Устриці: від делікатесу до вуличної їжі — Бізнес-план
До початку минулого століття українське узбережжя від Ізмаїла до Севастополя було найбільшим експортером устриць у світі. Однак негативні зміни в екології знищили цей промисел. Як живе вітчизняний устричний ринок сьогодні — в матеріалі Громадського.
Від швидкої до торгівлі
Роман Шеколенко — власник бренду «Роман с устрицей». Він почав продавати молюсків 5 років тому, вклавши у справу 300 тисяч, а за 2017 рік отримав прибуток близько 400 тисяч гривень.
Раніше Роман працював лікарем швидкої допомоги. Відтак, не маючи досвіду, пішов у торгову компанію. Займався оптовими продажами замороженої риби. А за 15 років у цій же компанії сам став за прилавок торгової точки:
«В оптовій торгівлі немає спілкування з людьми. Ти не бачиш віддачі, реакції. Коли я почав уроздріб продавати устриці, це було тут і зараз: відкрив і з'їв. Секундна справа. Ми жартували, мовляв, є «макдрайв», а в нас — «устричний драйв».
Власник бренду «Роман с устрицей» Роман Шеколенко Фото: Громадське
«Я боявся, але відчував, що це моє»
Згодом Роман вирішив відкрити власну справу:
«Узяв кредит, підписав договір оренди і пішов у самостійне плавання. Як і тоді, коли покинув роботу у швидкій допомозі. Боявся, але відчував, що це моє».
Стартові вкладення — $13 750:
- обладнання — $11 000
- оформлення торгової марки — $400
- товарний запас — $750
- брендинг — $750
- реклама — $750
- створення сайту — $100
Щомісячні витрати — $1800:
- оренда — $750
- зарплатня одному співробітнику — $750
- реклама — $190
- дрібні витрати — $110
Сьогодні колишній лікар продає морепродукти, рибу і, звісно, устриці. Вартість однієї — трохи більше 2,5 доларів. Річний прибуток склав понад 15 тисяч доларів.
Устричні «лайфхаки»
Як вибирати устриці, Роман знає як ніхто інший:
«Визначити, чи свіжа устриця, просто: ви повинні взяти її в руку і відчути, що вона не порожня, холодна і закрита. Якщо відкрита — значить мертва».
Поза тим, устрицю треба не лише обрати правильно, а й правильно відкрити:
«Знайдіть найвужчий кінець молюска — це його слабке місце. Вставте спеціальний ніж в отвір і з силою проведіть кілька разів. Передусім устрицю потрібно понюхати: ви маєте відчути запах моря. Далі просуньте ніж і підріжте м'яз, який скріплює низ і верх. Я відкрив більше сотні устриць, доки не зрозумів, як правильно це робити».
Власник бренду «Роман с устрицей» Роман Шеколенко розповідає, як правильно обрати і відкрити устриці Фото: Громадське
Де взяти гроші?
Прибуток з однієї устриці складає близько 15%. Нещодавно Роман змінив локацію, в перший місяць на новому місці купили близько 100 устриць, у другий — 150. За півроку роботи вдається продавати близько 300 штук на місяць. Для порівняння, на старій точці на Столичному ринку купували близько 1200 устриць щотижня. З колишніх постійних клієнтів вдалося зберегти лише близько 20%.
Роман каже, що потенціал у місця невисокий, тому потрібно шукати нову локацію:
«Я хочу купити приміщення, але наразі не можу собі це дозволити. Це коштуватиме 3-5 мільйонів гривень».
Де ж узяти гроші, розповідає Михайло Колісник — професор Київської школи економіки і керівний партнер компанії FINART Smart Solutions:
«Перший варіант — це пошук інвестора, який захоче стати співзасновником вашого бізнесу. Другий — це кредитні гроші. Далі йдуть робота з цінними паперами і пайовими цінними паперами. Новий формат — це збирати гроші через платформи, наприклад, Kickstarter».
Єдиний в Україні виробник устриць
Українські молюски потроху завойовують ринок. Перша і наразі єдина устрична ферма в Україні — «Устриці Скіфії» — розташована в Одеській області. Від 2014 року тут вирощують унікальних устриць в екологічно чистій акваторії Чорного моря.
Почалося все у 2012-му, коли засновник компанії Андрій Пигулевський додав до свого сироїдного раціону новий продукт:
«Я шукав у київських ресторанах і крамницях свіжі устриці за невеликі гроші. Однак достойного товару не знайшов і вирішив імпортувати самостійно».
Андрій вирушив на кілька тижнів до друзів у Францію, а залишився там на півроку. Він об'їздив північне й південне узбережжя країни, досліджуючи місцеві устричні ферми. Відтак твердо вирішив відкрити власну в Україні. Дослідивши вітчизняне морське узбережжя, Андрій побудував ферму в Залізному порту Херсонської області. Він продав свій IT-бізнес, а виручені гроші вклав в устричний.
Засновник компанії «Устриці Скіфії» Андрій Пигулевський Фото: Громадське
Перша українська
Усе починається з розплідників. На сьогодні в Європі є 3 найбільші розплідники, всі — у Франції. Вони виробляють устричний мальок — бейбі-устриці. Їх і вирощують на українській фермі. На 250 000 мальків Андрій витратив 2000 євро.
Вкладення у бізнес — до $200 000:
- Купівля 25 соток землі на першій лінії — $100 000
- Комунікації і технології для ферми — $100 000
Андрій розповідає, що головний канал продажу — це Facebook:
«Коли я написав у Facebook, що ми готові продати невелику кількість першої української устриці, дзвінки просто посипалися. Однак Дмитро Борисов випередив усіх».
Дмитро Борисов — ресторатор, засновник і власник ресторанів «Охота на овец», «ГастроРок», «РибаLove» і кафе «Белый налив». В останньому продають найдешевші в Києві устриці — всього 1 євро за штуку. «Устриці Скіфії» постачають сюди щонайменше 1000 устриць майже щодня — це лідер замовлень серед 300 клієнтів компанії.
Устрична ферма Андрія Пигулевського в Залізному порту Херсонської області Фото: Громадське
Устриця = вулична їжа?
За різними оцінками, Україна здатна постачати від 20 до 30 тисяч устриць і цей ринок щороку може зростати на 30-50%. Хоча на початку шляху Андрія переконували, що молюск нізащо не приживеться в Україні.
Поступово устриці перестають бути делікатесом, сьогодні це й вулична їжа. Отже, якщо враховувати збільшення виробництва устриць і споживання, ринок зростатиме, водночас конкурентів на ньому наразі небагато.