Родинні таємниці, тягар «Корони» та принцеса Діана: чому варто подивитися четвертий сезон культового серіалу
Четвертий сезон серіалу «Корона» про життя британської королівської родини вийшов ще минулого тижня, але емоції, здається, досі не вщухли. Критики його хвалять, глядачі напружено стежать за сюжетом, перевіряючи істинність зображених історичних подій, а британські таблоїди поповнюються чутками про те, що справжня, а не кіношна королівська родина думає про все це. Можна було б сказати, що цей сезон «Корони» варто подивитися хоча б тому, що він такий же хороший, як і попередні три, але це не зовсім правда.
Багато в чому він інакший. Події значно ближчі до нашого часу — тут охоплений період з 1977 до 1990 року. Деякі з них ми вже добре знаємо, інші, зовсім невідомі, можуть шокувати. Та найголовніше — це довгоочікувана поява принцеси Діани, «королеви людських сердець» та улюблениці мільйонів. З її історією про казку, у якій вона одружується зі справжнім принцом — але дива не стається.
Нові актори, нові герої
Сценарист Пітер Морган не зраджує собі: годі й згадувати про те, якою естетично довершеною та атмосферною є «Корона». Якщо ви бачили попередні сезони, то вже звикли до інтер’єрів королівських палаців і заміських маєтків. Найкращим цей сезон називають радше за його акторський склад: до вже знайомих із попереднього сезону акторів приєднується дуже схожа на справжню принцесу Діану Емма Коррін. Також — Джилліан Андерсон, яка дуже органічно грає роль Маргарет Тетчер.
До речі, у наступному сезоні вже більш «дорослих» членів королівської родини гратимуть інші актори: Олівію Колман в образі королеви, наприклад, замінить Імельда Стонтон.
Сюжетна лінія, яка всі сезони рухалася лінійно, нарешті дійшла до найцікавішої частини — гіпернасиченого подіями періоду в житті королівської родини та в історії Британії. До кола королівських осіб входить Діана Спенсер. Уряд на тлі затяжної кризи очолює «залізна леді» Маргарет Тетчер, яка у свій радикальний спосіб силкується реанімувати економіку країни, чим викликає немилість своєї ж консервативної партії. Ірландська республіканська армія бореться за незалежність і влаштовує теракти, а на Фолклендських островах починається й закінчується війна.
На тлі всього цього увагу від найяскравішої героїні, принцеси Діани, найбільше відвертає (у позитивному розумінні) потужний жіночий дует — королеви Єлизавети та першої жінки-прем’єрки Маргарет Тетчер. Хоча під час особистих зустрічей вони постійно підкреслюють свою різність (у походженні, поглядах, державницькій ролі), мимохіть помітно, як вони симпатизують одна одній. Але не так як «жінка жінці», а як сильні особистості, для яких робота й служіння країні є невіддільними від життя, неуникним змістом існування.
Це виразно підкреслює й інтер’єрна деталь: королева мешкає та працює в одному палаці, у Тетчер місце роботи й проживання теж розташоване за однією адресою — Даунінг-стріт, 10. Хоча для Єлизавети це спадковий обов’язок, а для прем’єрки — по суті, наслідок добровільного вибору.
І нова реальність
Події розгортаються у 1980-х, і перевірити, чи справді все було так, як зображено у стрічці, уже простіше: через невелику віддаленість у часі знайти живих свідків нескладно. Ідеться передусім про історичних консультантів, які можуть пояснити ситуацію неупереджено. Це особливо актуально щодо невдалих взаємин і подальшого розлучення Діани та Чарльза, коли в таблоїдів (які нібито публікували інформацію з її мовчазної згоди) та в королівської родини різнилися трактування того, що сталося.
«У міру того як проєкт ставав відомішим, до нас усе частіше зверталися, пропонуючи допомогу, і ми обирали тих, з ким нам було корисно поспілкуватися», — розповіла продюсерка «Корони» Уна О’Бейрн. Так серед команди консультантів опинився, наприклад, Патрік Джефсон, колишній особистий секретар Діани.
А у творенні образу молодого принца Чарльза допомагала біографія, написана за його участі істориком Джонатаном Дімблбі. У цій же книжці, до слова, Чарльз не в найсвітліших тонах пригадував своє дитинство й дорослішання та взаємини з батьками. Філіп, який вважав, що синові бракує мужності, нібито викликав у нього страх, а Єлизавета була «не те, щоб байдужою, але відстороненою».
Звісно, тут справа в ретельності не лише відтворених подій, а й характерів героїв. Пітер Морган у нещодавньому інтерв’ю The New York Times зазначив, що «більше шукав точність, а не істину». Водночас він не заперечує, що більшість особистих розмов королеви вигадана — хоча вони, на його думку, цілком відповідають її характеру.
Один із таких додуманих фрагментів — нібито спілкування Єлизавети з Майклом Фейганом, якому в 1982-му вдалося вночі пробратися в її спальню в Букінгемському палаці. Цей епізод із п‘ятої серії сезону таки був насправді, от тільки чи відбулася душевна розмова між Фейганом та королевою, і якщо так, то чого вона стосувалася, досі достеменно не з’ясували.
