ЗМІ: Україна майже переконала трьох російських пілотів дезертирувати на своїх літаках. Але втрутилася ФСБ
Минулого літа група українських волонтерів у співпраці з розвідкою майже переконала трьох російських пілотів дезертирувати разом зі своїми військовими літаками в обмін на 1 мільйон доларів за штуку.
Про це пише Yahoo News із посиланням на одного з волонтерів, який брав участь в операції, та надані третьою стороною сотні зашифрованих повідомлень чату між його командою і трьома російськими пілотами. Yahoo News підтвердила особи пілотів незалежно.
Волонтер, якого для безпеки називають Богданом, розповів, що операція тривала кілька місяців, і троє добре навчених російських льотчиків, які не хотіли помирати на війні, начебто були готові перейти на сторону України. Та зрештою жоден із них не втік.
За даними ЗМІ, є докази того, що більшість, якщо не всі, були виявлені Федеральною службою безпеки росії (ФСБ). Після провалу кремлівські ЗМІ заявляли, що вся епопея фактично була зрежисована ФСБ від самого початку. Але українці наполягають, що ФСБ втрутилася на пізніх етапах, коли всі пілоти вже дали щирі зобов’язання.
Попри те, що здобути російські літаки не вдалося, українська сторона все ж мала вигоду — зібрала цінну технічну інформацію про російські ВПС і скомпрометувала трьох військових, принаймні один з яких відтоді не виконував бойових завдань.
Як зазначає Yahoo News, цими російськими пілотами є 48-річний Ігор Тверітін, 36-річний Роман Носенко і 33-річний Андрій Маслов. На операцію волонтерів надихнула пропозиція України виплатити мільйон доларів російським військовим за добровільно переданий Збройним силам України бойовий літак — винищувальну чи штурмову авіацію.
Хоча Богдан сказав, що він і його команда витратили власні гроші на операцію і не зверталися до уряду з проханням відшкодувати їм кошти, навіть попри те, що на пізніх етапах до неї долучилася Служба внутрішньої безпеки України (СБУ) та Сили спеціальних операцій (ССО).
Усіх трьох пілотів знайшли за допомогою відкритих джерел, зокрема бази даних льотчиків, які воювали в Сирії. Так, Ігор Тверітін родом із Мелітополя спочатку навчався керувати стратегічним бомбардувальником Ту-160, але був переведений на польоти на Ту-22М3 в Україні.
Для того, щоб він міг бути перехоплений українською авіацією, розглядалися кілька районів, зокрема Харківщина, Донеччина. Врешті було вирішено, що Тверітін мав підійти з окупованого Криму в напрямку південного заходу України. Та згодом він почав пропонувати відрядити його до Повітряних сил ЗСУ й літати на завдання проти своїх колишніх співвітчизників. Цей натяк навів українців на думку, що пілот міг бути виявлений ФСБ і тепер листується під їхнім контролем. Тож переписка з ним припинилася.
Пілот Андрій Маслов, якому пропонували втекти зі своїм Су-24, сам підозрював, що його намагається спровокувати ФСБ. Він хотів втекти не з дружиною, а з іншою жінкою. Однак українська сторона викрила, що 28-річна супутниця Маслова працює на ФСБ: вона листувалась із працівником відділу російської контррозвідки, а її подруги були проститутками, залученими для «спецпроєктів» російської спецслужби.
Третій пілот Роман Носенко, який літав на Су-24 та Су-34, одружений із російською військовослужбовицею, яка працює військовим психологом, і навіть служив з нею в одній частині. Носенко вмовив її втекти до Мінська, де їй мали зробити новий паспорт, а потім посвідку на проживання в одній із балтійських країн. Однак українці виявили, що вона зідзвонювалася з офіцером ФСБ.
«[Шанс] був 50 на 50 — вона або виконувала свою роботу, або здавала його», — пояснив Богдан.
Залишається незрозумілим, чи доносила на свого чоловіка дружина Носенка, чи вмовляла його здатися, чи один або обоє з подружжя з самого початку працювали на ФСБ. Богдан вважає, що до того моменту, як вона поїхала в Мінськ, жінка була якщо не під контролем російської спецслужби, то під наглядом.
Наразі невідомо, що трапилося з Тверітіним, Масловим та Носенком. Богдан заявив, що Тверітін уже не здійснює бойових вильотів в Україну, але він не може бути впевненим щодо Маслова та Носенка.