Морський коридор України фактично вийшов на потужності до великої війни — речник ВМС
Морський коридор для експорту вантажів, який забезпечила Україна, фактично вийшов на потужності до повномасштабного вторгнення.
Про це заявив речник Військово-морських сил ЗСУ Дмитро Плетенчук в етері телемаратону «Єдині новини».
«Ми вже перетнули межу 500 суден і понад 10 млн тонн вантажів», — сказав Плетенчук.
Глава Мінінфраструктури уточнював, що за 5 місяців роботи українського коридору експортовано 15 млн тонн вантажів, з них 10 млн тонн — продукція українських аграріїв. Плетенчук розповів, що переважна більшість вантажів — це саме українське збіжжя, якого не вистачає на глобальному Півдні.
Наразі десятки суден завантажуються в портах Одеса, Чорноморськ, Південний. Порти Херсонщини та Миколаївщини як не працювали під час дії «зернової угоди», яку зірвала росія, так і не працюють досі.
«Тому сказати, що "зернова угода" є великою альтернативою тому торговельному шляху, який організували ВМС разом з іншими силами, я не готовий. Кількість вантажів каже сама за себе», — сказав Плетенчук.
Перед цим речник Управління ООН з координації гуманітарних справ Савіано Абреу в інтерв'ю «Укрінформу» заявив, що альтернативні коридори «все ще не є сталими чи бодай передбачуваними».
Натомість він назвав Чорноморську зернову ініціативу (вона ж «зернова угода») системою, «яка гарантувала безпеку суден, які заходять або виходять».
«На жаль, після її припинення ми знову побачили зростання мінної забрудненості в Чорному морі. І ми побачили рівень ударів по українських портах, зокрема на річці Дунай, які могли б бути альтернативними. Проте росія атакувала також тамтешні порти. Саме тому генсек ООН тяжко працює, щоб знайти рішення і гарантувати безпечне, передбачуване та стале цивільне судноплавство в Чорному морі», — заявив Абреу.
Тимчасові коридори до портів України
Після зриву «зернової угоди» росія вдалася до системних повітряних атак портової інфраструктури для зупинки українського агроекспорту.
У відповідь Україна запропонувала тимчасові маршрути у своєму зверненні до Міжнародної морської організації (ІМО). Міністр інфраструктури Олександр Кубраков казав, що Рада ІМО визнає міжнародне право України на вільне торговельне судноплавство та закликає росію припинити будь-які погрози й дотримуватися міжнародних конвенцій.
Коридори почали діяти з 8 серпня 2023 року. Передусім їх використали для евакуації суден, які перебували в українських портах Чорноморськ, Одеса та Південний з початку повномасштабного вторгнення рф.