Нова стрічка Олега Сенцова, біблія бітників та криза порноактора: що дивитися на прийдешньому Київському тижні критики

21-25 жовтня в київському кінотеатрі «Жовтень» відбудуться покази «Київського тижня критики». Мета заходу — познайомити українського глядача з найкращими новими фільмами, що їх обрали професійні українські кінокритики.

Традиційно на «Київському тижні критики» на поціновувачів кіно очікують свіжі хіти світових кінофестивалів та добірка класики, а також програма «Фокус: Україна-Канада», в межах якої відбудуться київські прем’єри нової стрічки Олега Сенцова «Носоріг» та переможця нинішнього Одеського кінофестивалю — підліткової драми Катерини Горностай «Стоп-Земля».

«Червона ракета» (реж. Шон Бейкер, 2021)

Міжнародна програма цьогоріч має чотири стрічки, які прилетіли до Києва з кінофестивалів у Каннах, Берліні, Торонто та Сан-Себастьяні. Драмеді «Червона ракета» студії А24 розповідає про порноактора, що переживає професійну кризу. Герой повертається до рідного містечка в Техасі, щоб налагодити нормальне життя. Стрічку зняв Шон Бейкер, якого прихильники авторського кіно знають і люблять за драму «Отель “Флорида”», а головну роль виконав зірка «Дуже страшного кіно» Саймон Рекс, який — вишенька на торті! — замолоду підробляв у порно.

«Маленька мама» (реж. Селін Сьямма, 2021)

Селін Сьямма, авторка фестивального хіта «Портрет дівчини у вогні» (він отримав золоту гілку за найкращий сценарій на Каннському фестивалі у 2019-му) зняла щемливу історію про стосунки дочки з матір’ю. За словами режисерки, «Маленька мама» — дуже особиста стрічка, тому й вийшла такою щирою. За сюжетом восьмирічна Неллі їде разом з мамою Маріон до старого сімейного будинку. Там дівчинка зустрічає свою ровесницю-близнючку. Виявляється, що це мама героїні у восьмирічному віці. Ця несподівана подорож у часі допомагає доньці й матері краще зрозуміти одна одну.

«Кермуй моїм авто» (реж. Рюсуке Хамаґуті, 2021)

Рюсуке Хамаґуті — один із центральних авторів японського авторського кіно. У 2021-му режисер зняв дві стрічки, і обидві отримали відзнаки на Каннський, Венеційський та Берлінський кінофестивалікінофестивалях «великої трійки». «Кермуй моїм авто» нагородили Каннською гілкою за найкращий сценарій.

Це повільна, побудована здебільшого на діалогах екранізація невеличкого оповідання Харукі Муракамі про театр і кохання, в якій головний герой ставить на сцені чехівського «Дядю Ваню» і водночас намагається змиритися з втратою дружини.

«Вуховертка» (реж. Люсіль Гадзігаліловіч, 2021)

Альберт доглядає Мію — дівчину з крижаними зубами. Через свою особливість Мія ніколи не виходить із квартири, аж ось раптом Альберту кажуть, що він має підготувати дитину до від’їзду. «Вуховертка» — дивне й загадкове кіно, подекуди клаустрофобне (данина пандемічній добі), з незвичним наративом. Режисерка Люсіль Гадзігаліловіч — дружина Гаспара Ное, проте працювала з ним тільки одного разу: над сценарієм «Входу в порожнечу». На відміну від чоловіка, Гадзігаліловіч цурається яскравих ефектів, проте це не робить її стрічки менш разючими.

Програма «Фокус: Україна — Канада» 

У добірці — шість примітних новинок українського та канадського кіно. Куратори «Київського тижня критики» обрали на свій розсуд три стрічки, які найкраще дають уявлення про сьогодення канадського кінематографу. Натомість команда членів Асоціації кінокритиків Торонто обрала три українські фільми, що найкраще відбивають вітчизняний кінопроцес із його жанровими та авторськими пошуками.

У межах «Фокусу» відбудеться українська прем’єра нової стрічки Олега Сенцова «Носоріг» — кримінальної драми про 90-ті, що вийшла в конкурс «Горизонти» Венеційського кінофестивалю. Вперше буде показана в Києві Жанр літератури та кіно про дорослішання«coming of age»-стрічка Катерини Горностай «Стоп-земля», що здобула спершу «Кришталевого ведмедя» конкурсу Generation 14plus на Берлінському кінофестивалі, а влітку — «Золотого Дюка» в Одесі.

З Одеського кінофестивалю до київських глядачів прибули й «Королі репу» — музична кримінальна драма Мирослава Латика про юного хлопця з українського села, який мріє стати реп-зіркою.

Канадська секція представлена спортивною драмою «Надя, батерфляй» (реж. Паскаль Планте), трилером про тривожну дружбу дівчини-підлітка та хлопця зі складним характером «Чорний потік» (реж. Ніколь Дорсі) та ще одним драмеді про професійну кризу «Юний детектив» (реж. Еван Морган). Всі стрічки мають відзнаки локальних кінофестивалів.

Програма «Нуль за поведінку» 

Добірка кінокласики від Київського тижня критики цьогоріч має таку назву, адже стрічки об’єднує тема бунту в різних його проявах. Фантастична драма «Донні Дарко» (реж. Річард Келлі, 2001) колись провалилася в прокаті, та згодом набула культового статусу. Джейк Джилленголл, що зіграв підлітка з незвичайними здібностями, досі називає цю роль «визначною» для своєї акторської кар’єри.

«Бунтівник без причини» (реж. Ніколас Рей, 1955) — остання роль Джеймса Діна, проте стрічка стала легендарною не лише через це. Це справжня Біблія епохи бітників, яка водночас створила культурний місток до наступного покоління — протесту і «влади квітів».

Аньєс Варда знана насамперед як видатна документалістка, але «Без даху, поза законом» — яскравий зразок ігрового кіно француженки. Це історія хіпі-бурлаки Мони, що проміняла щасливе й до біса нудне життя секретарки на дорогу та свободу. Стрічка отримала Венеційського «Золотого лева» у 1985.

Містичний детектив «Пікнік біля навислої скелі» про зникнення школярок в горах (реж. Джон Уїр, 1975) свого часу відкрив світові австралійський кінематограф.

Мелодрама «Яскравий літній день» про кохання 14-річного сина державного службовця та подружки ватажка вуличної банди — чудовий шанс відкрити для себе тайванське кіно. А кримінальна драма «Якщо…» (Ліндсей Андерсон, 1968) показує бунт школярів у Великобританії.

Загалом, програма «Нуль за поведінку» цьогоріч вийшла напрочуд інтернаціональною.

Окрім того, під час фестивалю вчетверте відбудеться вручення премії «Кіноколо». Нагороди роздаватимуть за досягнення українського кінематографа та діячів кіноіндустрії від імені спільноти кінокритиків України. Список номінантів можна подивитися тут.