«Ще не темники, але вже тривожно». Як 7 телеканалів показали піар-фільм від Офісу Зеленського

Сім національних телеканалів «добровільно-примусово» продемонстрували фільм, який є, власне, піар-проєктом Офісу президента. Йдеться про спецпроєкт «30 років незалежності. За лаштунками». Принаймні таку назву це відео має на офіційному Youtube-каналі Офісу президента. Водночас не зазначений автор фільму, а телеканалам довелося змінювати мовлення, аби показати в ефірі цей «спецпроєкт».

Як з’ясувало hromadske, фільм вийшов в ефір цих телеканалів на прохання Офісу президента. Це було таке прохання, від якого телеканали не могли відмовитися. І ця історія на фоні замовчування негативних для президентської команди інформаційних приводів є тривожним сигналом: чи не встановила Банкова контроль за основними медіа?

«Велике святкування»

24 вересня о 12:35 на Facebook-сторінці Офісу президента з’явилося повідомлення. У ньому анонсували спецпроєкт «30 років незалежності. За лаштунками». Менш ніж за годину фільм вийшов в ефір національних телеканалів.

Загалом фільм показали 7 телеканалів. Водночас кожен у своїй програмі називав цей «спецпроєкт» по-своєму, а деякі — взагалі не включили його в мовлення.

На момент написання тексту у стримінговому додатку MEGOGO програми телеканалів зазначали такі трансляції на час виходу «спецпроєкту»:

  • ICTV: документальний фільм «Президент України до Дня Незалежності»;
  • «Україна-24»: проєкт «Велика п’ятниця», який вийшов в ефір після завершення «спецпроєкту»;
  • «Інтер»: документальний серіал «30 років Незалежності»;
  • «1+1»: «30 років незалежності» (протягом усього «спецефіру» висіла плашка «Новий сезон “Маскарад”»);
  • «Україна»: ток-шоу «Свобода Савіка Шустера» та серіал «Акварелі»;
  • «Суспільне»: документальний серіал «30 років Незалежності».

Ще один телеканал, «ДОМ», у стримінговому додатку відсутній.

Хто є автором цього «фільму-спецпроєкту»? Ані на Youtube-каналі Офісу президента, ані в ефірі більшості телеканалів це не зазначено. Шеф-редактор «Детектор медіа» Отар Довженко зазначає, що єдиний фінальний титр, який побачили глядачі в ефірі, — «ФОП Нестеренко А.В.». Довженко припускає, що йдеться про головного режисера параду Андрія Нестеренка.

Шеф-редактор «Суспільного» Юрій Макаров це підтверджує.

«Його автор — Андрій Нестеренко, якого я знаю протягом останніх років 25. Він, власне, й був режисером урочистостей на Майдані», — відповів Макаров на наш запит.

На запит hromadske пресслужба телеканалу «ДОМ» відповіла, що пропозиція демонстрації «спецпроєкту» надійшла з Офісу президента, а саме від директорату з питань інформаційної політики. Звідти ж надійшло й відео. Цей директорат очолює Ірина Победоносцева. Але наш запит на запис коментарів для цього матеріалу вона проігнорувала.

«Наскільки я знаю, пропозиція показати фільм надійшла від Ірини Победоносцевої, голови директорату в Офісі президента», — повідомив нам шеф-редактор «Суспільного» Юрій Макаров.

Директорка ГО «Детектор медіа» Галина Петренко вважає, що формальний підпис на листі-проханні до телеканалів не має значення. Важливіше інше.

«Відносини між комерційними мовниками, їхніми власниками та Офісом президента системно вибудовуються так, що подібного прохання достатньо, щоб воно стало таким, від якого не можна відмовитися», — каже Петренко.

Заступник керівника Офісу президента Кирило ТимошенкоКадр із фільму

Джерело з команди Зеленського повідомило hromadske, що фільмом опікувався заступник керівника Офісу президента Кирило Тимошенко.

«Це точно Кирило знімав. ФОП — підрядник. А фільм — Кирилів; про те, який він молодець», — розповів співрозмовник.

Кирило Тимошенко проігнорував запит автора на запис коментарів до цього матеріалу.

У самому фільмі Кирило Тимошенко найчастіше з усіх показаний із коментарями — 9 разів. Наступним є голова Офісу президента Андрій Єрмак — 7 разів, потім міністр закордонних справ Дмитро Кулеба — 5 разів. Коментарі Володимира Зеленського до цього «спецпроєкту» не записували.

«Якщо нема президента, тоді це для президента, щоб він побачив. Кирило хотів зробити приємне собі та Єрмаку», — підсумував співрозмовник hromadske з президентської команди.

