Приходить ера «інтернету речей» — Іван Пасічник
Іван Пасічник — співзасновник проектів Ecois.me, Hackerspace Kyiv, Mapped in Ukraine, opir.org, увійшов до 30-ки найуспішніших молодих підприємців Європи за версією журналу Forbes.
У чому секрет успіху твоїх стартапів?
Мій товариш – успішний юрист. Він каже: «Година мого часу коштує 200$. Коли я йду з квартири і ми не пам’ятаємо з дівчиною, чи вимкнули щось, то повертаємося, і втрачаємо півгодини. Це коштує мені 100$». Так він ставиться до свого часу.
Стартапи намагаються змінити світ, і у нас є своя така ідея. Зараз ми робимо сенсор, який має зробити більш безпечним, енергоефективним наш дім – місце, куди ми повертаємося з роботи, де народжуються і виростають діти. Це можливість показати людям, як вони використовують електроенергію вдома, які прилади вмикаються, вимикаються, скільки енергії споживається. Коли виходимо з квартири, можна подивитися, чи вимкнув плиту, якщо мова йде про електроплиту, звичайно, або кондиціонер. Є батьки, дідусі, бабусі, за яких ми переживаємо, чи вимкнули вони прилади, бо це досить небезпечно. Крім того, завдяки нашому сенсору можна зрозуміти, що дитина повернулася додому, ввімкнувся Xbox, наприклад.
Звичайно, Ecois.me може допомогти платити менше, але, перш за все, він допомагає зрозуміти, як ми використовуємо енергоресурси. Ти можеш, наприклад, вимикати комп’ютер, коли він у тебе в режимі Stand-by, або він нагадає тобі, що потрібно вимкнути кондиціонер, коли ти пішов з дому. Ти переосмислюєш, як і чим ти користуєшся, і завдяки цьому можна економити приблизно 10 — 15%. Якщо є бажання, це можна автоматизувати. Зараз приходить ера «інтернету речей», цілком змінюється парадигма розумного будинку.
Ваш потенційний ринок, клієнти, на яких ви орієнтуєтеся, не в Україні і перебувають значно західніше?
Було б дивно завозити зерно в Україну, бо його тут багато. Так само і тут. Для мого продукту є певні ринки, більш вигідні за інші. Особливо на початку для мене, як для молодого підприємця, важливо іти туди, де мій продукт матиме найбільший попит. Зараз ми визначили – в США. Водночас цей продукт буде доступний і тут, його можна буде купити.
Як наважитися робити свій проект?
Тут справа не в тому, щоб робити свій проект. На мою думку, важливо займатися саме тією справою, яка тобі подобається. Чомусь ми забуваємо, що це можливо. Якщо ти займаєшся тією справою, яка подобається, у будь-якій сфері через певний час реально заробляти гроші і бути фахівцем, конкурентним у світі, а не тільки в Україні. Засновники нашого проекту отримують майже найменшу зарплатню з усіх співробітників, собі ми платимо в останню чергу. Минулого року в нас було 3 місяці, коли ми сиділи без грошей: там інвестиції не зайшли, там грошового потоку немає. Ти сидиш і працюєш далі, бо розумієш, що горизонт планування у цьому проекті 5 років, а не один місяць. В Україні у людей дуже вузький горизонт планування і це погано. Це сформувалося через «совок», всі ці події, які відбувалися у 90-х. Люди не вірили, що щось може бути стабільно і вони можуть планувати на 3 — 5 років.
Люди роблять помилки, лякаються і зупиняються по дорозі.
Кожен день роблю такі помилки насправді. Частіше за все ми навіть не знаємо, як та чи інша річ впливатиме далі. Ви не помиляєтеся, якщо нічого не робите. Для мене є дуже гарним прикладом, коли мені було 20 — 21 і читав Бренсона, як і багато хто, і в нього вся книжка фактично про те, які були невдачі.
Твій персональний челендж у роботі над Ecois.me?
Цей челендж поетапний, і, звичайно, найбільший виклик – це побудувати велику компанію, але є і маленькі check-points, і наступний – це запустити проект до стадії продукту, запустити і відправити нашим першим покупцям, які заплатили нам вже гроші і повірили в нас. І для нас це великий челендж – виправдати їхню довіру і зробити проект. Це те, над чим ми працюємо по 16 годин на день.
/Андрій Баштовий