Партнерський матеріал

Work hard, але з комфортом. Як створити ідеальне робоче місце

Робота займає в середньому третину нашого життя. Про те, як зробити цей час приємнішим та продуктивнішим в офісі, вдома або в коворкінгу, розповіли архітектор, засновник ательє дизайну інтер’єру Hi atelier Ігор Гавриленко, архітекторка та дизайнерка, одна з авторок коворкінгів BeeWorking Поліна Яковлева та психологиня Марина Діденко. Поради щодо меблів, світла, відпочинку, атмосфери тощо — у матеріалі hromadske спільно з мережею коворкінгів BeeWorking

Простір

У кожної людини має бути своє робоче місце. В ідеалі це приблизно 6 квадратних метрів на одного працівника, каже Ігор Гавриленко, або принаймні не менше 4 квадратних метрів. Немає значення, скільки людей працює в одному просторі, наприклад у коворкінгу. Важливо те, в яких умовах вони це роблять.

Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske
Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske

Поліна Яковлева радить розподіляти працівників в офісах по кабінетах, відповідно до їхніх робочих завдань. Щоб люди, яким потрібно багато спілкуватися між собою щодо справ та ідей, не заважали тим, кому треба концентруватися на завданнях та деталях. Робочі зустрічі краще проводити в окремих приміщеннях.

Ділити простір можна не тільки стінами, а й скляними панелями — це не тільки візуально розширює приміщення, а й допомагає комунікувати. Через скляну стіну можна покликати когось із колег, передати коротке повідомлення, пожартувати або побачити, що людина в поганому настрої та потребує допомоги. Крім того, скляні стіни навіть згуртовують команду, каже Яковлева, бо всі бачать, хто чим займається. Це мотивує працювати краще, бо складно не працювати, коли ти бачиш, що всі навколо працюють.

Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske

Якщо працюєте з дому, не можна робити це в ліжку або на кухні. Важливо спеціально облаштувати робоче місце, яке нас «вмикатиме». Якщо немає змоги облаштувати окремий кабінет, можна відокремити місце у кімнаті стелажем або кольором стін у робочому куті кімнати.

Психологиня Марина Діденко пояснює: коли сідатимемо за таке окреме робоче місце, до нашого мозку йтиме сигнал, що робочий процес розпочався, а коли його залишатимемо — що закінчився. Це допомагає виробити певні рефлекси та підвищити продуктивність. Для підсилення ефекту на час роботи з дому можна змінювати одяг.

Робочий простір вдомаЄвгеній Даценко/hromadske
Робочий простір вдомаЄвгеній Даценко/hromadske

Колір

Колір робочих приміщень також може впливати на продуктивність. Для офісу краще добирати теплі світлі тони з незначною насиченістю, каже Марина Діденко. Але якщо вам потрібно пробудити у співробітників креативність, можна зробити яскраві акценти, наприклад, з помаранчевого або жовтого кольору.

Ігор Гавриленко рекомендує використовувати в робочих приміщеннях монотонні кольори та текстури. В ідеалі це мають бути пастельні тони, не дуже яскраві й не дуже холодні, — вони більш лаконічно вписуються в будь-який простір і створюють гарний настрій.

З яскравими елементами треба бути обережними. Вони дестабілізують та не дуже добре впливають на концентрацію. Наприклад, червоний збуджує людину, а синій — дуже розслабляє. Крім того, хтось може просто не любити такий колір.

Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske

«У всіх різна психіка, хтось активний, хтось пасивний. Тому, якщо додати, наприклад, помаранчевий людині, яка сама собою енергійна, це тільки посилить цю рису», — каже Поліна Яковлева.

Її фаворити — білий із вкрапленнями чорного. Також, за словами дизайнерки, гарно впливає на роботу зелений колір. Його можна додавати в декорі — наприклад, за допомогою рослин. Про них не варто забувати ще й тому, що це інша, жива енергетика. Яскраві кольори треба використовувати в лаунж-зонах, де працівник може підзарядитися енергією кольору.

Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske

Світло

У робочому просторі обов’язково має бути гарна інсоляція, тобто природнє освітлення, каже Ігор Гавриленко. Коли природного світла мало (як, наприклад, взимку), працювати складніше, людина стає сонливою, в’ялою, не може зібратися.

Робочі меблі найкраще розташовувати біля вікна, щоб на них потрапляло якомога більше денного світла. Якщо ви правша, світло має падати з лівого боку, якщо шульга — з правого. Це береже зір і створює класну робочу атмосферу.

