Очільник САП заявив, що після угоди зі слідством аеропорт «Одеса» повернули громаді
Керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Олександр Клименко стверджує, що після того, як бізнесмен Борис Кауфман уклав угоду зі слідством у справі про аеропорт «Одеса», його повернули громаді.
Про це Клименко сказав у коментарі ZN.UA.
Перед цим hromadske взяло інтерв’ю у Станіслава Броневицького — колишнього прокурора САП і старшого групи прокурорів у справі про заволодіння майном Одеського аеропорту. За його словами, фігуранти справи можуть і надалі контролювати аеропорт після того, як пішли на угоду зі слідством.
Водночас Клименко пояснив, що Одеська міськрада у 2012 році передала новоствореному підприємству ТОВ «Міжнародний аеропорт “Одеса”» право власності на 2488 об'єктів, чого не мала права робити. Місто могло внести свою частку та надати підприємству (яке фактично управляє аеропортом) право користування майном, але без переходу підприємству права власності.
«Тобто в результаті угоди місто може в будь-який момент вийти з ТОВ і забрати своє майно, чого раніше зробити не могло, бо майно було не їхньою власністю. ТОВ має 12 місяців для проведення інвентаризації та повернення майна в міську раду», — зауважив голова САП.
За його словами, якщо якогось майна вже немає, то компанія має оцінити та компенсувати вартість грошима.
Тобто у випадку з аеропортом головне саме майно, а не саме ТОВ, стверджує посадовець. Зокрема, злітна смуга завжди є власністю держави.
«Ти можеш там робити що завгодно, але користуватися злітною смугою без відповідного дозволу не маєш права. У нас, до речі, ще є живі провадження щодо злітної смуги та дозволу на одержання доходів за зліт/посадку повітряних суден, який місто теж віддало. Я думаю, що ми їх дорозслідуємо цього року», — зазначив Клименко.
Водночас якщо Одеська міськрада вирішить вийти зі спільного підприємства, яке зараз володіє летовищем, то, крім повернутого за угодою майна, вона має право продати свої 25%. У такому разі ТОВ володітиме тільки терміналом, який компанія встигла побудувати на викупленому в міста шматку землі.
Як вказує Клименко, ТОВ не зможе управляти аеропортом. Але в міста є комунальне підприємство «Аеропорт “Одеса”», яке теоретично може взяти на себе ці функції.
Тобто, за його словами, після того, як Кауфман уклав угоду зі слідством, аеропорт «Одеса» повернули громаді. А ТОВ ще має виплатити кредит у 25 млн доларів, який вони брали під заставу майна міста і побудували за ці гроші новий термінал.
Що відомо про справу аеропорту «Одеса»?
За даними слідства, у 2011 році двоє одеських бізнесменів — Борис Кауфман та Алекс Борухович — організували схему щодо аеропорту «Одеса».
Через неї місто повністю втратило будь-який контроль над аеропортом і не отримувало від його діяльності жодного прибутку. Водночас люди, які здобули контроль над аеропортом, роками привласнювали дохід від його діяльності.
У червні 2025 року Вищий антикорсуд затвердив за цією справою угоду про визнання винуватості сімох людей. Суд присудив обвинуваченим позбавлення волі на строк від 7 до 8 років. Але з огляду на те, що фігуранти надали викривальні свідчення, їх звільнили від покарання зі встановленням іспитового строку.
За окремі злочини фігурантів звільнили від відбування покарання через закінчення строків давності притягнення до кримінальної відповідальності.
Окрім того, обвинуваченим присудили мільйонні штрафи. Загалом засуджені взяли на себе зобов’язання сплатити на користь держави/територіальної громади Одеси кошти та передати майна на суму, яка перевищує 1 млрд гривень. У САП назвали це найбільшою угодою в історії застосування угод про визнання винуватості.
Там пояснювали: за такого варіанта держава не витрачатиме ресурси на, ймовірно, тривалий розгляд справи за участю значної кількості фігурантів, яких обвинувачують у вчиненні великої кількості злочинів, строк давності притягнення до відповідальності за окремі з яких уже закінчився або незабаром мав закінчитися.