Микола Бажан. Орденоносець Сталіна, який зберіг у собі генія
Я вчилася в школі, коли Микола Бажан був іще живим класиком. З хрестоматії на мене дивилося пісне обличчя партійного функціонера. Воно дуже пасувало до його посад: член Центрального комітету комуністичної партії України.ЦК КПУ, депутат Верховної Ради України, заступник керівника українського уряду.
Вчителька даремно намагалася переконати, що людина з таким обличчям і таким послужним списком є поетом. До того ж його вірші ніяк не запам’ятовувалися: їх неможливо було вивчити на перерві перед уроком.
Тому моє перше запитання до єдиного онука Бажана, Олексія, було таким: «Як ви почувалися, коли в школі треба було вчити вірші дідуся?».
«Та якось спокійно. Учора вчили Тичину, сьогодні Бажана. Що тут незвичайного? Задавали, приміром, вивчити дві строфи з його вірша про Микола Гастелло — радянський льотчик-герой Другої світової.Гастелло, ну я і вчив ці дві строфи», — розповідає Олексій.
З настанням незалежності твори Бажана вилучили зі шкільної програми. Це було легше, ніж задуматися: а чому у 1970 році Омелян Пріцак, засновник і перший директор Українського наукового інституту Гарвардського університету, представляє Нобелівському комітету кандидатуру Миколи Бажана на отримання Нобелівської премії з літератури? Невже за вірші поета зі шкільної хрестоматії? Чи за ті, які ми так і не спромоглися прочитати?
«Миколі Бажану як поету з Божої ласки неймовірно не поталанило із часом», — говорить український письменник Степан Процюк.
Так, не поталанило. Бо геній, якому відкрилися таємниці божественного й людського, був змушений оспівувати радянську владу, її вождів, дружбу українського і російського народів. Це все одно що примусити Паганіні грати на балалайці.
Радянська влада не розстріляла Бажана, як Михайль Семенко — поет доби Розстріляного відродження; основоположник і теоретик українського футуризму. Розстріляний у 1937 році. Євген Плужник — український поет, драматург, перекладач, загинув у Соловецькому таборі в 1936 році.Семенка чи Плужника. Вона по-єзуїтськи вихолощувала його талант, перетворювала на боввана з президій і міцно тримала за горло, щоб із нього виходили тільки цензуровані ноти. Так вона вбила поета в Тичині. Але з Бажаном не впоралася. Геній зберіг себе.
Від бунту футуриста до співпраці з НКВС
1921 рік. Сімнадцятилітнє хлопча, закохане у Футуризм — авангардний напрям у мистецтві, що розвинувся на початку XX століття. Пропагував культ індивідуалізму, відкидав загальноприйняті мовні та поетично-мистецькі норми.футуризм, приїздить із рідної Умані до Києва навчатися в тодішньому кооперативному інституті. Його батько — підполковник царської армії, офіцер армії УНР, мама — випускниця київської гімназії, духовна дочка Організація української інтелігенції в Києві, що займалася громадською, культурною та просвітницькою діяльністю.«Громади», палка прихильниця української ідеї.
Але якщо більшовики обіцяють докорінно модернізувати хуторянську Україну, то він, Нік бажан — псевдонім, під яким поет друкував свої футуристичні твори.Нік Бажан, — за більшовиків і кардинальні революційні перетворення. Навчання на кооператора і на дипломата — помилка. Бажан його кидає і Михайль Семенко у 1921 році створив літературну Асоціацію панфутуристів, до якої залучив юного Бажана. Крім того, Семенко запросив Бажана до роботи в київській газеті «Більшовик», головним редактором якої був.з благословення Михайля Семенка починає займатися журналістикою і поезією. Вірші Бажана з успіхом друкують у збірниках панфутуристів.
