«Скажіть так!» — українці звертаються до голландців
Руд Мей — голландський філософ, який вже багато років працює в Україні та добре знає її. Напередодні запланованого на 6 квітня 2016-го року референдуму в Нідерландах, де голландці будуть голосувати за чи проти Угоди про асоціацію з Україною, Руд Мей та його колеги запустили інформаційну кампанію під назвою «Скажи Так» (http://takisja.eu/), в межах якої будь-який громадянин України може напряму звернутися до голландців із закликом підтримати Україну на референдумі.
Громадське.Світ поспілкувалося із філософом про перебіг кампанії, а також його очікування щодо результатів референдуму.
Як з’явилася ідея такої кампанії?
Насправді причина виникнення такої ідеї доволі проста. Зараз у Нідерландах пік кампанії до референдуму щодо Угоди про асоціацію з Україною. Зараз багато розмов про це. Але я вважаю, що найбільш потужним інструментом переконання є об’єднані українці, які звертаються безпосередньо до голландців. Моя країна стурбована, але небагато знає про Україну. Моя країна стурбована також і іншими проблемами, які існують в Європі. Я вважаю, Україна може послужити прикладом для Нідерландів, як слід чинити, коли у важких умовах ти намагаєшся побудувати нову країну, країну без корупції, з ринковою економікою, демократію. Тож ви заслуговуєте на нашу підтримку. Але найкращий шлях зробити це — продемонструвати таку підтримку від громадянина до громадянина. Це те, чого ми прагнемо. Це — мета нашої кампанії.
Коли ви її розпочали?
Це — міжнародна кампанія. Її придумала наша подруга з Іспанії, Анна. Ми почали розробляти ідею кілька тижнів тому з розмов з людьми у Львові, які сприйняли її без страху і скоріше з ентузіазмом. Тож зараз ми тільки починаємо, і я думаю, наша ініціатива матиме значний вплив. Для України, для Нідерландів, і навіть для Європи.
Яу ви контактуєте із людьми для того, щоби вони завантажували свої відео? Як люди можуть дізнатися, що цей ресурс існує?
Найпростіше, що можна зробити, це просто зайти на сайт нашої ініціативи (http://takisja.eu/) На сайті є детальне пояснення, як можна зняти відео за допомогою телефону та завантажити його на сайт. Ми навіть надали декілька простих фраз голландською, які можна використовувати у відео для більшого ефекту. Відтак, ви можете почати знімати своє 30-секундне чи 1-хвилинее відео, а потім натиснути на кнопку і завантажити його на сайт. Ми маємо також і ФБ сторінку, отже відео можна буде побачити і там.
Скажіть, хто вам допомагає у цьому з українського боку? Хто ваші українські партнери?
Ми працюємо в Україні вже понад 8 років, і вже знаємо чимало людей. Ми працюємо не лише над питанням боротьби із корупцією, але і над питаннями демократії в Україні, а також цікавимося історією країни. Відтак, за роки нашої роботи у нас утворилася велика мережа знайомств та зв’язків. Ми знаємо багатьох людей в Україні. Усі вони з ентузіазмом сприйняли нашу ідею кампанії. Ми почали думати разом. Наші українські друзі мають мережу знайомств, тому ми можемо разом працювати над цим. Ми думали про те, що українські солдати могли би завантажувати такі відео, або, наприклад, медсестри. Всі люди би думали, що це добра ідея, адже йдеться про те, щоби українці зверталися до голландців і казали, що Україна — це гідна країна, і тому, будь ласка, підтримайте нас.
Ви кажете на сайті, що вашою метою є 5 тисяч відео. Чому саме ця кількість? Чи на 6 або 10 тисяч, не мільйон?
Це хороше питання. Насправді, ми би хотіли досягти 40 тисяч, адже мені здається, що 5 тисяч, якщо ми досягнемо цього, це все таки скромний результат. Якщо наприклад, ви особисто зробите відео, і попросите це зробити 2 друзів, і ці двоє друзів попросять кожен своїх двох друзів, то це в рази збільшує кількість відео. Насправді, 5 тисяч — це не так вже і амбіційно, хоча це може здаватся амбітним. Скажу по секрету, що таким воно і є. Воно відображає певною мірою бажання мети — ми не хочемо 500, адже це для нас мало, але 5 тисяч буде достатньо. Секрет полягає в тому, що якщо у нас буде 5 тисяч, то ми легко отримаємо і десять тисяч. Тобто йдеться про певні амбіційні плани
До референдуму залишається не так багато часу. Поясніть, чому ви вважаєте цю компанію, яку ви самі назвали комунікацією «від громадянина до громадянина», ефективною? Чому це ефективніше за інші способи, особливо, офіційну комунікацію про Україну тощо?
