Закон про імпічмент «мертвий», бо конституційну процедуру не змінили — експерт

Новий закон про імпічмент президента не має сенсу, бо залишилась конституційна процедура, яка фактично унеможливлює відсторонення глави держави від посади.

Про це в ефірі програми «Нині вже» на hromadske заявив експерт з конституційного права Сергій Панасюк.

За його словами, у положеннях нового закону майже все те, що є в регламенті.

«Він десь у 80% каже все те, що і регламент. Якщо б щось вирішили зі слідчими комісіями, то у нас було би три нормативні акти, які так чи інакше щось регулюють. Але люди добрі, немає ніякої різниці, що сьогодні проголосували», — наголосив він.

Панасюк нагадав, що конституційна процедура, яка під час процедури імпічменту передбачає голосування Ради спочатку простою більшістю, потім двома третинами, потім необхідна підтримка Верховного та Конституційного судів, а остаточно усунути з посади президента можна лише 3/4 голосів від складу парламенту.

«Він (закон — ред.) мертвий через конституційну процедуру, а не через погане законодавство. Я думаю, треба було міняти Конституцію. Якщо хотіли з депутатів зняти недоторканність, то внесли зміни до Конституції, а що ж тепер?», — додав він.

Аналітик організації «Центр UA» Назар Заболотний також вважає, що без зміни конституційної процедури будь-які закони про імпічмент не мають сенсу.

«Простий приклад з життя, коли Янукович вже втік, його все одного не усунули в порядку імпічменту, зробили це якимись обхідними шляхами. Тобто, людини вже немає в країні, наче нічого немає, що стримувало б парламент, але імпічмент не застосовується. По-доброму, треба було вносити зміни в Конституцію», — сказав він.

Нагадаємо, 10 вересня Рада ухвалила в першому читанні законопроект про імпічмент президента, а через декілька хвилин підтримала документ остаточно. Жодна з фракцій крім «Слуги народу» не підтримала його.

Що передбачає ухвалений закон:

  • Верховна Рада може усунути президента України з поста в порядку імпічменту виключно в разі вчинення ним державної зради або іншого злочину.
  • Підставою для ініціювання імпічменту є письмове подання, підписане більшістю народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради (понад 225 депутатів), підписи яких не відкликаються
  • Рішення щодо ініціювання імпічменту та включення його до порядку денного сесії Верховної Ради як невідкладного також мають підтримати більше 225 депутатів:
  • У разі включення питання про ініціювання імпічменту до порядку денного Верховна Рада створює спеціальну тимчасову слідчу комісію для проведення розслідування факту та обставин вчинення президентом державної зради або іншого злочину
  • Зі свого боку президент може користуватися у процедурі імпічменту послугами захисників.
  • Пленарне засідання Ради, на якому розглядаються висновки й пропозиції комісії, має бути відкритим, за винятком випадків, коли озвучується інформація становить державну таємницю.
  • У разі ухвалення рішення про звинувачення президента Верховна Рада повинна звернутися до Конституційного і Верховного судів.
  • Якщо Конституційний і Верховний суд визнають, що діяння, в яких звинувачують президента, містять ознаки державної зради або іншого злочину, Верховна Рада ухвалює рішення про усунення президента України з поста в порядку імпічменту
  • Рішення вважається ухваленим, якщо за нього проголосували не менше 3/4 народних депутатів України, від конституційного складу Верховної Ради, тобто понад 300 депутатів.
  • Якщо для ухвалення постанови про імпічмент не вистачає голосів, спікер від імені парламенту вибачається перед президентом.
  • Відставка президента за власним бажанням є підставою для припинення процедури імпічменту на будь-якій стадії, а також для закриття відповідних проваджень у Конституційному і Верховному судах.