«Провідниками реформи освіти мають стати батьки»
З першого вересня в Україні почали працювати нові правила для учнів шкіл. Повноцінно реформа має стартувати у 2018 році, після ухвалення низки законів. Наразі змінилися правила для початкової школи: вчителі можуть більше не використовувати червону ручку на уроках, не повинні давати першокласникам домашні завдання, на власний розсуд визначають час роботи над різними темами. Однак, громадські активісти наголошують — щоб зміни запрацювали, цього має вимагати не тільки міністерство, а й самі батьки.
Верховна Рада ухвалила в першому читанні новий закон про освіту 6 жовтня. Після затвердження його у другому читанні, депутати зможуть розглянути нові закони про середню, профільну та вищу освіту в Україні. Наразі ж зміни торкнулися переважно початкової школи.
«Ніхто з нас не казав, що це — реформа. Та реформа, яку ми очікуємо, має розпочатися з вересня 2018 року. Це просто були введені нові зміни, які найбільше торкнулися перших-других класів. У проекті закону про освіту, який парламент ухвалив у першому читанні, сказано, що початкова школа ділиться на два цикли. Перший цикл — це перші-другі класи — адаптаційний. Він має розвинути у дитини бажання вчитися, мотивувати і якомога краще розвивати ті здібності дітей, які вони мають. А вже у 3 — 4 питання відповідальності мало би бути», — пояснює заступник міністра освіти Павло Хозбей.
Зоя Звіняцьківська, співзасновниця ГО «Батьківський контроль», розповідає, що не всі вчителі згодні з такими нововведеннями:
«У мене є зразки зошитів: от, червону ручку не можна використовувати, і є зошит де зеленою ручкою — зеленою треба заохочувати — написано «Дуже погано!»
Вчителі ж, які слідують новим правилам, також мають певні застереження. Наприклад, вчителька першого класу Людмила Правдивець не вважає, що дозвіл використовувати таблиці складу та множення, якими дітям дозволили користуватися, аби не завчати це все напам’ять, можуть піти на користь дітям.
«Але так, як дітям зараз важко, багато інформації, то дітям як розвантаження», — розповідає вона.
Але проблема має й інший бік — за словами Звіняцьківської, частина батьків зараз самі опираються змінам і продовжують вимагати і домашніх завдань, і оцінок навіть для найменших:
«Я думаю, що провідниками реформи мають бути батьки. Вони мають чинити тиск на вчителів, на адміністрацію. Приходити і говорити: дивіться, вже по-новому треба…»
І додає — батьки не готові напряму вимагати від вчителів виконання нових вимог:
«Я б сказала батькам, що їм треба вправлятися зараз з новою думкою. Згідно нового закону про освіту, згідно реалій, які маємо, саме батьки зараз є замовниками освіти. І як кожен замовник послуги може прийти і спитати — чи добре вона виконується, сказати чи вони задоволені, чи ні.»
Зокрема, у запропонованому законопроекті впроваджено поняття «освітньої послуги» — комплексу дій, спрямованих на досягнення очікуваних результатів у навчанні. Закон також передбачає громадський нагляд за діяльністю закладу освіти. Його мають здійснювати наглядові або піклувальні ради, до яких не можуть входити тільки учні та працівники закладу освіти.
У комплексі змін в освіті міністерство також планує пропонувати і навчання вчителів.
Як пояснює Хозбей, у розробці рекомендацій активно брали участь і вчителі, які вже давно намагаються працювати за подібною системою. За його словами, зміни мають впровадити компетентнісний підхід, змінити ставлення до дітей у школі та налагодити партнерські взаємини між вчителем та учнем. Зокрема законопроект «Про освіту» вимагає від уряду затвердити стандарти освіти на компетентнісній основі — визначити, що має знати, вміти, розуміти випускник певного рівня освіти. Він також вводить поняття «компетентності» — комбінації «знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей», що визначає здатність вчителя успішно провадити професійну діяльність.
«Треба вчителів навчати. Ми не можемо вимагати компетентністного підходу, якщо ми не навчили цих методик вчителів. Тому зараз наше завдання — опиратися на тих, хто робить (вчителів, які виконують нові рекомендації — ред.), створити центр досконалості, щоб показували майстер-класи, щоб наші обласні інститути післядипломної освіти включали ті курси, які роблять наші кращі вчителі і поширювати інформацію», — каже Павло Хозбей.
«Це не питання ручки — червоний колір чи зелений. Основне — це зміна культури школи і підходів», — наголосив заступник міністра.