Тиждень із Ryanair: як ірландський лоукостер змінить український повітряний простір
За 7 днів, що ірландці є в українському повітряному просторі, їхніми послугами скористалися вже близько 1,5 тисячі українців. Водночас у Мінінфраструктури кажуть, що літаками подорожує лише 5% наших громадян. Чи подужає Ryanair переламати цю ситуацію на краще?
Ryanair — найбільший європейський лоукост-перевізник — тиждень тому, 3 вересня, запустив перший рейс за маршрутом Берлін — Київ — Берлін (Шенефельд). Наразі це єдиний напрямок, за яким можна скористатися послугами цієї компанії.
За 8 рейсів (туди і назад), за підрахунками Громадського, лоукостер уже перевіз від 1460 до 1510 пасажирів, адже керівництво аеропорту «Бориспіль» заявило завантаженість літаків на рівні 95 — 100%.
Наприклад, перший рейс вилетів до Берліна із 180 пасажирами на борту, а от назад летів уже заповнений ущерть — у флоті компанії використовуються літаки Boeing 737-800, які вміщують до 189 пасажирів.
УТОЧНЕННЯ: ЛітакиBoeing 737-800 вміщують від 160 до 189 пасажирів. У попередній редакції тексту ішлося про 300 пасажирів, що вміщують літаки такого класу, але це не відповідає дійсності. Редакція Громадського перепрошує за попередні неточні дані і висловлює вдячність уважним читачам.
Іменем Ірландії, відчиніть
Ірландці Ryanair — уже восьма компанія, яка зайшла в «Бориспіль» у 2018 році. Наразі до Києва літають 53 авіакомпанії, а керівництво столичних повітряних воріт каже, що наступного року очікується ще 3 нових перевізники.
Навесні, коли Ryanair іще не встиг розпочати продавати квитки на перші рейси, очільник «Борисполя» Павло Рябікін заявив про можливий прихід інших європейських лоукостерів — британського еasyJet та німецького Eurowings. І хоч наразі маршрут, на який претендувала німецька компанія, закріплений за іншим перевізником, цікавість Eurowings не стала меншою.
Поки на українському ринку присутні такі лоукостери, як Wizz Air, Aegean, FlyDubai.
Різке зростання популярності київського напрямку серед іноземних перевізників не в останню чергу виникло через ірландців. На ринку кажуть, що захід Ryanair — це лакмусовий папірець на кшталт IKEA. Якщо вони приходять, значить ринок відкритий і умови пристойні.
Утім, щоб зайти до «Борисполя», торгуватися з керівництвом аеропорту довелося майже рік. Однак, у Міністерстві інфраструктури кажуть, що, крім тарифної політики, нові перевізники не поспішали заходити в Україну через не надто високі показники пасажиропотоку й економічну нестабільність.
Остаточно питання можливості заходу альтернативних авіакомпаній вирішилося після того, як у 2016-му пасажиропотік в українських повітряних портах зріс на 30% порівняно з 2015-им. Це й стало основною передумовою для початку перемовин.
Пасажири реєструються в аеропорту «Бориспіль» на перший рейс ірландського перевізника Ryanair із Києва в берлінський аеропорт «Шенефельд», 3 вересня 2018 року Фото: EPA-EFE/SERGEY DOLZHENKO
Основною перевагою від появи таких відомих лоукостерів ринкові опитані Громадським експерти називають перехід на гнучкіше тарифоутворення в аеропортах, що дозволить знизити ціни навіть перевізникам, що сьогодні працюють. Однак зниження цін на квитки відбудеться здебільшого на тих напрямках, де перевізники жорстко конкуруватимуть із Ryanair. Здебільшого ж передумов для значного зниження вартості квитків на ринку експерти не бачать.
Колишній заступник міністра транспорту та інфраструктури Олександр Кава впевнений, що компанії залишать динамічне ціноутворення — тобто, дешево літати можна буде в низький сезон, або за промо-тарифами на новий напрямок.
«Ситуація, при якій для того, щоб один пасажир міг полетіти за 50 євро, його сусід заплатить 500 євро, не зміниться», — сказав він Громадському.