Він редагує Журнал «Кіно» випускався з 1925 року, був друкованим органом Всеукраїнського фотокіноуправління. «Кіно» одержували паризька та лондонська бібліотеки, академічна читальня в Празі, кіночитальня в Берліні.перший в Україні журнал про кіно, пише кіносценарії. За його сценаріями було знято 7 фільмів, Фільми: «Алім» — про боротьбу кримських татар із багатіями; «Право на жінку» — про студентку, яка самотужки виховує сина; «Квартали передмістя» — про релігійно-міщанські забобони в єврейському містечку; дитяча стрічка «Пригоди полтинника».4 стрічки збереглися дотепер і є скарбом Довженко-Центру.
Словом, потужний старт у літературі, великий і беззаперечний талант. Він набирає висоту і…
… У серпні 1929 року НКВС бере 25-річного поета на секретний облік як представника російською — «украинской активной общественности».«української активної громадськості». Адже він спілкується з людьми, які фігурують у Показова справа, сфабрикована чекістами, яка викривала вигадану антирадянську організацію серед української наукової та церковної інтелігенції. Процес над обвинуваченими відбувся навесні 1930 року.справі Спілки визволення України (СВУ).
Серед перших доносів на Бажана — допис дружини його молодшого брата, Жанни. Мовляв, сам поет, його дружина і такі-то друзі «російською — «являются шовинистами и контрреволюционно настроены».є шовіністами та контрреволюційно налаштовані».
Відтоді доноси множаться. То підозрювали поета в українському націоналізмі, то в симпатії до фашистів, то в участі в антирадянських організаціях, то називали євреєм-космополітом.
Упродовж 23 років Бажан перебував під прискіпливим наглядом радянських спецслужб. Отримував Сталінські премії, ордени, був урядовцем. Але справу проти нього не закривали аж до жовтня 1952 року!
Тим часом відбувся процес над українською інтелігенцією у справі СВУ, Бажан бере участь у зборі матеріальної допомоги сім’ям репресованих. Невідомо, як він відреагував на Микола Хвильовий, український письменник і політичний діяч, який застрелився у травні 1933 року.самогубство Хвильового, на Голодомор. Свої рефлексії Бажан тримав при собі.
Але у вересні 1934 року, на першому з’їзді письменників СРСР у Москві його таки прорвали. Агенти НКВС цитують кулуарні розмови поета: «російською — «Нам чужда москва, мы с незапамятных времен были посетителями западной культуры, мы европейцы, а не вонючие азиаты-лапотники»Нам чужа москва, ми з давніх-давен були відвідувачами західної культури, ми європейці, а не смердючі азіати-лапотники».
Зі страхом у серці
Чи ж дивно, що у 1935 році на Бажана завели кримінальну справу як на члена підпільної Справа Української військової організації — політична справа, сфабрикована Державним політичним управлінням УСРР. Стверджувалося, що «УВО» нібито планувала повстання проти комуністичного режиму в Україні, координуючи свої дії з реальною закордонною «УВО» під проводом Євгена Коновальця.«Української військової організації»?
На цей час уже арештовані багато з українських митців, яких ми нині називаємо Розстріляне відродження — літературно-мистецьке покоління 20-х і 30-х років XX століття в Українській РСР, яке дало високохудожні твори у галузі літератури, філософії, живопису, музики, театру, кіно та яке було знищене здебільшого під час великого терору.«Розстріляним відродженням». Арештантом став друг та одноліток Миколи — поет Марко Вороний — поет, перекладач, розстріляний чекістами у 1937 році в урочищі Сандормох.Марко Вороний.
«Думаю, що органи вже планували підчепити Миколу на співпрацю, тому й дозволили йому побачення з Марком. На побаченні він зрозумів, що з інтелігентними людьми відбувається у в’язниці. Думаю, Бажан злякався. І коли наступного року органи запропонували співпрацю, він погодився.
Очевидно, подумав, що зможе якось пропетляти. Це були усні домовленості. Як агент Бажан мав псевдо Петро Уманський. Він мусив писати доноси на Олександра Довженка. Але писав так, що його куратори в органах називали його нещирим, а його доноси — відписками», — говорить наукова працівниця музею-квартири Миколи Бажана в Києві, кандидатка філологічних наук Альона Артюх.
На переконання дослідниці, Бажана не арештували ні тоді, ні пізніше, тому що влада хотіла використати його талант собі на користь.
