Українські аграрії скаржаться на «зрив» перемовин із Польщею щодо зерна. Усе через польського чиновника
Україна та Польща провели переговори щодо розблокування польсько—українського кордону за участі профільних міністерств. Однак один з учасників перемовин, заступник міністра сільського господарства Польщі Міхал Колодзейчак, «поводився дивно».
Про це повідомили в Українській зерновій асоціації.
«Міхал Колодзейчак, який був одним з ініціаторів протестів польських фермерів проти української аграрної продукції, весь час трусився сам та трусилися його руки. Багато в чому завдяки йому сторони не змогли знайти взаєморозуміння цього разу», — розповіли в асоціації.
Також в Українській асоціації зазначили, що під час перемовин Колодзейчак «багато разів підстрибував і вибігав із кімнати, потім повертався, шморгав носом і демонстрував досить нервову поведінку».
Голова громадської організації «Український клуб аграрного бізнесу» Олег Хоменко каже, що на третій годині перемовин Колодзейчак «вибрав не ту "доріжку" і всі дискусії перевелись у відвертий популізм». Як стверджує Хоменко, це призвело до зриву всього переговорного процесу.
У відповідь на звинувачення Міхал Колодзейчак заявив, що його намагаються дискредитувати. У інтерв'ю польському виданню Gazeta Wyborcza він сказав, що українській стороні не сподобалося, як добре він підготувався до перемовин.
«Під час багатогодинної зустрічі я використав предметні аргументи, нагадав їхні попередні заяви, від яких вони зараз намагаються відмовитися, і це викликало невдоволення», — пояснив Колодзейчак.
Міністр аграрної політики та продовольства України Микола Сольський в етері національного телемаратону зазначив, що сторони були близькими до розв'язання проблеми із транзитом зерна, однак повторні переговори щодо цього перенесли. Вони відбудуться через місяць. За його словами, зараз Україна вдвічі ближча до розблокування кордону, ніж це було раніше.
Протести поляків
Польські перевізники, а згодом і фермери почали блокувати рух українських вантажівок з осені 2023 року. Причиною страйку перевізників називають «надмірну конкуренцію» після ухвалення Він звільнив українських перевізників від необхідності отримувати дозволи на двосторонні й транзитні перевезення до держав ЄС.«транспортного безвізу» між Україною та країнами ЄС. Польські фермери протестують, щоб добитися помʼякшення європейського «Європейський зелений курс» — ініціативи Єврокомісії з метою зробити європейський континент кліматично нейтральним до 2050 року. Передбачає оновлення законодавства у ЄС. Зокрема, передбачається зниження використання пестицидів, добрив та антибіотиків у сільському господарстві, а також введення заборони на імпорт харчів з ринків, де держави не дотримуються законодавства ЄС з охорони довкілля.«зеленого курсу», а також отримувати більше субсидій, дотацій та компенсацій. Станом на зараз вони блокують рух на п'яти напрямках — це пункти пропуску «Ягодин», «Устилуг», «Рава-Руська», «Шегині» та «Краківець».
28 березня прем'єр-міністр України Денис Шмигаль разом з делегацією прибув до Варшави. Там сторони провели переговори у тристоронньому форматі щодо розблокування кордону та пошуку спільних позицій для розв'язання кризи агроекспорту. Переговори тривали понад 6 годин.