Ви в Україні маєте знати це. Ви, українці, також знаєте, як ваша влада комунікує. Ситуація в Нідерландах дуже схожа. Ви на Майдані показали, що українці дуже незалежні люди, що ви можете подбати про себе — і саме тому ви зараз є там, де ви є. Голландці мають дуже схоже почуття свободи, Рефендум в Нідерландах є великою мірою референдумом проти політичного істеблішменту, і водночас є антиєвропейським. Тому, якщо відомі люди, або влада, будуть пояснювати вам, як голосувати, ваші інстинкти, так би мовити, підказуватимуть вам, що в такому випадку треба голосувати за протилежне. Але водночас, якщо, скажімо, звичайні українці — люди, які працюють у лікарнях чи живуть на пенсію, звернуться до голландців, то це буде живий, емоційний заклик. Це буде звернення на рівних, від людей до людей. Це саме те, що голландці знають про Майдан, і це те, якими є самі голландці — вільними і рівними. Саме тому це є найбільш потужним засобом впливати на громадську думку. Посадовці роблять, що вважають за потрібне, а ми робимо своє. Я особисто відчуваю, що це сильніше, що це більш ефективно для моєї країни, для Нідерландів.
Це дуже цікава думка. Ми знаємо, що зараз існують багато різних кампаній на підтримку України. Які би серед них ви відзначили, як важливі, як такі, що є важливими для того, щоби просувати Україну в Нідерландах?
У Нідерландах є дуже хороша організація, яка називається Brand New Ukraine. Я впевений, що кожна кампанія, яка підтримує Україну, яка співпрацює із українською діаспорою, виконує прекрасну роботу, об’єднуючи людей. Тож, це хороший приклад, який теж може подіяти. Такі проекти, та інші незалежні кампанії, чи незалежні новинні продукти, що розповідають про Україну, можуть бути дуже корисними. Важко тверезо дискутувати на цю тему, тому що вона переповнена емоціями «за» чи «проти». Ми хочемо покінчити із цим. Ми не просто намагаємось організувати дискусію, але і хочемо зробити її ввічливою та зваженою.
Як ви бачите поточний розвиток подій щодо референдуму в Нідерланадах, чи змінюються громадська думка?
Якщо мова йде про угоду про асоціацію Україна — ЄС, то, згідно із опитуваннями, голосів «проти» все ще більше, ніж голосів «за». Є багато людей, які досі не знають як проголосують, і майже чверть голландів які навіть не знають, що відбудеться референдум. Окрім того, Європа та, зокрема, Нідерланди, зараз переймаютсья проблемою мігрантів. Все це створює тиск на суспільство, і важко сфокусуватись на якійсь одні проблемі. Ви мали свій Майдан та Революцію Гідності, ми намагаємося сформувати меседж, що 6 квітня, тобто дата рефрендуму, — це боротьба гідності. Я думаю підсвідомо більшість моїх співгромадян мають відчуття на кшталт «Я не знаю, навіщо рефрендум, але всі ці погані новини про Україну мені зовсім не подобаються». Тож остаточно визначитись їм не просто.
Поговорімо про ймовірні результати рефрендуму. Ви налаштовані оптимістично чи песимістично щодо них?
До референдуму лишилося не багато часу. Було би брехнею сказати, що я налаштований оптимістично. По-перше, проголосувати мають не менш як 30% населення, тобто якщо явка буде меншою — голоси визнають недійсними. За попередніми підрахунками, на рефрендум готові прийти якраз 30% громадян. За таких обставин, найімовірніше, переважатимуть голоси «проти». Тому наша початкова мета — переконати людей прийти на рефрендум, і вже наступна ціль — спонукати їх проголосувати «за» асоціацію. Тобто що більше людей прийде на голосування, то більше шансів перемогти. Я сподіваюсь, ми зможемо просувати наш меседж не лише в Нідерландах. Адже після нідерландського рефрендуму, відбудеться рефрендум у Великій Британії щодо виходу із ЄС. Я думаю, що ці голосування деяким чином подібні, адже у обидвох випадках ми намагаємось пояснити, чому варто залишатися із Європою. Є щось нелогічне у референдумі в Нідерландах, адже ми маємо визначати долю українців у себе в країні, хоч позитивним моментом є те, що це голосування змусить задуматися, чому потрібно тісно співпрацювати із Європою.
Громадське Світ. Тетяна Огаркова