Навігатор, який знає якість дороги | Hromadske.Idea
У студії – хлопці із компанії Navizor Андрій Хомин, менеджер з маркетингу сервісу Navizor та Ярослав Лексен – автор ідеї сервісу і Віталій Родимюк, який є керівником менеджеру сервісу Navizor.
Ви самі звідки?
Ми з Івано-Франківська
А ви сьогодні в Києві у справах чи просто завітали в гості?
І у справах теж. Тільки що у нас завершилася зустріч в Міністерстві інфраструктури, де ми обговорили певні питання щодо співпраці із нашим сервісом, про те як ми можемо змінити ситуацію на дорогах України.
Обговорювали питання з відображення ремонтів поточних і капітальних, які зараз проводяться на нашому сервісі для того, щоб користувачі мали змогу бачити і розуміти, куди витрачаються кошти, у який період будуть здійснюватися ремонти і могти якось впливати на цю ситуацію.
Я хочу звернути увагу на цю картинку яка у нас стоїть на плазмі-це справжня українська дорога в місті Дніпродзержинськ там не далеко живуть мої батьки і вони щодня змушені їздити саме по такій дорозі. В яку яму ви потрапили, що ви все-таки вирішили що треба щось із цим робити і свій сервіс заснувати.
Все сталося трошки по іншому – це не була яма, це було конкретне завдання і воно стосувалося відпочинку. Ми з нашими друзями вирішили організувати сімейний відпочинок на Шацьких озерах. Для того щоб вибрати кращий маршрут довелося витратити дуже багато часу. Ми обдивилися форуми, сайти, де люди дописують куди краще їхати – куди гірше. І ми як програмісти придумали, що можливо якось можна зробити так, щоб це було інтерактивно і досить просто. Перша спроба була настільки вдала, що ми подумали – треба щось далі робити. Коли ми просто дали людям оцінювати дороги і маючи єдину базу, де можна якось її аналізувати для своїх мандрівок подорожей, пішли сотні тисяч оцінок і ми зрозуміли що це потрібно людям і це далі можна розвивати.
Наступний розвиток ми бачили в прокладанні маршрутів. В подальшому це і додаток мобільний.
Наскільки я знаю багато людей які почали засновувати якісь сервіси стикаються з власною проблемою і таким чином намагаються її вирішити як власне ви її вирішуєте зараз. Багато людей які знали що ви прийдете мали одне єдине питання, як виконується оцінка, хто вносить-хороша дорога погана дорога? Як виглядає сам процес?
Все дуже просто. Сервіс розростається і тому там будуть і автоматичні оцінки і оцінки людей просто на сайті нашому або у самому додатку. Для того, щоб відмітити територію тих місць які їй знайомі вона просто може зайти на сайт і проставити свою оцінку. Далі є алгоритми які враховують всі ці оцінки, алгоритми не прості, вони визначають коли оцінка була зроблена, і коли були попередні зроблені, які є відхилення найкращих і найгірших оцінок, так будується така карта дороги, на якій замальовуються в ті кольори, які відповідають середнім оцінкам. Спочатку цей сервіс був для України і її сусідів, але потім воно потрохи розросталося. До нас зверталися люди з Польщі і Румунії, ми розкривали свої карти і це ставало доступне і їм. У Польщі за два тижні люди оцінили 30 тисяч кілометрів доріг – це був великий злет для нас. В наступних наших релізах додатків буде автоматична оцінка доріг із застосуванням певних засобів.
Як саме це можна буде визначити телефоном?
Ми розуміємо що у кожного автомобіля є своя підвіска, яка буде по різному трясти. Для цього ми спочатку проводимо навчання телефону, є алгоритми та механізми за яким це навчання відбуватиметься трястися і видавати оцінки саме для цього авто. І вже потім, коли ми знаходимо закономірності які працюють, тоді ми це відправляємо на наш сервер, а наш сервер приймає для обробки цих даних.
