також пояснює, як бізнес, організації та ОСББ можуть за допомогою цього застосунку отримувати додатковий дохід.
Що таке Recycle?
Майбутня засновниця проєкту Recycle Ксенія Устіменко почала сортувати сміття у 2018 році. Але вивезти відсортовані відходи до пункту прийому вторсировини виявилося не так просто.
«Коли прийшов час кудись все це вивозити, я не змогла швидко знайти пункти прийому [вторинної сировини]. Врешті одні пункти вже були зачинені, інші працювали незрозуміло як, треті приймали не все, що я відсортувала, — розповідає Ксенія.
Через те, що немає, куди складати сміття у великих об’ємах, і незрозуміло, куди його вивозити, люди це все просто викидають на смітник. Ми звернули увагу на цю проблему, і зрозуміли, що нам треба робити щось у цьому напрямку».
У 2021 році Ксенія разом з чоловіком та однодумцями створили телеграм-бот, через який приймали заявки на вивіз відсортованої сировини. Спершу закривали запити самі, згодом почали залучати кур’єрів, проте через непередбачуваність заробітку знайти охочих працювати на постійній основі було складно. Наприкінці 2021-го засновники проєкту закрили телеграм-канал через неспроможність самостійно обробляти велику кількість замовлень.
Проте за кілька місяців після початку повномасштабної війни все ж вирішили реалізувати свою ідею у вигляді застосунку. Для цього зібрали команду (зараз це 11 людей) та почали роботу. У грудні 2023-го застосунок став доступний загалу. На сьогодні в ньому зареєструвалося вже близько 2000 користувачів.
«Зараз [сервіс працює] в Києві, цьогоріч плануємо масштабуватися, щоб покрити якомога більше міст України та залучити до теми сортування якомога більше людей», — каже Ксенія.
Як працює застосунок?
Своїм застосунком Recycle хочуть довести, що вивозити відсортоване сміття так само легко, як замовляти додому їжу або викликати таксі.
«Ти можеш оформити заявку в телефоні та в реальному часі побачити, як кур’єр прямує до тебе, забирає і вивозить твоє відсортоване сміття, — розповідає Ксенія.
У застосунку також є безкоштовна мапа [з пунктами прийому вторсировини]. Тобто якщо ви не хочете викликати кур’єра, можете побачити на мапі, де біля вас є пункти прийому, та самостійно вивезти сировину».
Після завантаження застосунку з App Store або Google Play потрібно пройти швидку реєстрацію, вказавши свій номер телефону.
«Оформити заявку [на вивіз сировини] дуже просто, — каже засновниця Recycle. — Вводите короткий опис (наприклад, “У мене два мішки макулатури та пакет пластику”), пишете приблизну вагу, додаєте фото. Кур’єр, який поруч, виїжджає виконувати заявку».
Оформляючи заявку, клієнт самостійно обирає вартість, яку бажає сплатити кур’єру. Мінімальна сума — 80 грн. З кур’єром також можна індивідуально домовитися про зручний час.
Які переваги для бізнесів та ОСББ?
Нещодавно Recycle запустив функціонал з вивозу сміття для бізнесу та ОСББ. Отримати таку послугу може організація будь-якої форми управління, що має рахунок ФОП або юридичної особи. На цей рахунок вона отримає винагороду за сировину, що здає.
«Для ОСББ і бізнесу — це викуп сировини, — пояснює Ксенія. — Ми просимо встановити бак, щоб, коли приїжджає перевізник, йому було зручно відвантажувати і забирати [сировину]. Усім зареєстрованим ОСББ, бізнесам тощо ми надаємо таблички (наклейки) на баки, а також роздруковані памʼятки з сортування».
Щоб оформити заявку на вивіз відсортованого сміття, організація найперше має зареєструвати в застосунку свою назву, а далі виконати ті ж самі кроки, що і звичайний клієнт — вказати опис і вагу сировини, додати фото. Єдина відмінність — компанії можуть самостійно обирати собі перевізників.
У процесі оформлення заявки організація може обрати того перевізника, який запропонує за відсортовану сировину найпривабливішу вартість. Приблизні розцінки на сировину зараз такі: пластик — 1,50-2,50 грн/кг, макулатура — 4-5 грн/кг, жерстяні банки — приблизно 3 грн/кг, алюмінієві банки — 20-30 грн/кг. Проте, наголошують у Recycle, у кожного перевізника свої тарифи, тому ці ціни приблизні.
«Перевізник, що підходить вам, приїжджає, ще раз все зважує і, якщо все сходиться з тим, що ви вказали в описі, через застосунок переводить винагороду, — пояснює Устіменко. — Якщо на місці щось не так, ви коригуєте в застосунку вартість, яку вам сплачуватиме перевізник — він її виплачує, забирає сировину та їде».
У такий спосіб бізнес або організації можуть отримувати стабільний прибуток і використовувати його на свій розсуд.
«Нам пишуть мешканці будинків, які тільки йдуть до оформлення ОСББ, але вже хочуть сортувати і продавати сировину з нашим застосунком, — каже Ксенія.
Мешканці можуть обрати довірену особу зі свого будинку, яка має ФОП, і ця людина зможе оформлювати заявку від будинку і отримувати винагороду. За ці кошти вони можуть організовувати благоустрій території, міняти лавочки біля під’їздів тощо».
Проєкт має прозору звітність, яка доступна для всіх учасників бізнесу і організацій будь-якої форми управління або мешканців ОСББ.
«У застосунку для бізнесу є можливість додавати в акаунт мешканців або співробітників, всіх охочих, — підкреслює Устіменко. — Вони мають змогу бачити, скільки сировини було продано, коли та за які кошти. Тобто мешканці/учасники організації завжди можуть контролювати, скільки коштів заробила їхня організація/будинок».
Вклад у майбутнє
Використовувати застосунок, наголошують у Recycle, можуть не лише бізнес і ОСББ, а й будь-які офіційні організації: проєкт отримував заявки від шкіл, університетів і навіть від церкви. У такий спосіб організації можуть не лише заробляти, але й робити внесок у покращення екологічної ситуації в Україні.
«Зараз у нас багато сміттєзвалищ, і туди йде дуже багато сміття, яке можна переробити, — пояснює Ксенія. — Наша мета та мрія — щоб сміттєзвалищ в Україні взагалі не було. Якщо ми можемо щось переробити в нашій країні, треба цим користуватися».
Партнерський матеріал опубліковано на правах реклами.
Над матеріалом працювали: журналіст Дмитро Кузубов, редакторка Марія Смик, дизайнерка Мирослава Мохнацька, креативна продюсерка Катерина Вишнева.