Рейтинг «анексаторів» Криму
Антикампанія щодо Coca-Cola в українських сегментах соцмереж змусила корпорацію вибачитися за карту Росії із Кримом.
Разом із тим в оприлюдненій заяві керівництво компанії так і не вказало, кому ж, на їхню думку, належить півострів, лише зазначило - у внутрішні справи держав-покупців Coca-Cola не втручається.
Скандал з американською корпорацією нагадав, що далеко не всі торговельні марки, організації чи навіть медіа вважають анексію Криму незаконною. Випадки додавання Криму до мапи Росії не раз знаходили в мережі, втім першоджерела швидко видаляли.
Громадське пропонує ознайомитись із найгучнішими інцидентами, зафіксованими в медіа, коли український півострів на мапах фарбували в російський триколор.
1. Coca-Cola
5 січня у мережі серед українських користувачів поширився заклик бойкотувати продукцію компанії Coca-Cola. Причиною цьому стало зображення мапи Росії в офіційному пабліку корпорації в соцмережі. «Вконтакте».
Спершу модератори спільноти опублікували мапу Росії без Криму, Калінінградської області і Курильських островів. Але згодом на сторінці з’явилися вибачення і оновлена мапа із цими «домальованими» територіями.
Інцидент збурив хвилю критики з боку українських споживачів, що закликали ігнорувати напої Coca-Cola. Скандальний запис видалили, за непорозуміння перепросив старший віце-президент компанії Клайд Таггл. Він передав листа з вибаченнями послу України в США Валерію Чалому.
2. Pepsi Co
Слідом за Coca-Cola на помилці спіймали і головного конкурента компанії - корпорацію Pepsi. Користувачі соціальних мереж звернули увагу на зображення карти Росії на російській версії сайту Pepsi Co.
Там виявили інформаційну брошуру компанії, у якій Крим на мапі Росії також позначили частиною цієї країни. Російське представництво Pepsi Сo після скандалу із Coca-Cola швидко видалило це зображення із сайту. Втім, переглянути брошуру все ще можна у веб-архіві за збереженим посиланням.
МЗС України висловило компанії занепокоєння через публікацію на сайті карти Росії із Кримом.
3. ФІФА
Вибачалася перед Україною і міжнародна федерація футболу ФІФА. Причиною став інцидент, що стався у Москві під час презентації офіційної емблеми Чемпіонату світу-2018. У відеоролику Крим показали на карті у складі Росії.
Відео із зображенням карти країни-господаря чемпіонату проектувалося на фасад «Большого театру». Згодом міжнародна федерація футболу видалила цей ролик зі своєї сторінки в Youtube і перепросила у федерації футболу України.
У ФІФА наголосили, що художньою відеопроекцією займалася російська творча агенція за дорученням організаційного комітету. Попри вибачення, український МЗС надіслав ноту протесту ФІФА.
4. Larousse
У жовті минулого року французьке видавництво Larousse випустило соціально-економічний атлас світу на 2016 рік, де Крим позначили як територію Росії. Фото швидко поширилося в інтернеті, викликавши обурення у деяких користувачів.
Посольство України у Франції назвало інцидент «дуже неприємним сюрпризом» і виступило з вимогою внести правки у мапу. Французьке МЗС швидко відреагувало на скандал, підтвердивши невизнання російської анексії Криму та відданість територіальній цілісності України. Електронну версію атласу виправили, а ось частина накладу із надрукованою помилкою таки потрапила до крамниць.
5. Oxford University Press
Помилка із картами сталася і в британському Oxford University Press. Видавництво випустило соціально-економічний атлас світу на 2016 рік, згідно із яким кримський півострів належить до складу Росії.
Українське міністерство закордонних справ надіслало офіційного листа для Oxford University Press, в якому наголосило на незаконності анексії Криму і попросило виправити помилку. У видавництві на претензії відповіли ухильно: там пообіцяли «змінити термінологію щодо статусу Криму і додати офіційну позицію ООН у цьому питанні».
6. USA Today
Американське видання USA Today проігнорувало офіційну позицію щодо невизнання Вашингтоном анексії Криму і 10 лютого минулого року опублікувало на першій сторінці випуску карту України без Криму. На помилку звернув увагу ресурс Foreign Policy.
Видання розповсюдило фото передовиці USA Today і зазначило: «У той час, як Захід не визнає приєднання Криму до Росії, це щойно зробила одна з найбільших американських газет». Редакція USA Today відмовилася коментувати інцидент.
7. Яндекс і Google
Всидіти на двох стільцях намагаються одразу дві великі компанії - Яндекс та Google. Маючи багато користувачів і в Україні, і в Росії, вони розробили дві версії мап Криму. На мапах Яндексу для користувачів з України півострів - у складі України, для росіян - в складі Росії. Подібну стратегію обрав і Google. На російській версії інтернет-карт компанії між півостровом і материковою Україною - чітка лінія кордону. В українській версії така лінія проведена багатозначним пунктиром.
8. Limes
Останній номер італійського аналітичного видання Limes стурбував український МЗС. У випуску на мапі світу, Крим зафарбований у ті ж кольори, що і територія Росії. Посол України в Італії звернувся до редакції журналу з вимогою «привести мапу у відповідність з нормами міжнародного права». Серед іншого, у своєму листі український дипломат зазначив, що це або технічна помилка або свідома провокація, «яка є викликом територіальної цілісності України».
/Оля Дацюк