Я відкрив ще один сервіс цей сервіс Укравтодора. Вони пропонують людям відмічати що отут от яма. Ну от я відмітив, що у мене яма під будинком і що далі з цією ямою буде. Вона просто буде помічена червоним. Чи все- таки щось станеться з нею?
У нас конкретно була ціль і завдання не вирішити проблеми доріг, а допомогти людям їхати кращими дорогами. Це вже зараз у нас є переговори які ми ведемо з іншими сервісами в тому числі і з нашим міністерством, яке готує зараз цікавий сервіс якраз для того щоби була можливість моніторити дороги і якось впливати і на ремонти і на те, де саме ці ремонти треба проводити.
Можна про це трішки детальніше, тому що я розумію що скажімо можна побачити що тут дорога погана і навігатор поведе мене іншою дорогою. Але як люди використовуючи ваш сервіс зможуть впливати на те, що отут треба робити ремонт. Як за допомогою сервісу вони зможуть спілкуватися з державними інституціями з тим же Укрнафтодором?
Ця зустріч якраз відбулася у міністерстві сьогодні зранку. Ми домовилися про такі речі, що оскільки зараз відбувається серйозна реформа, що Кабмін прийняв рішення про ліквідацію Укравтодору, плюс прийнято вже дорожні реформи – дорожня карта складена на певний період. Зараз готуються дані міністерства інфраструктури про поточні капітальні ремонти. Вони мають бути відкриті доступні всім громадянам і оскільки наш сервер є одним, що працює в цьому напрямку ми будемо співпрацювати з міністерством по відображенню ділянок цих доріг поточних і капітальних ремонтів на наших картах. Тобто, зайшовши на наш сервіс, ви зможете бачити, де відбувається ремонт, хто за нього відповідає, який бюджет зазначений на цю ділянку, коли планують завершити цей ремонт. І так само у перспективі плануємо імплементувати таку річ, щоб громадяни могли якимось чином впливати на це, повідомляти чи виїхали дорожні служби, чи відбувся ремонт, чи він у належній якості і ця інформація буде поступати до міністерства, яке вже буде реагувати на це.
Ми нещодавно їхали в Roadshow зі Львова в Івано-Франківськ. Там ми відчули всіма частинами тіла, що таке українські дороги. Тобто там це дуже знадобилося б. У нас у гостях колись був Роман Хміль, людина, яка теж довгий час працювала в ІТ-галузі, а зараз - у департаменті транспорту, з ним ви якимось чином не йшли на контакт.
Ми з ним контактували на етапі тому, як ми можемо якось спільно вирішувати певні питання чи там популяризації якоїсь інформації чи збору. Це було приблизно півроку тому. І на той момент ми бачили що кожен з нас має свої завдання і кожен з нас їх вирішує так, як він це бачить. Думаю, що в майбутньому ми все одно будем думати над тим, як нашу інформацію зібрану із сервісу. Роман теж причетний до одного з сервісів, де також збирають інформацію по стану доріг і ми просто знайдемо точки дотику, як це разом зібрати докупи
А скільки людей зараз працюють над цим проектом?
До сервісу кожний місяць хтось долучається. Є такі люди, які приходять через те, бо їм це цікаво: вони не знають, яким чином вони можуть допомогти сервісу, але вони стараються наскільки можуть.
Станом на сьогодні ядро – це восьмеро людей, які постійно цим займаються, в кого це постійно в голові і кому це цікаво і вдень і вночі. Але воно ж безкоштовне. І наскільки я розумію буде далі безкоштовне принаймні для користувачів. За рахунок чого ці вісім людей живуть.
Так сталося що всі ці люди з ІТ-галузі. Вони мають можливість заробляти трошки по-іншому. Ті хто виконують безпосередньо програмування цього всього. Ми інвестуємо свої гроші в це. Є люди які просто затрачають свій час не отримуючи від цього нічого бо це їм цікаво.
