Люди схильні сприймати паузи перед відповіддю на питання як брехню — дослідження
Люди схильні сприймати відповіді на питання, яким передує пауза, за нещирі та брехливі. Натомість швидкі відповіді можуть сприймати як правдиві.
Про це свідчать результати дослідження, яке опублікували у Journal of Personality and Social Psychology, передає The Guardian.
Психологи виявили, що, крім гучності, висоти голосу, час відповіді також відіграє роль у тому, чи сприйматимуть люди такі слова щирими.
Науковці провели 14 експериментів у США, Великій Британії та Франції, в яких взяли участь 7 565 людей. З'ясувалось, що у середньому учасники сприймали відповіді після паузи (навіть якщо пауза була декілька секунд) менш щирими, ніж моментальні відповіді.
Учасникам експериментів потрібно було слухати аудіо чи переглядати відео, де людина відповідала на питання, наприклад, про те, чи сподобався торт, який приготував друг, або про крадіжку на роботі. Учасники мали оцінити щирість відповідей.
В одному з експериментів 562 людини переглядали відео начебто допиту з поліції, в якому підставного актора звинувачували у крадіжці грошей на роботі. Загалом у 73% випадків, коли співробітник повільно відповідав, учасники вважали, що він винен. Але якщо співробітник швидко відповідав, тоді лише у 40% випадків учасники експерименту звинувачували його у злочині.
Дослідники результати пояснюють тим, що, ймовірно, люди вважають, що повільніша відповідь зумовлена розумовими зусиллями — людина придушує очевидну відповідь та вигадує нову брехливу. Вчені застерігають, що задумливість і нервозність також можуть впливати на швидкість відповіді.
Результати дослідження мають наслідки, наприклад, для співбесіди на роботу чи судового розгляду, де людям доводиться оцінювати щирість інших. Науковці застерігають не оцінювати правдивість слів лише за швидкістю відповіді, а й враховувати інші фактори, які можуть впливати на те, чому людина не видає відповідь моментально.