Пріоритети податкової реформи: спрощення умов для бізнесу та боротьба з корупцією — Мінфін
Міністерство фінансів України оприлюднило свій проект змін до податкової системи. Над законопроектом працювала робоча група, до якої увійшли представники бізнесу, Мінфіну, ДФС, народні депутати та громадські експерти. Планується, що уже найближчим часом законопроект подадуть на розгляд Кабміну та Верховної Ради. Що це за зміни — ми запитали у заступника міністра фінансів України Євгена Капінуса.
Ви плануєте внести до парламенту зміни до податкового законодавства, зокрема, будуть і певні антикорупційні зміни. Яким чином ви пропонуєте боротися з корупцією?
Ми цього разу спробували зробити законопроект, спрямований на дві речі: перше - це спрощення умов для ведення бізнесу, а друге — це антикорупційні заходи. Антикорупційність полягає перш за все у тому, що ми даємо можливість бізнесу відкрито працювати і контролювати чиновників, зокрема, ми вносимо норми, яким має бути електронний кабінет, щоб бізнес міг сам керувати своїми внесками, переведенням з одних джерел на інші. Відповідно не буде необхідності жорсткої конфронтації між чиновником і бізнесом.
Крім того, ми намагаємося максимально відкрити всі реєстри і робимо ще реєстр ПДВ. Ми говоримо, що ПДВ має відшкодовуватися у автоматичному порядку, для цього буде ще одне поле в реєстрі, яке буде заповнюватися ДФС. Це поле буде включати компанії, які стали в реєстр. Друге поле — про призупинення виплат у зв'язку з перевіркою, і третє поле — для казначейства, яке буде говорити, що якщо термін вичерпався — кошти мають бути повернені.
Ми вводимо механізм, який дозволяє менше стикатися з працівниками ДФС. Ми плануємо забрати представників бізнесу до Міністерства фінансів і обслуговувати в нас. Це дасть змогу мінімізувати корупційні ризики, які є
Крім того, перевірки проводитимуться на обласному рівні, на районному рівні таких можливостей не буде. Роз'яснення ДФС буде давати, але бізнес матиме право звернутися до Міністерства фінансів, яке матиме вищу силу.
Ми вводимо механізм, який дозволяє менше стикатися з працівниками ДФС. Ми плануємо забрати представників бізнесу до Міністерства фінансів і обслуговувати в нас. Це дасть змогу мінімізувати корупційні ризики, які є.
Як до цих змін ставляться ДФС?
Ми намагалися працювати абсолютно відкрито, тому крім представників бізнесу, народних депутатів, звичайно ж, були і представники ДФС на обговореннях. Кожна пропозиція обговорювалася в рамках робочої групи. Ми відстоювали позицію представників бізнесу і якщо бачили, що вона дійсно обгрунтована, намагалися реалізовувати. Не всі пропозиції викликають захоплення у представників ДФС.
Якщо певні процедури переводяться в автоматичний режим, чи означає це скорочення штату у самій фіскальній службі?
На сьогодні фіскальна служба була скорочена до 41 тисячі. Наразі ми говоримо про те, що прибираємо окремі функції і у зв'язку з цим ДФС має можливість скорочуватись.
Якщо взяти для прикладу норму одного з законопроектів, ми пропонуємо ввести делегування права підпису. Це означає, що ДФС не зобов'язана буде мати на кожному етапі юридичну особу і відповідно керівник ДФС може делегувати деякі повноваження одному з представників підрозділів: право підпису, звертатися у суди і відстоювати права ДФС, проте такі підрозділи як бухгалтерія, відділ кадрів можуть бути скорочені.
Ми говоримо про те, що скорочення повинні бути, але вони повинні бути направлені на те, щоб підняти заробітну плату тих, хто вже там праюцює. Якщо людина працює на 3 — 4 тисячі, і при цьому має можливість застосовувати жорсткі санкції до бізнесу, на жаль, як показує практика, не завжди вони відстоюють правильні позиції.
Повертаючись до теми відшкодування ПДВ, чи правильно я зрозуміла, що ви хочете повністю перевести в автоматичний режим, щоб будь-яке втручання було неможливим?
В законопроекті ми намагалися виходити з того, що якщо люди сьогодні мають можливість вплинути на цей процес, відповідно можливі корупційні ризики. Ми намагалися цей фактор прибрати, зокрема, було застосовано декілька підходів. Перше — це реєстр, який буде адмініструвати міністерство фінансів, а ДФС і казначейство будуть користувачами. Якщо бізнес в електронному вигляді подав свої документи про відшкодування ПДВ, вони в автоматичному режимі будуть ставати в чергу, і якщо не буде ніяких перевірок, визначених законодавством зі сторони ДФС, протягом 30 днів ці кошти в автоматичному порядку мають бути відшкодовані казначейством.
Крім того, буде ряд механізмів, які допоможуть долати проблеми, які є сьогодні. Зокрема призупиняється виплата окремих коштів, розриваються договори, і ми спробували ці проблеми мінімізувати, застосувавши ризико-орієнтований підхід і окремі критерії, за якими ДФС матиме право робити такі призупинки виплат.
Водночас, ми також кажемо, що є термін — 5 днів, коли ДФС має право звернутися до суду за призупинкою виплат, якщо це не буде зроблено протягом 5 днів, кошти будуть автоматично розблоковані і бізнес отримає свої гроші.