Тобто можна сказати, що це черговий волонтерський проект, який держава потім може використати?
І не тільки Україна, а ще плюс 29 держав.
Яким чином люди виходять на вас і як вони цим користуються?
Перший наш контакт відбувся тоді, коли ми брали участь у народній конференції по стартапах в Києві айдісі 2014 року. В той період з нами зв’язалися такі активісти з Польщі, які займалися також моніторингом якості доріг Польщі. Але оскільки вони це робили в ручному режимі умовно
І вони запитали, чому саме Україна і СНД, адже раніше ми орієнтувалися саме на ці країни. Але після того ми побачили, що є проблема і підключили Польщу і побачили досить велику активність з їхнього боку. Вони зрозуміли шо це набагато зручніше робити, ніж те, що вони до того мали. І в них також за статистикою близько 40 тисяч кілометрів доріг мають оцінку. І якщо порівняти з Україною, то в Польщі дороги звичай набагато кращі. В сервісі найактивніше розвивається Україна, потім буде Польща, а далі – інші країни СНД
Після конференції IDC з вам зв’язалися поляки. Зараз у вас на мапі 29 країн, яким чином всі інші зв’язуються? Це вже пішло сарафанне радіо чи ви самі пропагуєте сервіс?
У Польщі у нас знайшовся представник, який вже там є. Для нього самого це болісна проблема, бо він має регулярні поїздки в Україну. Він має дружину з України. І коли він їздить в Чернівці чи подорожує Україною, то він саме шукав такий сервіс, який би давав йому підказки. І так сталося, що ми зконтактували в соціальних мережах. І він зараз працює так само на таких волонтерських засадах і розвиває сервіс саме в Польщі
А що взагалі є, крім сайту?
Крім сайту ми маємо перший у світі мобільний навігатор, який прокладає автомобільні маршрути з урахуванням якості доріг. Аналогів у світі немає
Ну є ж здається якісь конкуренти в України, які таким чином прокладають маршрут.
Навігаторів немає. Ми перші, хто це розробив. Зараз це версія для андроїд. А через місяць ми плануємо розробити для IOS.
Хочемо додати ще таку річ, що насправді є ще великі сервіси, які збирають інформацію, але вони це називають як «швидкісні режими по дорогах України».
Що це значить-швидкісний режим?
Ця дорога – по ній можна їхати швидко. Інша має швидкісний режим 40-50 км. Це також дуже цінна інформація. Єдиний мінус те, що вони отримують інформацію з власних автомобілів. Зрозуміло що ці об’їзди є раз в декілька років і саме тому актуальність інформації є трошки менша. Адже тут люди дуже активні. Вони збирають інформацію в режимі онлайн по багатьох дорогах..
Дуже часто ми є свідками того, що навіть у нашому місті відбувається ремонт дороги. Буквально там на другий день. Після того як її відкривають дорога змінює свій колір. Тобто актуалізується інформація та оцінки. Є у нас дороги які мають вже 50-60 оцінок тобто люди постійно стежать за цим і отримують дані якими можна добре користуватися
Скільки років проекту і скільки користувачів ви маєте
Ідея проекту з’явилася 2013 року. Під кінець року ми мали якийсь перший варіант сайту, на якому можна здійснювати онлайн оцінку, ну і фактично йому вже 2 роки скоро буде. За цей час ми вже маємо майже 200 тисяч км доріг.
А скільки в Україні?