Бажан не знав, що його хотіли приручити й використати. Він пише ідеологічні агітки та смертельно боїться арешту. Уже арештований його молодший брат Валентин, у в’язниці наречений його сестри Алли — сатирик Юрій Вухналь. Батько і сестра, боячись арештів, утекли до Криму. Як урятуватися Миколі?
Його квартира в Києві — на першому поверсі Кооператив «Робітник літератури» — житловий будинок письменників, споруджений у 1934 році в Києві на вулиці Леніна (нинішній вулиці Б. Хмельницького), 68.будинку Роліт. Коли вночі по мешканців будинку приїздить «чорний воронок», Бажан чує тупіт гебістів на сходах. І серце поета зупиняється: а якщо постукають у його двері?
«Бажан відчував, що й за ним ось-ось мають прийти. Зібрав речі про всяк випадок і… понад рік щоночі (!) спав у штанях, бо не хотів виглядати нещасним перед своїми екзекуторами — стояти у спідній білизні й безпомічно намацувати в темряві окуляри (він із дитинства недобачав)», — Ці спогади наведені в документальній книзі «Таємниці письменницьких шухляд: Детекти́вна істо́рія української літератури». Автори: Станіслав Цалик і Пилип Селігей.згадував письменник Юрій Смолич.
Аби не збожеволіти від страху, Бажан навіть тікав із дому й ночував в однокласниці своєї мами.
«Маєш талант — не йди у владу»
У 1937 році Бажан переклав Епічна поема, яку написав у XII столітті грузинський поет Шота Руставелі.«Витязя в тигровій шкурі» — до 750-річчя створення поеми. Тоді багато письменників кинулися перекладати грузинську класичну поему, щоб заробити прихильність Сталіна, але вождю запам’ятався переклад саме Миколи. Тож коли в січні 1939 року в Москві нагороджували групу радянських письменників, Сталін особисто розпорядився внести Бажана до списку.
«Орденоносець — це та людина, яка за Сталіна вже входила, скажімо так, в номенклатурний пул. Бажан теж став на цю дорогу державного службовця. Невідомо, що він сам собі говорив про це. Він щоденників не писав, і такі речі навіть у листах до близьких не обговорював», — говорить Альона Артюх.
Першим державним завданням для орденоносця Бажана стала організація виставки до 125-річчя з дня народження Тараса Шевченка. Далі — більше: у березні 1939 року безпартійний Бажан від імені народу України вітає учасників 18-го з’їзду Всесоюзна комуністична партія більшовиків.ВКП (б), що проходив у Москві. Наступного року поет сам стає комуністом, а ще через рік він уже парторг Спілки письменників України.
Під час Другої світової капітан Бажан — фронтовий кореспондент і редактор газети «За Радянську Україну».
«Він писав багато патріотичних віршів і нарисів. То був єдиний момент в історії СРСР, коли українцям дозволялося писати про події в українському контексті. В українських письменників це був момент емоційного вихлюпу усього, що накопичилося за попередні роки — за Голодомор і репресії. Усе, що накопичилося проти москви, вихлюпнулося проти німців», — говорить Альона Артюх.
Бажан дуже добре знав, яку ціну заплатила Україна в цій війні. Країну доводилося відновлювати з попелу. Чи не тому він погодився стати заступником керівника українського уряду? І був на цій посаді з 1943 до 1949 року.
«На біографії Бажана я зробила висновок: якщо тобі Бог дав талант, то не треба йти у владу», — Процитоване речення із книги Віри Агєєвої «Візерунок на камені: Микола Бажан: життєпис (не)радянського поета».каже літературознавиця Віра Агєєва.
Бо посада зобов’язує. Зобов’язує стати співавтором (разом із Павлом Тичиною) просталінського Гімну України. Таврувати на письменницькому пленумі Максима Рильського і Юрія Яновського за «буржуазний націоналізм», долучитися до цькування Довженка за його кіносценарій «Україна в огні». Поставити свій підпис під статтею «Проти націоналістичних перекручень в сучасній науці про історію України». Вимагати від Заходу на засіданні Генасамблеї ООН видати СРСР Степана Бандеру як «воєнного злочинця»…
Пізніше, у Стаття Миколи Бажана «Майстер Залізної Троянди (пам'яті Юрія Яновського)»спогадах про Юрія Яновського, Бажан публічно попросить у друга вибачення: «Мені нелегко про це писати, але і я тоді виступив так, як не повинен був виступати. Не зітер і не зітру цього зі своєї пам’яті, не скину цього тягаря».