Хоча й відзначив, що на сьогодні грань між цінами на квитки лоукостерів і традиційних перевізників помалу стирається, адже більшість авіакомпаній переходить на формування ціни квитка в залежності від набору послуг (хочеш більше — доплати).
Менше з тим, до кінця вересня МАУ — один із найбільших українських перевізників — запустив акцію: можна купити дешеві квитки майже за всіма напрямками аж до кінця лютого наступного року. Наприклад, до Львова можна буде злітати за ціною другого класу «Інтерсіті+», а квиток до Копенгагена коштує трохи більше ніж 2 тисячі гривень в обидва боки.
Подібна ситуація виникла і під час виходу на ринок «раянів», тож можна сподіватися, що з відкриттям ними нових напрямків (а всього їх заявили 12) традиційні авіакомпанії частіше організовуватимуть промо-акції. Водночас, як прокоментували Громадському експерти, через велику частку ринку та високі надходження завдяки трансферним пасажирам МАУ може дозволити собі демпінгувати і суттєво знизити ціни, чим складе суттєву конкуренцію європейським лоукостерам.
Подібний ціновий тренд був помітний і в інших країнах, однак там різноманітність перевізників трохи нівелювала коливання вартості квитків. Річ у тім, що багато європейських великих перевізників мають власні лоукост-відгалуження. Приміром, одна із найбільших авіакомпаній світу, німецька Lufthansa, має бюджетну дочку Eurowings, тож Ryanair мало вплинули на цей ринок, де цінові сегменти вже давно розділені. Другою причиною є відкритість європейського неба, якої в України наразі немає.
Літак ірландської авіакомпанії Ryanair готується вилетіти в перший рейс із київського аеропорту «Бориспіль» в Берлін, 3 вересня 2018 року Фото: EPA-EFE/SERGEY DOLZHENKO
«Закрите небо»
Головною перепоною для масового приходу «бюджетників» на український авіаринок є відсутність угоди про «Відкрите небо» щодо вільного авіасполучення між Україною та Європейським Союзом.
«Є проблема з обмеженнями на двосторонньому рівні між Україною та країнами ЄС, які стосуються кількості авіакомпаній, що можуть здійснювати взаємні рейси. «Відкрите небо» дозволить їх зняти, і компанії зможуть літати без перешкод», — прокоментував Громадському міністр інфраструктури Володимир Омелян.
Про підписання цієї угоди домовилися ще у 2013 році, але через низку перешкод відклали. Сьогодні в Мінінфраструктури кажуть, що найближчою датою в Європі називають квітень 2019 року, коли Велика Британія вийде зі складу Євросоюзу. Але потрібно розуміти, що така угода зменшить кількість обмежень лише в напрямку ЄС, з рештою країн бюрократичні перепони залишаться.
Проте основною проблемою і перевізники, і чиновники вважають не стільки «закритість» неба, а радше невелику платоспроможність українців. Та, як і у випадку із безвізом, у Кабміні сподіваються, що прихід чималої кількості лоукостерів дозволить нашим громадянам багато — і, головне, дешево — мандрувати, адже нині літаками користується лише 5% подорожувальників.
«Після анонсу виходу Ryanair у 2017 році інші авіакомпанії почали знижувати ціни на квитки, — розповів Володимир Омелян. — Тому після здешевлення квитків ми хочемо збільшити цей показник за три роки — до 15%, а через п'ять — до 25%».
Тим часом «Бориспіль» продовжує ставити рекорди. У серпні він обслужив понад 1,3 мільйонів пасажирів, що на 16,4% перевищує результат серпня 2017 року. Загальний пасажиропотік аеропорту за вісім місяців зріс на 17,1% у порівнянні з аналогічним періодом 2017 рік. Тепер до цього показника докладеться ще й частка Ryanair.
«Згідно із заявленим розкладом ми очікуємо близько 140 тисяч додаткових пасажирів у 2018 році», — зазначив гендиректор аеропорту Павло Рябікін у коментарі Громадському. Усього за рік ірландський лоукостер планує перевезти 635 тисяч пасажирів. Експерти ж кажуть — завдяки цим «повітряним рейсовим автобусам» пасажиропотік в українських аеропортах зросте щонайменше на 10% за наступний рік.
/Любомира Ремажевська