В Україні є приблизно 435 тисяч км доріг, які можна оцінювати. Ми зібрали також немало – 240 тисяч оцінок, це досить велика кількість. Якщо брати по кілометражу – це майже 5 екваторів. А за статистикою користувачів на приблизно 60-80 тисяч, які здійснили оцінку за цей період, але насправді не стільки багато потрібно користувачів, щоб оцінювали. Достатньо, щоб просто була зручність. Тобто, коли ти їдеш по своєму місту, це може бути якась невеличка група автоклубівців волонтерів, які просто регулярно це відмічали, і досить швидко можна отримати цю інформацію. Головне – щоб це постійно робили. В цьому основний акцент. Хочемо залучати громадкість до контролю якості тих доріг, за якістю ремонтів. Тому що ця інформація буде доступна всім і всі від цього отримають користь. Водії зможуть безпечніше планувати маршрут. І в результаті це економія пального, економія витрат на можливий ремонт авто. Це комфорт їзди. Ми позиціонуємо цей сервіс як соціальний. Тому він і безкоштовний і чим більше людей будуть долучатися, тим більше корисної інформації всі отримають, і, сподіваємось, будуть якісь позитивні зміни
Зараз він безкоштовний, але ви якось плануєте його монетизувати?
Ну якось плануємо принаймні. Для того, щоб він був самоокупним. Зараз у також є можливість нас підтримати на сайті. Зараз поки такий спосіб. Можливо у майбутньому ми знайдемо ще якийсь спосіб, як допомогти проекту розвиватися активніше.
Якщо прокласти маршрути у нас є можливість зробити оцінку дороги з Львова до Івано-Франківська наприклад через Стрий, цей маршрут трошки довший, але оскільки тут в напрямку Бібрка почалися ремонтні роботи – маршрут вже змінився
А як мені побачити наскільки дорога хороша?
Опустимось трішки нижче карту. В карпатському регіоні більшість доріг червоним. Там дуже катастрофічний стан доріг. Ми складали рейтинг областей з найгіршими дорогами. Чемпіони – Одеська область, друге місце – Львівська, третє – Івано-Франківська. І далі – всі західні області.
Тобто це ті місця де їздять найбільше туристів і де має бути найкраща дорога. А з вами ніхто не зв’язувався з місцевої влади, щоб ви могли от це от не показати або навпаки дати їм інформацію, щоб вони щось з цим зробили?
Передаємо привіт нашому франківському керівнику «Автодору», тому що, це десь весною було, він опублікував у себе на сторінці у Фейсбуці дані: статистика автомобільних доріг Івано-Франківській області і використав дані саме нашого сервісу, а не інших. Було так приємно, що «Автодор» використовує нашу статистику саме для якихось таких підсумків, для такої аналітики. Але нічого такого, вони навпаки зацікавлені в тому, щоб якось актуалізувати цю інформацію, якось піднімати цю тему, цю проблему, тому що вони теж зацікавленні у вирішенні по мірі можливості цих питань.
Одеська область в нас тепер офіційно новий чемпіон по найкращих дорогах в Україні, в лапках найкращих. Новий голова Одеської області не зв’язувався з Вами?
Зв’язувався, але ми хотіли зв’язатися з ним. Не знаю ще правда, як і що йому сказати, але хочемо, насправді, якось залучати більше людей для того, щоб привернути увагу людей до проблеми. Кожна людина може якось долучитися до вирішення проблеми, тому що, чуючи певну інформацію навіть з міністерства, виділяють гроші, а насправді в них можливості добре проконтролювати, як ті гроші освоюються, скажемо так, немає. І тут ще якраз дуже велике значення громадськості, небайдужих людей, активістів, щоб якось з цим налагодити краще.
Все таки проблема в тому, що гроші виділяються, але на місці вони «закопуються» зовсім не туди. От скажіть, ви ж люди, які в цій тематиці, тобто ви працюєте з цими дорогами досить глибоко, взагалі, як, якщо говорити про реформу «Укравтодору», то ви знаєте щось про неї? Як взагалі вона триває, і що нам чекати від цих реформувань?
