Вчасна діагностика та увага до деталей. Як подорожувати автівкою з дітьми безпечно

Поїздки на автівці з дитиною потребують від водія додаткової підготовки та концентрації. Особливо зараз, в осінньо—зимовий період, коли погодні умови погіршуються, а ризики для автовласників збільшуються. hromadske у партнерстві з Bosch розповідає, як мінімізувати ризики під час подорожей з дитиною, покращити безпеку автівки й водіння, а також пояснює, на які деталі слід звернути особливу увагу.
«Зранку 24 лютого [2022 року] ми почули вибухи, одразу підскочили, — згадує Володимир. — Я пішов підігнати машину, на щастя, вона була заправлена. Якби не було машини, не знаю, як би ми виїхали».
З 1999 року Володимир мешкав у Харкові, куди приїхав навчатися у ХНУ імені Каразіна. Там він познайомився з Іриною, яка також приїхала здобувати вищу освіту. П’ять років тому в пари народилася донька Емілія.
Великої війни подружжя не очікувало. Проте напередодні чоловік усе ж попросив дружину зібрати валізу для доньки. Також планували відвезти свою автівку на технічне обслуговування, але вирішили це відкласти. Рішення виявилося доленосним.
«Поїхали у Дніпро до родичів з однією валізою для доньки, думали, що скоро повернемось, — розповідає Володимир. — Але потім і у Дніпрі почалися прильоти. Вирушили на захід України, до того ж запропонували житло в Долині. Їхали не за один день, бо дуже далеко і великі затори, — через Кропивницький, Тернопіль».
Врешті сім’я осіла в Івано-Франківську.
«У Франківську комфортно, є куди дітей вивести погуляти, — пояснює Ірина. — Почали відкривати багато локацій для навчання дітей. Є і танці, і підготовка до школи. Не вистачає лише басейну — в Харкові водили малу. Тут цього, на жаль, немає».
«Коли є мала дитина, безпека стає важливішою на несвідомому рівні»
До великої війни родина часто подорожувала, тож із переїздом на Івано-Франківщину почали досліджувати цей регіон.
«У нас були знайомі в місті, але всі роз'їхалися, тому на вихідних проводимо час родиною, — розповідає Ірина. — Тут є на що подивитися — гарна природа, гори, водоспади, замки, церкви, монастирі, грязьовий вулкан. Не нехтуємо часом, бо не знаємо, де будемо завтра».
«Кожні вихідні Емілія витягує нас кудись у подорож, каже: “Поїхали в гори, будемо мандрувати”. Дружина шукає, куди поїхати, сідаємо зранку в авто і вирушаємо, — додає Володимир. — Краєвиди тут відрізняються від харківських, тому намагаємося якомога більше побачити. Повернемося додому і будемо згадувати».
Серед локацій, які найбільше полюбляє родина, — Верховина з мальовничими пейзажами та музеями з гуцульським колоритом. Також — парк розваг «Полонина Перці», де комфортно відпочивати всією родиною. А ще — «Лейбова гора» з чудовою панорамою приблизно за 30 кілометрів від Івано-Франківська, дорогою до неї відвідують «Парк динозаврів» у селі Поляниця.
«Ми завжди встигаємо сюди [на Лейбову гору] на захід сонця, — розповідає Ірина. — Тут відкривається вид на гори, дуже красиво, досить затишно, можна взяти чай, присісти на галявині. Це місце сили».
Поїздки з дитиною, зауважує Володимир, — велика відповідальність. А в горах, де серпантин, і поготів.
«Ми обираємо маршрути, по-перше, щоб можна було зупинитися й дати дитині перепочити, а по-друге, щоб машина могла проїхати, — розповідає батько. — У нас позашляховик і нова зимова гума. Але я все одно не екстремал, намагаюся їздити за правилами — у [дозволеному] швидкісному режиму».
Щоб уникнути небажаних пригод, родина встановила собі за правило вчасно проходити технічне обслуговування.
«Якби я був сам, можливо, так не переймався б, але коли є мала дитина, безпека стає важливішою на несвідомому рівні, — розповідає Володимир. — Важливо, щоб фари були чисті, щоб тебе було видно здалеку. Якщо не працюють склоочисники, в потрібний момент можеш не зреагувати на ситуацію. Відповідність гуми сезону також дуже важлива: багато і взимку їздять на голій літній гумі — ти “перевзувся”, а в тебе може в’їхати такий небезпечний “економіст”».
У салоні автівки є дитяче крісло. Його родина підбирала, орієнтуючись на безпеку і зручність для Емілії.
«У нас крісло призначене, щоб вона могла вільно сидіти навіть одягненою, це якраз про зручність, — наголошує Володимир. — Бо якщо дитині незручно, вона там пів години просидить, а потім починає заважати водієві. У нашому кріслі є всі види кріплень, які передбачають безпеку. Дитина задоволена, ми також».
Ірина додає, що дитині обов’язково треба пояснювати техніку безпеки під час поїздок — навіщо потрібно сидіти у кріслі, чому необхідно пристібатися тощо.
«Якщо світлофор показує червоний, треба зупинитися. А якщо жовтий — треба приготуватися. А на зелений — уже їхати», — демонструє Емілія свої знання ПДР.
Як подорожувати на авто безпечно: лайфхаки від експерта
Власник «Бош Авто Сервіс Команди» в Івано-Франківську Олександр Єнько згадує, що від початку повномасштабної війни до міста приїхало багато переселенців.