Утім промені не мають бити в очі. Це стосується і штучного світла, тому на лампах має бути ковпак або відбиваючий дифузор. Це може бути торшер, бра, лед-освітлення в шухляді над робочим місцем або підвісні світильники з абажурами.

Штучне світло також має бути близьким до денного, нейтральної температури — 4000-4500 кельвінів. Адже тепліше світло асоціюється або з раннім ранком, або з вечором, коли хочеться відпочивати. Людям, які працюють пізно вночі, Ігор Гавриленко радить придбати лампу з білим світлом (колірна температура — приблизно 4000 кельвінів).

Освітлення має бути комфортним і відповідати завданням, каже Марина Діденко, яскравіше — для продуктивної роботи, тепліше – для спокійнішої атмосфери.

Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske

«Додатково можете потурбуватися про світильники або настільні лампи для працівників — це дасть можливість їм індивідуально регулювати свої потреби», — каже Діденко.

Поліна Яковлева зазначає, що вікно у робочому приміщенні обов’язково має бути з прозорим склом. Це не тільки джерело природного освітлення, а й окрема можливість перемикнутися, відірватися від рутини, споглядаючи, як падає сніг, розпускається листя, граються діти або бігають собаки.

Взаємодія з приємними образами стимулює у нас вироблення гормону серотоніну, що своєю чергою дарує відчуття щастя та знижує стреси, пояснює Марина Діденко. А коли людина щаслива, вона краще працює. Тож вид із вікна допомагає працівникам підвищити психологічний комфорт.

Також в офісному приміщенні обов’язково треба подбати про гарну вентиляцію, каже Ігор Гавриленко. Свіже повітря також необхідне для комфортної роботи.

Меблі

Найчастіше людина втомлюється через те, що вона сидить в одному положенні, каже Ігор Гавриленко. Тому важливо мати стілець, який можна регулювати, підлаштовувати під себе — змінювати уклін спинки, висоту сидіння або підлокітників. Це розвантажить м’язи та хребет.

Крім того, можна придбати спеціальний стілець без спинки, під час сидіння на якому навантаження розділяється між сідницями та колінами, а спина не навантажується і не болить. Але довго на такому стільці не посидиш, він не може бути основним.

Класним рішенням є і столи, які можуть регулювати висоту. Деякі з них підійматися настільки високо, що людина може працювати стоячи — така зміна робочого положення теж розвантажує м’язи.

Поліна Яковлева радить звертати увагу і на розмір стільниці — зазвичай працівнику вистачає стандартного стола 1,20 на 0,60 метра, проте якщо людина працює з двома екранами, стіл може бути більшим — 1,40 на 0,80, щоб не прилипнути до моніторів. Крім того, дуже зручно, коли в офісні столи вбудовані розетки або USB.

Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske

Щодо стільців дизайнерка додає: вони мають бути трохи твердими та легкими в налаштуванні та рухах. Оскільки офісні працівники рідко встають зі своїх місць, зручно, коли по кабінету можна кататися прямо на стільці. При цьому універсальної моделі не існує, найкраще — обирати стілець по собі, спробувати посидіти на ньому перед покупкою, відчути, чи вам на ньому комфортно.

Ігор Гавриленко радить не економити на робочих меблях, не купувати тимчасові пластикові меблі в супермаркетах, а спробувати знайти компанію, яка розробляє якісну продукцію. Наприклад, таку, таку, таку або таку. Найкращим виробником, на думку архітектора, є Herman Miller.

Ідеальний матеріал для стільниці — МДФ, тобто плита з дуже дрібної тирси, або дерево, адже вони швидко вбирають тепло. Столи з металевими стільницями холодні на дотик, це викликає дискомфорт. Але якщо вже маєте стіл з металевою стільницею, можна покласти на неї килимок.

Меблі для зберігання не мають перевантажувати робочий простір та тиснути на очі. Найкраще придбати пересувні тумбочки, які можна рухати туди, де вам комфортно.

Порядок

В процесі створення чогось творчий безлад може допомагати, каже Марина Діденко. Але, розпочинаючи справу, вартує залишати на столі лише найнеобхідніше — наприклад, комп’ютер, телефон та блокнот, — тоді легше зосередитися.

Проте деякі спеціальності вимагають роботи не тільки з комп’ютером. Наприклад, архітектори тримають на столах багато креслень та інших папірців. Та і будь-хто може захарастити стіл. Тому після робочого тижня або нарад варто робити прибирання, щоб очистити простір і мозок, каже Поліна Яковлева.

Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske

Якщо треба побрейнштормити, краще робити це не на робочому місці, а, наприклад, в переговорні, куди можна взяти додаткові папірці та фломастери. А поруч із робочим місцем можна вішати певні референси, мудборди та візуалізації — це дуже допомагає працювати над проєктом, усвідомлювати, що треба щось поміняти.

Корисні для роботи аксесуари, як-от органайзери для документів або канцелярії, дошки для написів чи пінів, тримачі розеток або безпровідні зарядки найкраще шукати в мережевих магазинах на зразок Ikea або Jysk — там є з чого вибирати та коштують вони недорого.

Атмосфера

У прокрастинації є три причини, каже Марина Діденко. Коли людина не знає, як виконати завдання, відчуває непевність, прокрастинація є захисним механізмом. Або ж людина боїться невдачі чи негативної оцінки і — прокрастинуючи — ніби нівелює важливість результату. Або ж перевтомленому організму потрібен відпочинок і він сам собі його влаштовує через прокрастинацію.

Щоб позбутися прокрастинації, варто розкладати справи на маленькі кроки, можна використовувати метод Pomodoro (це керування часом, коли виконання завдань чергується з частими перервами), винагороджувати себе за певний час роботи, наприклад, переглядом серії серіалу. Все це мотивує включитися в процес. Крім того, варто чітко зрозуміти, що є процеси, за які ми переживаємо, але на які ми можемо впливати — інакше енергія йде на тривогу, а не на виконання завдань.

Також на результати погано впливає багатозадачність, адже вона не дає зосередитися.

Робочі приміщення, розраховані на велику кількість людей, необхідно розмежовувати на тихі зони та зони, де можна спілкуватися, каже Ігор Гавриленко. Наприклад, у коворкінгах часто можна зустріти переговорні кімнати для нарад та ізольовані бокси для зум-колів та телефонних дзвінків. А в офісі треба створювати певні правила, які б дозволяли працювати в тиші.

Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske
Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske
Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske

Велика кількість досліджень свідчить, що слухання музики під час роботи може покращити нашу ефективність, креативність та зробити нас щасливішими, каже Марина Діденко. Але бажано, щоб це була музика без слів, особливо під час виконання завдань, що вимагають зосередження. І навпаки, якщо це рутинні завдання, слова допоможуть урізноманітнити процес.

Багато офісів вмикають загальну музику, каже Ігор Гавриленко, але є люди, яким це заважає, які продуктивніше працюють в тиші.

«Для музики є навушники — хай це буде індивідуальний вибір», — пропонує архітектор.

Відпочинок

Щоб підвищити продуктивність, слід змінювати діяльність: наприклад, на активний відпочинок, певне перемикання для наповнення енергією, і повноцінний відпочинок, коли лежимо, нічого не робимо, щоб фізично відновитися, пояснює Марина Діденко. Тож вклад у відпочинок — це вклад у продуктивність.

Не можна довго концентруватися на одному процесі, потрібно робити маленькі перерви на каву, розмову чи просто споглядання у вікно. З розумової діяльності треба перемикатися на фізичну і навпаки. Коли ми «потупили», перемикнулися, до нас можуть приходити ідеї, пояснює психологиня. Не варто їсти за робочим столом — наш мозок сприймає це як суцільний процес роботи, тож ми не відпочиваємо.

Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske
Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske

Найбільше опцій для відпочинку можуть запропонувати коворкінги або офіси дуже великих компаній. Спортзали, тенісні та більярдні столи, ігрові приставки, бібліотеки, конференц-зали, де можна послухати лекцію чи подивитися кіно, дрім-руми, в яких можна поспати, або душові, в яких можна освіжитися.

Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske
Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske
Мережа коворкінгів BeeWorkingЄвгеній Даценко/hromadske

Синергія всіх спектрів життя в одному просторі надихає на роботу та згуртовує команду, що має бути важливим для роботодавця, каже Поліна Яковлева. Працівникам нікуди не треба ходити — тут вони можуть і пообідати, і відсвяткувати дні народження, і спільно провести дозвілля. Чи не відвертатимуть всі ці можливості від роботи — це питання чіткого планування та особистої відповідальності, зазначає Яковлева.

«Якщо людина в не дуже доброму стані, краще піти й трохи пограти з нею в приставку. Після цього з поліпшеним настроєм працівник видасть більший результат, ніж якщо сумуватиме весь день».


Цей партнерський проєкт створений на правах реклами. Над проєктом працювали: креативний продюсер Микола Охотник та фотограф Євгеній Даценко.