Це «приємне» можна побачити й у самому фільмі. У своїх коментарях спікери розповідають, як їм вдалося зробити неможливе. Ось деякі з реплік:

  • Тимошенко: «Багато різних прикладів, що робили швидко чи що взагалі неможливо було зробити, а ми це зробили»;
  • Тимошенко: «Це дуже складна робота була — показувати це і робити в прямому ефірі»;
  • Єрмак: «За ці дні ми показали: так, нам важко, так, у нас війна. Але навіть для хлопців, які на Донбасі, було важливо почути, що вони захищають справді потужну країну»;
  • Кулеба: «Люди, які приїхали на Саміт перших леді, ділилися своїми враженнями, що вони загалом не очікували, що країна може провести такий крутий захід і порушити тему, яку ніхто раніше не порушував, ніхто нею не займався».

Також спікери підкреслюють важливу роль самого Зеленського в тому, що Тимошенко назвав «величезним святом».

«Президент поставив усім завдання, що в нас за рік 30-річчя. Це не просто дата, не якесь маленьке свято. Це величезне свято для всієї країни. І зробімо так, щоб воно запам’яталося на багато років. Щоби світ побачив Україну. Щоб усі зрозуміли, що для України це величезне свято і нам є чим пишатися і що показати», — заявляє Тимошенко.

Також заступник керівника Офісу президента розповідає у фільмі, що Зеленський багато разів приймав групу, яка організовувала святкові заходи.

Керівник Офісу президента Андрій ЄрмакКадр із фільму

Галина Петренко з «Детектора медіа» підсумовує, що цей «спецпроєкт» — піарний фільм Офісу президента. Вона вказує, що це вже вдруге центральні телеканали одночасно видали в ефір те, що їх «попросили». До того був власне святковий концерт до Дня Незалежності, хоча самі телеканали прагнули показувати щось своє.

«Показ такого фільму одночасно всіма суперечить логіці конкуренції комерційних мовників між собою. Про "темники" ще говорити рано. Ми говоримо про один концерт і один фільм. Поки що не йдеться про щоденні рекомендації, що висвітлювати», — вважає Петренко.

Разом із тим вона додає, що показ піарного фільму супроводжується замовчуванням телеканалами негативних для президентської команди історій. Зокрема, згадує такі інформаційні приводи, як матеріал CNN про вагнерівців та бійку нардепа-«слуги» Миколи Тищенка зі своїм колишнім колегою Гео Леросом через критичні вислови того на адресу Зеленського.

«Така кількість випадків, коли мовники замовчували щось невигідне для Офісу президента, — тривожна», — підсумовує Петренко.

«Велика лояльність»

Чому ж телеканали таки продемонстрували цей «спецпроєкт»?

Джерело з президентської команди розповідає, що загалом постійною роботою з медіа від Банкової займається радник Єрмака Михайло Подоляк. Натомість про цей «спецпроєкт» із телеканалами домовився сам Тимошенко.

Мотивація олігархічних телеканалів зрозуміла — їхні власники завжди отримують зиск від будь-якої влади за лояльність президенту. Натомість вихід «спецпроєкту» в ефір «ДОМу» та «Суспільного» викликає питання: чи означає це входження мовників до пулу «великої лояльності»?

Пресслужба телеканалу «ДОМ» надала відповідь на запит hromadske: «Рішення про показ спецпроєкту, день та час показу був ухвалений керівництвом каналу… Ми вважаємо доцільним і важливим показати нашій аудиторії, на якому рівні та з яким резонансом відбулося святкування».

Шеф-редактор «Суспільного» Юрій МакаровУНІАН / Олександр Синиця

Шеф-редактор «Суспільного» Юрій Макаров розповів hromadske, що фільм йому сподобався, хоч у ньому й багато піару.

«Мені особисто фільм видався цікавим і позитивним. Можливо, занадто пафосно-мармеладним, але це особливості жанру. Я люблю наші післямайданні свята, коли вони не з’їжджають на відверту попсу, я люблю, коли можна чомусь разом радіти. Тому мені здалося й досі здається, що в нашому ефірі для такого продукту є місце. Звісно, там шалена частка самопіару, але в парад, святкові концерти та інші заходи теж закладено піар, тож якось можна з цим змиритися», — сказав Макаров.

Він розповів, що на «Суспільному» є певні процедури, за якими продукт зазвичай потрапляє в ефір. Але в цьому випадку зробили інакше — заради оперативності.

«Звісно, краще було б зібрати журі, влаштувати тендер, пройти переговорну процедуру, бажано в кілька турів, дотриматися кожної коми в регламенті… Саме до наступного Дня незалежності встигли б», — підсумував Макаров.

