The Cancel Band: зустріч львівського хіп-хопу і київського джазу
The Cancel Band — гурт, що живе між Львовом і Києвом і поєднує джаз із хіп—хопом. Музиканти виступили у проекті Stage 13 і розповіли про роль імпровізації та простір, який дає хіп—хоп.
The Cancel Band — гурт, що живе між Львовом і Києвом і поєднує джаз із хіп-хопом.
Все почалося у Львові. Там Андрій Зеленський запустив музичний проект The Cancel і почав співпрацювати з DJ Shon. Потім вони об’єдналися з київськими музикантами — саксофоністом Олексієм Яциною, гітаристом Миколою Зінченком, басистом Русланом Вакулюком і клавішником Єгором Гавриленком. Так з’явився The Cancel Band.
20 листопада бенд дасть концерт у клубі Atlas. А напередодні музиканти зіграли на Stage 13, і розповіли про імпровізацію та простір, який дає хіп-хоп.
The Cancel Band на Stage 13, hromadske.ua
Хто з вас зі Львова, а хто ні?
DJ Shon: Ми з Андрієм зі Львова, і то не з самого, а десь з-під Львова. А решта в Києві всі живуть, хоча теж не звідси.
А як ви знайшли всіх решта?
DJ Shon: Я вже й сам не пам’ятаю.
Андрій: Так склалося космічне тяжіння.
DJ Shon: Вони якось прийшли через інтернет і знайшлись.
Руслан: На OLX знайшли.
Скільки часу ви граєте в розширеному складі?
DJ Shon: Трошки більше ніж рік.
В чому складнощі цього, а в чому переваги?
DJ Shon: Складнощі в тому, що ми з Андрієм живемо у Львові, а решта хлопців живуть тут.
І як ви це вирішуєте?
DJ Shon: Ну, якось стараємося це робити через інтернет, а потім зустрічаємося або у Львові, або тут, виділяємо час для нових треків, для джемів.
Скільки максимально буває людей на сцені під час ваших виступів?
DJ Shon: Семеро. Нас шестеро і ми час від часу ще беремо MC.
Скільки місця ви залишаєте для імпровізації?
Руслан: Відсотків дев’яносто.
Олексій: Зазвичай є тема.
DJ Shon: По чотири квадрати кожна. (сміються)
Олексій: А після теми граємо соло.
DJ Shon: Імпровізації більше половини, можна сказати.
Андрій Зеленський і DJ Shon — львівська частина The Cancel Band, hromadske.ua
Як ви промотуєте свою музику?
Андрій: Я просто викладав це все в мережу і воно саме завжди розходилось. Не було ніякого суперпромоушну, просто поширення від людей до людей.
DJ Shon: Нам багато приніс last.fm і bandcamp. На last.fm-і є скробблінг, який відслідковує, що люди слухають, рекомендує їм музику і якось ми там набрали купу тисяч переглядів. Тоді ми зібрали бенд. Але поки що всі більше знають біти Андрія, а бенд знають менше.
Запис The Cancel Band на Stage 13, hromadske.ua
Той же bandcamp, last.fm чи soundcloud дають можливість виходити досить безбар’єрно на західну аудиторію. Які у вас контакти з Західною Європою, чи виступали там, чи записували колаборації?
Андрій: Ми були в Польщі. Плануємо далі виходити туди. Співпраць було кілька: я домовлявся з тими, з ким мені було цікаво попрацювати. Справи насправді хороші, бо нам пропонують випустити в Європі платівку і ми зара будемо готувати бендом матеріал до випуску.
DJ Shon: Ще радіо в Європі беруть нашу музику. І «Сільпо» її крутить.(сміються)
Андрій: Ще українська компанія MacPaw використала нашу музику для реклами.
А були ще якісь приклади комерційного використання вашої музики?
Андрій: А це й не було комерційне використання. Вони написали просто, чи я не проти, щоб вони взяли її (вони обирали тільки українських виконавців, там, наприклад, ще був The Maneken), і я сказав, що не проти. Тобто не все за бабки.
Взагалі The Cancel — це мій сольний проект наразі, а The Cancel Band — це гурт. The Cancel існує вже 5 років, з 2011-го.
The Cancel Band під час запису Stage 13, hromadske.ua
Чим ви урізноманітнюєте живі виступи і як взагалі готуєтеся до концертів?
Андрій: Насправді це переважно імпровізація і в цьому є своя фішка.
Олексій: Якраз через те, що хлопці у Львові, а ми в Києві, в нас виходять такі репетиції: хлопці присилають нам біти, які вони зробили, а потім ми вже в Києві придумуємо свою частину, допрацьовуємо. І потім збираємося вже перед концертами і граємо разом.