«До нас почали приїжджати люди зі східних регіонів, багато сімей переселенців з дітьми. Машини, які потерпіли від цієї дороги, зокрема з осколками в радіаторах, — згадує він. — Зазвичай це були автівки преміумсегмента, для нас це було дивиною, бо такі машини в такому стані до воєнного часу були незвичним явищем».
Олександр наголошує, що автовласникам із дітьми варто звертати особливу увагу на технічний стан своїх автівок. Зокрема, на акумуляторну батарею.
«У сім’ї, де є діти, їх зазвичай возять на коротку відстань — у школу, в садочок, на секцію. Це приблизно як режим таксі, — запевняє Єнько. — Навіть якісний і місткий акумулятор за такої експлуатації може передчасно вийти з ладу. Якщо у такої машини хоча б раз на місяць немає тривалої поїздки, треба повністю зарядити акумулятор на СТО або вдома в гаражі, щоб він пройшов свій повний цикл експлуатації».
Також не слід забувати про якість фільтра, бо саме від нього залежить здоровий мікроклімат у салоні автівки.
«Людина може годинами стояти в заторі, потрібно, щоб у машині був встановлений хороший фільтр, — наголошує Олександр. — У Bosch є лінійка від економфільтрів до преміумкласу. Звичайний фільтр — паперовий, а преміумклас — вуглецевий, який має антибактеріальні, антивірусні властивості й досконало очищує повітря, яким дитина дихає в салоні».
Важливим для безпеки автоподорожей (зокрема в умовах негоди, коли видимість на дорогах погана, а гальмівний шлях автівки збільшується) є справність гальмівної системи. Для цього слід своєчасно проходити діагностику.
«Те, що в Україні скасували техогляд автомобілів, звичайно, полегшило життя для автовласників. Але, на мою думку, це ведмежа послуга, — вважає власник автосервісу. — Тому ми рекомендуємо своїм клієнтам щонайменше раз на рік проходити лінію, що діагностує роботу гальмівної системи, амортизаторів тощо.
Після того, якщо є необхідність, ми пропонуємо заміну гальмівних колодок і гальмівних дисків. У Bosch гальмівний диск і колодка виготовлені одним виробником, добре працюють у парі».
В осінньо-зимовий період особливо важливою стає якість склоочисників, від яких залежить видимість на дорозі.
«Ми рекомендуємо міняти склоочисники хоча б раз на рік, краще — раз на пів року, від цього залежить видимість на дорозі й безпека пасажирів, особливо дітей, — говорить Олександр. — У Bosch є декілька лінійок склоочисників, я раджу Bosch Aerotwin, які характеризуються високою ефективністю очищення, довговічністю та безшумною роботою».
У холодну пору року за межами міста водії мають вмикати денні ходові вогні або ближнє світло фар. Тож важливою також є справність автомобільних ламп.
«Одного разу ми сказали людині: “У вас не працює підсвітка номерного знака”. Він виїхав звідси, заплатив штраф 400 грн і повернувся обурений: “Чого ж ви не наполягли, щоб я поміняв ту нещасну лампочку за 20 грн?”, — посміхається Єнько. — У Bosch є пропозиція Bosch Gigalight Plus — лампочки, які суттєво покращують якість картинки в темну пору доби».
З початком великої війни бренд Bosch, каже Олександр, взяв до уваги купівельну спроможність українців.
«У Bosch ціна на запчастини в Україні суттєво нижча, ніж у сусідніх європейських країнах, — наголошує він. — Ми з задоволенням співпрацюємо, бо є повна пропозиція, лояльні ціни, підтримка і гарантія — хоча за 15 років у нас була мізерна кількість гарантійних випадків».
Володимир для своєї автівки також обрав комплектувальні Bosch — склоочисники та протитуманні фари.
«Мрія і мета — повернутися додому»
Попри те, що за останні півтора року Володимир, Ірина та Емілія відкрили для себе багато нових локацій, вони досі не знайшли місця, яке б підійшло їм так, як Харків. Навіть валізи, з якими приїхали, досі не розібрали.
«Підвішений стан. Здається, що не потрібно щось глобальне робити, бо скоро повертатися, але цей день ніяк не настає, — розповідає Володимир. — Думаємо: “Навіщо це купувати, купимо вже дома”. Товкач для картоплі через рік купили, бо дружина казала: “Навіщо воно тобі потрібно? Ложкою чи виделкою потовчеш ту картоплю!”. Вдома ж цього навалом».
Зараз багато переселенців уже повернулися до рідного Харкова. Володимир з Іриною також мріють зробити це якнайшвидше. Проте через дитину не квапляться.
«Якщо Емілії добре — то й нам добре, — каже Ірина. — Вона має жити звичайним життям: ходити в садочок, на якісь гуртки, спілкуватися з однолітками. А для цього треба, щоб усе було спокійно».
«У Харкові все одно небезпечно з дітьми, бо є прильоти, і це лотерея, — додає Володимир. — Мрія і мета — повернутися додому та продовжити повноцінне життя».
Сама Емілія хоч зараз готова їхати додому: «Я б хотіла поїхати в Харків і пообійматися зі своїми іграшками».
Партнерський матеріал опубліковано на правах реклами.
Проєкт реалізовано у співпраці з Bosch.
Над матеріалом працювали: журналіст Дмитро Кузубов, редакторка Марія Смик, дизайнерка Мирослава Мохнацька, креативний продюсер Олексій Хорошенький.