Чи до вподоби екранізація монаршого життя самій королеві, теж точно невідомо. Джерела з Букінгемського палацу кажуть, що королева не в захваті від того, що тепер усі сприйматимуть монарші реалії винятково через призму серіалу. А надто — як у ньому зображені взаємини її чоловіка Філіпа з сином Чарльзом.
А ось онука королеви, принцеса Євгенія, у 2017-му про серіал (на той момент вийшов лише перший сезон) відгукувалася доволі позитивно. Щодо четвертого сезону поки встиг висловитися лише один із наближених до королівської родини — колишній прессекретар королеви Дік Арбітер. Він вважає, що драма в зображенні відносин Діани та Чарльза «доведена до крайнощів».
Принцеса Діана неідеальна, але близька
Ми знаємо, чим урешті все завершиться (і це буде сумно), але на початку четвертого сезону все ще наївно «втягуємося» в багатонадійну історію взаємин юної Діани Спенсер і її майбутнього чоловіка принца Чарльза — старшого сина королеви Єлизавети. На початку знайомство 16-річної Діани з принцом, їхня наступна зустріч через два роки, перший блискучий прийом у родинному маєтку королівської родини — усе це лише красива прелюдія до подальшої трагедії. Фінал — гучне розлучення та загибель Діани в 1997-му.
Ми й до серіалу багато чули, як несолодко велося новоявленій принцесі з постійними зрадами чоловіка з любов’ю всього його життя Каміллою Паркер, з його зневагою та постійними приниженнями Діани, які так сильно контрастували з безмежною всенародною любов’ю. Усе це є й у стрічці. Певно, перший болісний момент — коли Діана напередодні весілля знаходить Чарльзові ескізи прикрас для нього й Камілли (з ініціалами «Фред» і «Гледіс», як вони називали одне одного).
«Нас було троє в цьому шлюбі, і стало затісно», — зазначала Діана в скандальному інтерв'ю BBC вже після розлучення.
Водночас не любов Чарльза до Камілли зіпсувала все, а саме невдала ідея цього шлюбу, який відбувався не з доброї волі Чарльза, радше під тиском його родини, благословення найавторитетніших її членів. Принаймні така думка простежується у серіалі.
Діану розглядали як ідеальну в усіх сенсах кандидатуру — гідного походження, з бажанням змінюватися, аби пасувати до специфічного королівського середовища (насамперед зі щирих почуттів до Чарльза). До того ж вона була першою прийнятою в королівську родину нареченою, яка до заміжжя заробляла власною працею на життя. Це був потрібний і вигідний для королівської родини шлюб, але не для Чарльза.
«Що більше я дізнавалася про тонкощі цього союзу та цих стосунків, то складніше було обрати той чи інший бік. Люди критикують Чарльза, проте він же любив ту жінку все своє життя, і це була не та, з ким він одружився», — зазначила Емма Коррін, виконавиця ролі Діани.
Також Коррін звертає увагу на приховану у фільмі метафору. Під час свого першого прийому в Балморі Діана вирушає з Філіпом на лови. Саме Діана помічає підстреленого раніше лося: Філіп влучає в нього й добиває. Коррін проводить паралель із Чарльзом: як безпорадний лось не міг самостійно визначати, що робити зі своїм життям, так і не надто рішучий від природи й обмежений надвисокими королівськими очікуваннями Чарльз не міг ухвалювати власні рішення.
А ось що вирізняє підхід творців серіалу: зображення Діани тут не є особливо компліментарним на тлі Чарльза, як це часто траплялося в численних документальних фільмах про них. У «Короні» Діана — героїня зі своїми проблемами (вона страждає від харчових розладів на тлі постійних переживань), згубними пристрастями (теж зустрічається зі своїм коханцем) та дрібними примхами (вона любила виступати перед публікою, що особливо дратувало Чарльза). До речі, таке змалювання Діани не сподобалося її братові, графу Чарльзу Спенсеру. На його думку, принцеса в серіалі — наче «психологічно нестабільна перелюбниця». Через це він заборонив творцям фільму знімати в їхньому родинному маєтку.
Та попри це, її образ неодмінно викликає симпатію. У четвертому сезоні вона і мила дівчинка зі своєю любов’ю до принца, і зразкова мати, і найпопулярніша представниця королівської родини, яка мимохіть відсунула вічно понурого й замкнутого Чарльза на задній план і з легкістю завоювала людські серця — окрім серця свого чоловіка.
Пригадати родинні таємниці
Історія Діани й Чарльза, хоча й ретельно виписана, не містить особливо нових подробиць. А ось сьома серія сезону під назвою «Принцип спадковості», здається, розкриває найбільш разючі подробиці з життя королівської родини.
За сюжетом, сестра Єлизавети, Марґарет, раптово дізнається про існування двох своїх кузин, яких вважали давно померлими. Насправді ж доньки брата королеви-матері Нерісса та Кетрін Боуз-Лайон, які зупинилися у своєму розумовому розвитку на рівні трирічних дітей, з 1941-го перебувають у психіатричній лікарні. Це шокує Марґарет, відбувається неприємна розмова з матір’ю, яка висловлює свою версію подій і додає: «Що сказали б люди?»