З приводу ваших стосунків з хіп-хоп культурою: наскільки ви взаємодієте?
Андрій: Ми належимо до команди Kickit. Kickit — це хіп-хоп формація, яка почала працювати досить давно, перетворилась на лейбл, арт-студію. Це фундація, що була створена початково для розвитку хіп-хопу в Україні.
DJ Shon: Вона з’явилася для об’єднання чотирьох елементів хіп-хоп культури. І певний час ми працювали, як одне Kickit Crew десь з 26-27 людей. Кожен з команди по-різному проявляє ініціативу і зараз все переросло в три напрямки: Kickit Records як музичний лейбл, Kickit Art Studio як художня студія з графіті-райтерами, і Kickit Dance Academy в Тернополі — це академія брейкдансу.
Андрій: Тобто в хіп-хопі ми давно.
«Біти ми почали писати десь в 2003-2005 році», — DJ Shon, hromadske.ua
Давно це відколи: з 2011-го чи раніше?
DJ Shon: Я з 99-го, Андрій десь трошки пізніше. Біти ми почали писати десь в 2003-2005 році. Скретчингом зайнялись у 2008-му.
А в інших напрямках хіп-хоп культури себе не проявляли?
DJ Shon: Я перепробував всі: починав з танцю, потім пішов в графіті, потім в MC-інг, потім почав писати біти і зупинився на цьому.
Розкажіть, наскільки у Львові потужний хіп-хоп рух?
DJ Shon: Насправді взагалі в Україні це не зовсім потужний рух. Є, звісно, різні представники в різних містах, які мають рівень, мають, що показати. Наприклад, є «Андрути», в яких є програма на «Аристократах» (Радіо «Аристократы» — ред.). Вони дуже розвивають україномовний хіп-хоп і цю тусовку.
У 90-х була золота ера хіп-хопу, класичного бум-бапу, а в 2000-х воно все впало, бо пішов блінг-блінг, кеш, дівчата й отака сформувалася школа хіп-хопу. Багато хто перестав його слухати. Десь у 2010-х роках уже почала повертатися ця класична традиція бум-бапового трушного хіп-хопу: правильного такого, з меседжем, коли слухаєш текст і можеш щось з нього почерпнути, а не просто дивишся на чувака, який кричить, що він має гроші.
Саксофоніст The Cancel Band Олексій Яцина, hromadske.ua
А є якісь локальні відмінності хіп-хоп культури в Україні?
DJ Shon: Локальні особливості в репі є хіба що у вимові: в наших акцентах, словах, сленгу такому місцевому. Але щодо якоїсь прямо фішки — ні, я б не сказав. Просто є певні стандарти в музиці: є класичний хіп-хоп, є треп, що дуже популярний серед українських реперів. Я називаю їх треперами. Дуже популярно зараз робити таку музику і дуже мало хто робить її якісно.
Андрій: Ну, от в хлопців — в Льоші, Колі та Єгора — є проект BITLO, де Льоша читає реп. Вони в Києві теж роблять двіжуху. Ми більше у Львові зосереджені й деколи робимо сесійні вечірки від лейблу, де граємо й де виступають наші MC. Є плани робити це більше. В нас в команді є бі-бой Drud (бі-бой — танцівник, що займається брейкінгом — ред.), який хоче провести справді хороший контест з брейку, де будуть залучені всі елементи — і музика, і MC-інг.
«Хіп-хоп продовжує джазову культуру», — Олексій Яцина, hromadske.ua
І все-таки: як у вашу музику втрутився джаз?
Олексій: Хіп-хоп продовжує джазову культуру. Так вийшло, що в ньому багато простору для всього що завгодно. Завдяки цьому рівному біту, рівній басовій лінії, є дуже багато простору, який можна заповнити по-різному: джазовою музикою, електронікою, семплами з класичної музики. Питання наповнення й змісту завжди стоїть гостро, але оскільки я бачу себе в першу чергу як інструменталіста, то джаз для мене природно перетікає в хіп-хоп.
Андрій: До того ж, у нас, наприклад, немає вокалістки і є дуже багато місця для реалізації в бенді, тому вирішили давати більший акцент на джаз.
DJ Shon: Хіп-хоп пішов від джазу. А джаз — це і є хіп-хоп.
Підсумовуючи, розкажіть, чого людям чекати від вашого концерту?
Руслан: Мабуть, чекати маленького свята.
Олексій: І нових пісень. Ми зробили декілька новинок і ще будуть ті треки, які хлопці робили декілька років тому. Люди їх знають, а тепер зможуть почути їх вживу. І зараз, коли нас стало більше: більше людей — більше ідей, бо кожен приносить щось своє і стає цікавіше.