«Літак — малодоступний та елітний вид транспорту» — керівник аеропорту «Бориспіль»

Дешеві внутрішні рейси, місце МАУ в авіперевезеннях та за яких умов лоукости прийдуть на український авіаринок. Громадське поговорило з виконувачем обов’язків генерального директора ДП «Міжнародний аеропорт «Бориспіль» Євгеном Дихне про важливі питання у розвитку авіаційної інфраструктури.

Чудес не буває. Для того, щоб пасажири літали дешево їх має бути багато. Тобто має бути максимальне наповнення бізнесу, тоді буде зниження цін. Авіаційний бізнес не є виключенням. Авіакомпанії працюють на фінансовий результат, тому пасажиропотік та платоспроможність населення відіграють дуже важливу роль. Платоспроможність населення — це основний пункт для появи дешевих перельотів.

Ми знаємо про білети по 45 євро, це лише частина судна. Ще одна частина продається по 90, а ще якась частина по 180 євро. Завжди повинні бути дорогі крісла, які перекриють ті квиткі, що коштують по собівартості

Для приходу лоукост-компаній має бути дешева та безпечна інфраструктура, але дешеве не буває безпечним. Це важливо. Якщо авіакомпанія хоче мати цю інфраструктуру дешево, то за неї повинен заплатити хтось інший. В світовій практиці за авіакомпанії платять місцеві органи, тобто місцеве самоврядування — це землі Німеччини, штати Америки. Це ті органи, що розвивають місцеву інфраструктуру. Вони роблять це, тому що авіабізнес стає якірним для регіону і розвиває суміжні бізнеси: ресторани, туризм, дороги та наземне обслуговування.

Якби КМДА і розглядала проекти заохочення лоукост компанії, то вони б, в першу чергу, дивились на недорогі аеропорти. Це не Бориспіль, у Борисполя немає дешевої інфраструктури. Як державне підприємство ми не можемо пропонувати свої послуги дешевше собівартості. Це порушення законів. Сюди добре підходять аеропорти як Гостомель. У них прекрасна злітно-посадкова смуга, яку використовують військові для випробувань літаків. Там немає інфрастурктури, але її можна побудувати відповідно до вимог лоукост компаній.

Бориспіль може стати центром для недорогих перельотів, але тоді їх має бути дуже багато. Тоді, наприклад, може бути певна визначена програма, де буде доцільним запуск терміналу F. В деяких компаніях навіть доплачують за те, що вони привозять туристів. Наприклад, в Туреччині багато аеропортів, які доплачують компаніям за кожен рейс, який вони здійснюють.

На сьогоднішній день літаючих громадян України не більше 4%. Це означає, що в нас авіапереліт малодоступний та елітний вид транспорту

Хтось повинен створювати цю дешеву інфраструктуру, або за дорогу інфраструктуру аеропорту Бориспіль компенсувати йому його витрати. Лоукост компанії мають визначену технологію продаж. Ми знаємо про білети по 45 євро, це лише частина судна. Ще одна частина продається по 90, а ще якась частина по 180 євро. Завжди повинні бути дорогі крісла, які перекриють ті квиткі, що коштують по собівартості. Це бізнес, люди заробляють на цьому гроші і, звісно ж, є різні технології та різні підходи. Варто пам’ятати про те, що пасажиру доведеться заплатити за кожну додаткову послугу як в літаку так і в аеропорту.

На сьогоднішній день літаючих громадян України не більше 4%. Це означає, що в нас авіапереліт малодоступний та елітний вид транспорту. Тому не дивно, що дешеві білети з’являються на багатих ринках, а не на бідних.

У німецькому Франкфурті є два великих термінала, один повністю належить компанії Lufthansa. Німцям не приходить в голову, що це якась монополія, вони навпаки - пишаються своїм національним перевізником. У нас сьогодні теж є велика компанія, яка поступово теж стає національним перевізником як по кількості перевезених пасажирів, так і по об’єму перевезень. Вони збільшують свій флот, покращують якість обслуговування та знижують ціну.