Водночас всередині «Суспільного», за словами Макарова, був «шалений спротив».

«Мені цей факт страшенно подобається. Я вважаю, що цим можна пишатися як досягненням, бо впродовж тривалого часу всі мовники, яких нині об’єднало "Суспільне", діяли за принципом "чого забажаєте". Отже, колеги вирішили, що ми "лягли" під Офіс, деякі просто демонстративно усунулися від підготовки ефіру. І, повторюю, я ними пишаюся», — розповів нам Макаров.

У розмові з hromadske Галина Петренко озвучила свою версію, чому «Суспільне» пішло на трансляцію цього «спецпроєкту».

«Я думаю, причина в тому, що це така спроба не смикати тигра за вуса в момент, коли намагаєшся максимізувати бюджет», — вважає Петренко.

Нині справді триває бюджетний процес щодо фінансування на 2022 рік. Майже щороку уряд надає «Суспільному» менше грошей, ніж це передбачається законодавством. Але співрозмовник hromadske з-поміж депутатів-«слуг» повідомив, що «бюджетне питання» навряд чи спонукало «Суспільне» йти на співпрацю з Офісом президента.

«Зараз докладається багато зусиль, щоб захистити бюджет “Суспільного” на наступний рік. Офіс у цьому не допомагає», — повідомив нардеп.

А інший представник президентської команди нам розповів, що «Суспільне» навіть після демонстрації цього фільму не увійшло до переліку «дружніх телеканалів». Щодо інших шести таких заперечень не було.

«Великі маніпуляції»

Окрім того, що «спецпроєкт» є, власне, піар-фільмом Офісу президента, він містить також цілу низку маніпуляцій.

Наприклад, Андрій Єрмак пафосно заявляє, що святкування 30-річчя Незалежності змінило ставлення світу до країни.

«Після цих святкувань відбувся візит президента до США. І ми відчули вже за декілька днів, як змінилося ставлення світу до України. Тому що багато мільйонів людей по всьому світові святкували й дивилися наш парад і всі урочистості», — розповідає керівник Офісу президента.

Глядачі під час концерту Андреа Бочеллі «Голос моєї душі» у межах святкування 30-річчя незалежності України, на площі Конституції, у Києві, 24 серпня 2021 рокуУНІАН

А в «Детекторі медіа» звернули увагу на неправдиве твердження щодо концерту Андреа Бочеллі, який 24 серпня відбувся біля Маріїнського палацу. Концерт за ініціативою Зеленського проголошували благодійним, зібрані гроші мали піти на будівництво музею Івана Марчука.

«Наша акція була фандрайзингова… Кожен охочий міг потрапити на концерт, здійснивши пожертву й отримавши квиток», — розповідає у «спецпроєкті» продюсер Сергій Перман.

«Ми точно знаємо з досвіду наших знайомих, що це неправда. Вони (знайомі — hromadske) просто не могли туди потрапити», — запевняє Галина Петренко.

Також у фільмі не підбили підсумки цього благодійного концерту. Зібрана сума залишається невідомою. hromadske через соцмережі звернулося до Пермана з проханням назвати зібрану суму благодійних внесків. Але на момент написання матеріалу відповіді так і не отримали.

Натомість 31 серпня Перман зробив репост допису Назара Діордіци (ведучий проросійського телеканалу «НАШ»), в якому той назвав суму витрат на цей концерт: «Сьогодні вранці зі мною зв'язалися організатори та показали всі документи. На концерт витрачено близько 15 мільйонів гривень, а не близько 40, як я написав раніше. І головне — ані копійки з державного бюджету».

Також у піар-фільмі не зазначили загальної суми, яку витратили з держбюджету на святкування 30-ї річниці Незалежності.

***

Власне, ми стали свідками чергового «вау-ефекту», як у фільмі висловився про святкування міністр Кулеба. Цей «спецпроєкт» добре лягає в логіку правління, яка описується двома словами — «хліба та видовищ». Саме яскравими видовищами вихваляються керівники Офісу президента.

«Після цих святкувань ні в кого не повинно залишитися відчуття, що ми не є сильною, потужною, великою нацією», — підсумовує у фільмі Єрмак. А його підлеглий Кирило Тимошенко додає: «Ми як команда президента хочемо і робимо все для того, щоб українці справді були щасливі щодня».

Проте проблема в тому, що зробити українців щасливими команда президента намагається через телевізор та «великі святкування». І для цього їм потрібно цей телевізор контролювати, робити цілі телеканали лояльними до себе. І спецпроєкт — той черговий тривожний дзвіночок, який без додаткових слів вказує: у приборканні ефіру Офіс президента так само вправний, як і з організацією концертів.