Про які суми йдеться? Скільки зараз відшкодовується у автоматичному режимі, а скільки затримується? Чи є якісь прогнози на наступний рік?
Ми говоримо, що даємо право підприємцеві не ходити до податкової, адже даємо можливість користуватися кабінетом платника податків. Цей кабінет має реалізовувати всі інструменти, необхідні бізнесу для спілкування з ДФС
Сьогодні в середньому відшкодовується протягом місяця 7,5 млрд. Є різні суми, в залежності від активності на ринках. Затримки, які є сьогодні, пов'язані з проведенням перевірок. Ми хочемо максимально мінімізувати можливість проведення таких перевірок для того, щоб вони були виключно у правових рамках і здійснювалися на основі ризико-орієнтованого підходу.
Повертаючись до кабінету платника податків, скільки часу знадобиться на впровадження такої системи, і хто її розробляв?
Певні елементи розроблені ДФС, ми сподіваємося, що протягом наступного року, ми допрацюємо ті напрацювання, які вже є, і запроваджуватимемо механізми, визначені у законопроекті. Я не скажу, що це відбудеться за 1 — 2 дні. Близько півроку необхідно на адаптацію усіх систем.
Яким чином це відбуватиметься? Чи правильно я розумію, що підприємцеві фізично не треба буде ходити у податкову, або ж наскільки рідше це відбуватиметься?
Ми говоримо, що даємо право підприємцеві не ходити до податкової, адже даємо можливість користуватися кабінетом платника податків. Цей кабінет має реалізовувати всі інструменти, необхідні бізнесу для спілкування з ДФС. Ми говоримо про те, що якщо ми приберемо з районного управління контролюючі органи ДФС, ми все ж хочемо, щоб контролюючі функції та надання послуг там залишалися. І відповідно ті підприємства, які не мають можливості працювати в електронних ресурсах, повинні на районному рівні звертатися до ДФС.
Що може стати на заваді ухваленню закону? Або хто може бути зацікавленим у тому, щоб його не ухвалили?
Тиждень ми присвятили спілкуванню з представниками бізнесу, ми були в РПР, Європейській бізнес асоціації, Американській торговій палаті, у «Фортеці». Ми шукали у них підтримки і, можливо, вказівки на якісь проблеми. Ці організації вже підтримали пропозиції Міністерства фінансів. Але ті хто сьогодні не зацікавлений у впровадженні прозорих правил і веденні бізнесу у режимах, запропонованих в законопроекті, можуть бути не раді ухваленню законопроекту, але ми сподіваємося, що найближчим часом ми зможемо його провести через стіни парламенту.
У разі оптимістичного сценарію та ухвалення закону, яким буде алгоритм і наступні етапи?
Є різні статті, в залежності від того часу, який потрібен буде на його імплементацію. Основна маса з них буде набирати чинності з 1 січня. Ми хочемо, щоб був певний час, необхідний бізнесу на адаптацію, є й окремі норми, як електронні ресурси, де будуть перехідні положення.
На наступний рік ми закладаємо значне зростання заробітних плат — близько 50%, якщо брати по всіх державних органах. На районному рівні за нашими підрахунками це буде близько 7 тисяч, на обласному рівні — близько 9 тисяч
Скільки коштів на це закладено? І чи передбачено це у бюджеті на 2017 рік?
У проекті бюджету на 2017 рік ми заклали 74 мільйони, які будуть спрямовані на адаптацію мереж, ресурсів, необхідних для впровадження цього законопроекту.
Якщо говорити про бізнес і відстоювання його інтересів у спірних питаннях з податковою, як це відбуватиметься за новим законом? Якщо Мінфін бере на себе зобов'язання розглядати ці скарги і якимось чином впливати на податкову, якщо якісь рішення будуть здійснені неправомірно, як це відбуватиметься?
Це буде організовано в рамках роз'яснень, розписаних у законодавстві, а ми їх трошки деталізуємо. Ми говоримо про те, що бізнес з питань, які є для нього актуальними, наприклад, через непорозуміння з ДФС, в паперовому вигляді подаватиме звернення до Міністертсва фінансів. Міністерство фінансів сьогодні для якомога крщої адаптації цих систем в рамках сьогоднішніх процедур залучило компанії з досвідом консультування у цій сфері. Ми намагаємося зробити пул фахівців, які готуватимуть відповідні пропозиції і в рамках спрямування на бізнес давати відповідні роз'яснення. Ми робимо систему у якій будуть працювати не тільки чиновники, а й представники бізнесу, інших консалтингових компаній.
Ми торкалися теми рівня оплати праці для податківців. За рахунок вивільнення ресурсів, на скільки можуть зрости зарплати і якими вони, на думку Мінфіну, взагалі повинні бути, щоб не було корупційної спокуси?
Зарплати повинні бути ринковими. Ми намагаємося піднімати заробітну плату. На наступний рік ми закладаємо значне зростання заробітних плат, близько 50%, якщо брати по всіх державних органах. На районному рівні за нашими підрахунками це буде близько 7 тисяч, на обласному рівні — близько 9 тисяч.
Я не скажу, що це такі великі кошти, які можна порівнювати з фахівцями, які є у бізнесі, але це значне підвищення порівняно з заробітними платами у минулі роки. Водночас це ті кошти, які закладаються на сьогодні. Ми сподіваємося, що якщо буде проведена відповідна оптимізація, то можна буде додатково піднімати заробітну плату на цих рівнях.