Реформа триває, тобто, те що ми маємо якусь таку оперативну інсайдерську інформацію, ще всі не розуміють як діє, що робити, там зверху спускаються якісь певні речі, люди, скажем, їх звільняють, не знаю, йдуть у відпустки, ну реформу ще самі до кінця не знають, але вже зміни якісні принаймні пішли. Тобто починають комунікувати, наприклад з нами, тому що ще рік тому ми взагалі не могли достукатися до верху і сказати, що от ми є, така ініціатива, ми хочемо щось теж робити, показувати відкриті дані. Зараз, насправді, все трошки по-іншому, на стільки воно там глибоко – важко, знаємо що відбуваються більш-менш прозорі тендери на будівництво тих доріг, залучаються іноземні компанії до виконання цих робіт. Тобто Укравтодор буде зараз не тільки замовником, виконавцем і контролером цих робіт, як було до цього, тобто той же Укравтодор, чи інша структура, яка на її базі створиться, буде тільки замовником, а всі інші, вже виконавці будуть компанії які мають досвід чи кошти для ремонту цих доріг, залучаються іноземні незалежні експерти, які будуть контролювати якість виконання цих робіт і так само яку би ми хотіли функцію цих робіт нести, що теж передбачено в цій реформі – це громадський контроль за виконанням цих робіт, щоб громадкість долучалась, за допомогою нашого сервісу, чи інших сервісів, які зможуть збирати цю інформацію. Тобто така задачі, і це вже позитивне зрушення, яке ми бачимо, що відбувається, а не десь там в кабінетах засіло, і це дуже класно що є якісь такі…
А що там ходять якісь чутки, що можливо в Україні будуть платні дороги?
Це насправді є оголошений тендер теж на будівництво першої концесійної дороги Львів-Краковец і там, вже не володію цифрами, те що вона буде платна, теж ще не визначились скільки, що, тому що там бюджету зараз на справді немає, будуть чекати мабуть інвестора якогось, і за кілька років планують це зробити. А зараз це теж інформація є лише в планах якихось генеральних, і це теж раніше 2016 року не почнеться.
Слухайте, а як, у вас же є команда, тобто насправді Ви мені скинули Вашу команду, можна її показати і розповісти про цих людей. Тому що, люди роблять дуже велику важливу справу і їх можна показати.
На справді команда «Навізор» розширяється швидше ніж ми встигаємо слайди міняти. Тут зараз основні люди, ті які були задіяні в процесі з початку. Я вже представляв, Ярослав Олексин, з нами він в студії, це сам автор ідеї, з якої все почалося два роки тому, Віталій Родимюк – це той, якому першому ідею розказали, є ще в нас Богдан Футерко – він теж займається розвитком сервісу, на ньому більше технічна підтримка. Я, Андрій – займаємося маркетингом, у нас є розробник Святослав, який займається саме розробкою для АЮС, яка з’явиться, навігатор, протягом місяця і Юрій, це наш основний розробник, який завжди активно працює над розробкою сервісів. Ще є хлопці які пишуть під андроїд .
Є люди, які долучилися до нас з таким питанням, що ви класні, ви круті, але давайте, ви якось мало про себе говорите, ніхто про вас не знає, давайте ми якось допоможемо вам, щоб про вас трохи більше дізнались.
І як вони допомагають?
Раніше ми думали, що насправді наша цінність, наша задача – це розказувати про сам сервіс, на справді вони спрямували нас в трошки інше русло, про те що треба ділитись цікавою інформацією, як там рейтинги дають, як там статистика по найгіршим вулицям в місті, чи змагання між містами по якості доріг, ну тобто в такому плані, це людям цікаво, це буде десь крутитися і вони допомогли нам в цьому.
Ви можете трошки поділитися досвідом, якщо якісь молоді команди теж свої сервіси захочуть, або розвивають? Що їм робити, як їм стати відомими?
