Нова концепція зовнішньої політики РФ: старі слова в нових реаліях

30 листопада президент Росії Владімір Путін підписав указ про затвердження нової концепції зовнішньої політики РФ. Попередній аналогічний документ датується 2013 роком

30 листопада президент Росії Владімір Путін підписав указ про затвердження нової концепції зовнішньої політики РФ. Попередній аналогічний документ датується 2013 роком.

Нова концепція мала б якимось чином відображати карколомні події й агресивний стиль російської політики останніх трьох років. За цей час Росія анексувала український Крим, здійснила агресію на сході України, втрутилася військовими засобами у сирійський конфлікт на боці режиму Башара Асада й, загалом, спробувала піддати ревізії нинішній світовий порядок.

Втім, у підписаному Путіним на днях документі можна знайти не так і багато відмінностей, порівняно з тим варіантом, який був ухвалений три року тому. За обсягом вони також не надто відрізняються: у 2013 році зовнішню політику РФ розписали в 104 пунктах, у 2016-му – у 108 пунктах. Громадське.Світ спробувало визначити важливі зміни в згаданій концепції.

Раді міжнаціональних відносин РФ. Фото kremlin.ru

Чи не найбільш видозміненим, фактично повністю переписаним у новій концепції є пункт, що стосується саме України. Так, у 2013-му автори концепції наголошували на потребі «вибудовувати з нею відносини як з пріоритетним партнером у СНД» та «сприяти її долученню до поглиблених інтеграційних процесів».

У версії 2016-го долучати Україну до «інтеграції на просторі СНД» РФ уже наміру не висловлює. У 56-му пункті концепції йдеться: «Російська Федерація зацікавлена у розвитку всього розмаїття політичних, економічних, культурних і духовних зв’язків з Україною на основі взаємоповаги, побудови партнерських відносин при дотриманні своїх національних інтересів». При цьому конфлікт на сході України там називають «внутрішньоукраїнським» і заприсягаються докладати зусиль для його політико-дипломатичного врегулювання. Мінські угоди, «нормандський формат» не згадуються в жодному контексті.

До порівняння: приміром, пункти щодо Грузії, Південної Осетії, Абхазії за ці роки зовсім не змінилися. З першою Росія виявляє бажання «нормалізувати відносини». Щодо останніх, то готова й далі «сприяти становленню їх як сучасних демократичних держав».

У попередній концепції зовнішньої політики Росії особливий акцент робився на «подальшому зміцненні СНД». У нинішній цього вже немає. Схоже, Кремль полишає остаточно цей номінальний і нефункціональний проект. Натомість в економічній сфері своїм пріоритетом Росія бачить «формування Євразійського економічного союзу», а в безпековій – трансформацію ОДКБ (Організація Договору про Колективну Безпеку) у «багатофункціональну міжнародну організацію» з миротворчим потенціалом, хоча про це йшлося й у 2013 році.

Перед засіданням Вищої ради Євразійського союзу, 2015 рік. Фото kremlin.ru

Дещо змінилися формулювання в пункті, присвяченому «співвітчизникам, які проживають за кордоном». Раніше йшлося про те, що Росія розглядає їх як «партнера в справі розширення та зміцнення простору російської мови та культури», чиї права та законні інтереси російська держава захищатиме на основі міжнародного права. Тепер же їх «партнерами» не називають і лише відзначають вагомий внесок російської діаспори «у збереження та поширення російської мови й російської культури».

Пункти концепції щодо НАТО за ці три роки суттєво не змінилися. Втім, вони містять одну принципову відмінність: у 2013-му Росія висловлювала негативне ставлення до розширення альянсу й наближення його військової інфраструктури до своїх кордонів. Нині до цього списку додалася ще «військова активність у прикордонних з Росією регіонах».

Вочевидь, розробники нової версії концепції мають на увазі навчання НАТО в Польщі «Анаконда-2016» та розміщення чотирьох багатонаціональних батальйонів альянсу в країнах Балтії і Польщі, починаючи з 2017 року.

Багато місця й слів у документів приділяється також тому, як Росія боронитиме верховенство права, принципи міжнародного права й протидіятиме будь-яким спробам його ревізії. Втім, нічого нового в цій частині документу немає: про те саме йшлося й у 2013 році. Новими є лише геополітичні реалії: саме Росія й вдалася до ревізії міжнародного права й порушила його базові принципи, анексувавши Крим у 2014 році.

Владімір Путін в Криму, серпень 2016 р. Фото kremlin.ru

У цьогорічній версії концепції зовнішньої політики йдеться про те, що, як і три роки тому, РФ оцінює ймовірність широкомасштабної війни, зокрема ядерної, між провідними державами як «невисоку».

Щодо інформаційної, тобто на практиці переважно пропагандистської складової зовнішньої політики, то Росія, як і раніше, обіцяє «домагатися об’єктивного сприйняття її в світі», розвивати «власні ефективні засоби інформаційного впливу на громадську думку за кордоном». Отже, є підстави передбачати, що бюджет багатомовного міжнародного пропагандистського телеканалу Russia Today («Росія сьогодні») й далі зростатиме.

Головну координаційну роль у міжнародній політиці російська влада відводить і далі ООН. Жодного слова про потребу її реформи не містить ні версія 2013-го, ні версія концепції 2016-го. Статус п’яти постійних членів Ради Безпеки, згідно з документом, має бути збережений.

РФ бачить себе як «фактор, що врівноважує, у міжнародних справах та в розвитку світової цивілізації». У документі зазначається, що ця роль «унікальна та сформована віками».

Зрештою, більшість відмінностей нової концепції мають радше стилістичний чи технічний характер. Як і три роки тому, принаймні на рівні бюрократичного документу, ця країна декларує бажання співпрацювати з усіма ключовими гравцями, міжнародними організаціями, регіонами задля «єдиного економічного і гуманітарного простору від Атлантики до Тихого океану».