Це маловідомий, але справді підтверджений історичний факт: Нерісса прожила в психлікарні в Ерлсвуді до 1986-го й померла, коли їй було 66 років, а Кетрін — до 2014-го (їй було 87).
І це ще було не все: у тій же лікарні мешкали ще троє членів королівської родини — племінниці матері сестер Боуз-Лайон — Ідомея, Розмарі та Ефельдреда, яких Марґарет згадує в розмові з матір’ю. Коли про це стало відомо з таблоїдів наприкінці 1980-х, від Букінгемського палацу зажадали пояснень — але нічого чітко з’ясувати не вдалося. Двоюрідний онук матері Нерісси й Кетрін казав, що, імовірно, дати просто переплутали. Це не дуже схоже на правду — надто вже точно вони вказані.
Одна з версій, чому так сталося, лунає з вуст матері Марґарет. Її чоловіку та батькові Єлизавети Георгу VI раптово довелося стати королем після зречення престолу його брата. Майбутня королева-мати з не дуже знатного клану Боуз-Лайонів стала частиною королівської родини. Інформацію про те, що в її роду є люди з ментальними порушеннями, довелося «підчистити» — щоби ні в кого не було сумнівів у чистоті королівської крові та відмінному здоров’ї майбутніх нащадків.
Хоча цілком може бути й інакша ситуація: через те, що дівчата з народження були неповносправними, мати відмовилася від них: на той час це була доволі поширена практика.
До слова, жодної інформації про те, що саме Марґарет знайшла сестер у лікарні, немає. Як і подробиць про те, чи відвідували їх бодай колись члени королівської родини.
Знай своє місце й терпи в ім’я королеви
Четвертий сезон лишає по собі неабияку інтригу: усе зупиняється на найцікавішому моменті, на точці неповернення до ілюзії нормального життя Діани та Чарльза. І застережні слова Філіпа до принцеси в останній серії — «Я не думаю, що це може скінчитися добре для тебе» — на її репліку про бажання розлучитися лише загострюють цю інтригу.
Хоча ми точно розуміємо, що станеться в наступному сезоні. Докладний біографізм стрічки не дозволить іншого кінця, окрім трагічного — того, який справді очікував на Діану.
Водночас саме цей сезон дає найчіткіше зрозуміти весь тягар стільки разів уже згаданої корони. І переконує, що усталене уявлення про монаршу родину як «декорацію», а про королеву як про символічну особу, яка насправді нічого не вирішує в державі, є доволі поверхневим.
У «Короні» багато сцен пасторального сільського життя, яким час від часу насолоджується королівська родина, і занять на кшталт полювання — але все це мовби створює ілюзію свободи. От така суперечність: до кожного члена королівської родини є безмежний перелік вимог та очікувань, яким, незалежно від власної волі, доводиться відповідати, водночас по суті робити нічого особливо й не потрібно. Це відкритим текстом королева заявляє своїй сестрі Марґарет, коли та просить у неї додаткової роботи й обов’язків — аби завантаженість допомогла їй вибратися з депресії.
При цьому королівський двір мусить тримати свою віковічну марку, що б не сталося, утілювати собою непохитну стабільність життя в Британії. Навіть якщо ти особливо ні на що й не впливаєш, усе одно за тобою спостерігає весь світ.
Так було й у 1980-х, хоч як дивно, так є і нині. Строге слідування протоколу є звичним для монаршої родини, але доволі диким для людей зовні. Прем’єрка Тетчер, яка з чоловіком приїздить погостювати до королівського родинного замку Балморал, не розуміючи правил, нюансів королівського етикету та манер, на тлі монаршої спільноти виглядає доволі нікчемно. Цікаво, що тоді ж у Балморалі Діана, яку запросили в гості (читай «на оглядини») — блискуче витримала тест, але теж «зламалася» за кілька років.
«Я був аутсайдером, коли багато років тому зустрів тринадцятирічну принцесу, яка потім стала моєю дружиною. І я досі ним є. Ми всі ними є. Кожнісінький у цій системі — загублений, самотній, недолугий аутсайдер. Кожнісінький, окрім єдиної людини. Єдиної, яка щось важить. Вона є киснем, яким ми всі дихаємо, змістом нашого щоденного обов’язку», — каже Філіп наприкінці стрічки.
Здається, він мав би найкраще розуміти Діану, адже сам потрапив до королівської родини, одружившись. Утім, його історія любові, компромісів і примирення зі своєю долею зовсім інакша.
Очевидним видається одне: у цій самоізольованій системі королівського двору з купою правил та умовностей не залишається місця головному — найменшій можливості щасливо жити своє вільне людське, а не королівське життя.
Водночас у реальності вже бачимо приклад добровільної відмови від такої долі — герцог і герцогиня Сассекські, більш відомі як принц Гаррі та Меган Маркл, у березні цього року офіційно склали з себе повноваження членів королівської сім’ї. Але їхня історія до серіалу, у якому заплановано ще два нових сезони, уже потрапити не встигне.