Перш за все треба знайти тих, кому ця тема також буде цікава. Тобто це можуть бути журналісти, це можуть бути блогери, якісь групи в Інтернеті, знайти і почати з ними комунікацію. У цій комунікації виникають дуже цікаві теми і, насправді, якщо теми виходять цікаві двом сторонам, вона починає десь рухатись і популяризуватись. Звичайно, якщо є цікавий якийсь інформаційний привід, то переважно, будь-які ЗМІ, до яких ми звертались з чимось цікавим, воно про це пише, воно хоче про це розказати. Тут вже потрібно налагодити добру роботу, бо ЗМІ це також люди, які хочуть працювати з чимось таким більш готовим інформаційним, тобто, щоб їм вже дали якусь статтю, щоб їм написали про це, ну і тут вже треба внутрішню роботу в цьому плані проводити. Мабуть це, я не кажу, що ми вже зробили все планували, що думали і стали популярними, я думаю, що насправді це тільки початок, це тільки витоки.
До вас зверталися міжнародні компанії? Тому що, наприклад, одні хлопці із компанії «Easy Way», до яких звернувся «Google» і власне тепер «Google»-маршрути Києва показує по даних цієї української компанії. Тобто до вас зверталися якісь міжнародні, або українські компанії, які б хотіли використовувати ці дані?
В принципі в нас запланована ще одна зустріч якраз з ще однією компанією, яка входить в структуру «Nokia» і які теж займаються в принципі розробкою карт і мають свої навігаційні сервіси і які теж зацікавлені у зборі такої інформації для того, щоб їхнім користувачам було зручніше розуміти, де можна проїхати, якою машиною взагалі там можна в країну в’їхати. Вони працюють в 90 країнах світу, але в Україні теж є представництво. Плануємо теж можливо якісь обговорення, співпрацю в напрямку обміну даними чи щось такого плану, ось. Звичайно, були інші контакти, з іншими, але це поки так, на рівні обговорень, бо найбільш болюча тема доріг, це компаніям які в Україні працюють, ці компанії трошки від цих проблем віддалені, але, в принципі, думаю, що ми будемо в цьому напрямку активно теж працювати.
Тоді останнє таке запитання, які Ваші творчі плани, куди сервіс буде рухатись і чи є у Вас якесь бачення сервісу через півроку-рік, тобто куди ви його будете рухати?
Через місяць вже з’явиться нарешті для телефонів і айпадів, тобто для платформи іOS, зараз триває бета-тестування нашого додатку, навігатора першого у Світі «Navizor» і через місяць ми плануємо багато оновлень, оновляться там і місця зацікавлення для користувачів, підказки на дорозі, наприклад «пост у кущах», якийсь він час був, можливо зараз він зникне. З’являться теж позначення ям на дорогах, щоб наш навігатор «Navizor» попереджав про наближення до цієї ділянки. Зараз він теж попереджає, але ще будуть там точкові, тому що наприклад дорога може бути гарна, але посеред дороги якась яма, навігатор зараз попереджає, але щоб користувач міг ще додати фотографії, відео чи якусь ось таку інформацію, яку ми б могли надати чи в міністерство, чи відповідним органам, щоб вони вживали певних заходів. Ще ми плануємо додати багато соціальних функцій, щоб навіть та спільнота яка утвориться навколо нашого сервісу могла активно між собою взаємодіяти, комунікувати і об’єднуватися у певні спільноти чи в місті чи в країні і вносити свої зміни на ситуацію на дорозі, ми вважаємо, що сервіс має набути такого якогось громадського руху, позиції і мати реальні зміни в країні. І звичайно мати користь для всіх, ми не плануємо цей додаток «Navizor» робити платним, він буде безкоштовний, тому що його створюють такі ж люди, звичайні автомобілісти, користувачі як ми, і за це коштів не будемо брати і будемо думати над якимись планами по розвитку інших, це така основна наша візія на найближчу перспективу і співпраця з різними міністерствами та іншими організаціями, для того щоб змінити ситуацію яку ми маємо зараз на наших дорогах.
/ у студії - Руслан Хаврюта
/розшифрувала - Олександра Присташ