Ймовірно, й інші свої виступи проти українських митців Бажан сприймав як вічний свій тягар.
«Бажан обіймав високі посади, але причина боятися влади в нього все одно була. Батьки його дружини Ніни були етнічними німцями й у період окупації Києва подавалися на отримання посвідки фольксдойчів. Хотіли виїхати разом із німцями, але не змогли. Тесть Бажана відсидів за це. Тож Миколу Платоновича щодня могли звинуватити у шпигунстві, у родинних зв’язках зі зрадниками. Це було дуже загрозливо. Тому він перестраховувався і був дуже обережний у всьому», — вважає Альона Артюх.
Не чорно-біла історія
Бажан намагався використати своє службове становище і свій статус для того, щоб зробити хоч щось корисне для України. Згадаймо кілька моментів.
У 1943 році разом із Довженком вони склали список репресованих українських діячів, яких просили повернути з ув’язнення. Бажан не знав, що люди із цього списку давно розстріляні. З таборів змогли повернути лише Остапа Вишню.
У липні 1956 року Бажан порушив перед ЦК КПУ питання про реабілітацію репресованих письменників Григорія Епіка, Івана Кириленка, Олекси Слісаренка, Миколи Куліша, Олекси Влизька, Бориса Антоненка-Давидовича й багатьох інших.
Завдяки Бажанові Україна отримала ґрунтовні видання про свою історію, літературу, мистецтво, зокрема Українську радянську енциклопедію.
«Бажан був головним редактором Української радянської енциклопедії (в СРСР тільки Україна і росія мали свої енциклопедії). Він особисто редагував усі статті. Завдяки йому в УРЕ згадані й репресовані митці. Нехай їх там і критикують, але їхні імена повернулися в культурний простір», — зауважує Альона Артюх.
Завдяки Бажанові було створено першу у світі «Енциклопедію кібернетики» (він домігся, аби вона вийшла саме українською мовою), написана і видана шеститомна «Історію українського мистецтва» і «Шевченківський словник». Багато в чому завдяки зусиллям Бажана у 1962 році ЦК КПУ ухвалив постанову «Про видання Історії міст і сіл Української РСР».
«Де Бажан без загрози для себе міг допомогти Україні й українцям, він це робив», — підсумовує Альона Артюх.
Кохані жінки
У найважчі періоди разом із Бажаном була його дружина — Гаїна Коваленко. Поетка й акторка, що грала в Український театр-студія, заснований Лесем Курбасом у 1922 році у Києві.курбасівському «Березолі» й читала свої вірші на поетичних вечорах Асоціації панфутуристів.
Через два роки після одруження, у 1929-му, у подружжя народилася дочка. Гаїна покинула сцену й писала дитячі казки та вірші, перекладала українською мовою російських, грузинських, польських і навіть японських поетів. Довгі роки вона працювала літредакторкою і перекладачкою на Перша українська кіностудія. Створена у серпні 1918 року на виконання указу гетьмана Скоропадського про українізацію кіно.«Українфільмі». Компанійська, задерикувата, темпераментна. Але цього виявилося недостатньо.
У 1938 році Микола зустрів у Києві свою давню харківську знайому — Ніну Лауер. Вона закінчила медінститут і саме стала кандидаткою медичних наук. Напередодні зустрічі з Бажаном вона втратила ще ненароджену дитину й дізналася від лікарів, що більше ніколи не зможе стати матір’ю. Стосунки з Миколою повертали її до життя.
Попервах про їхні таємні прогулянки київськими парками знав тільки найближчий друг, письменник Юрій Яновський.
Але вже в листопаді 1938 року агент НКВС на псевдо Стріла переказує у своєму доносі бідкання Бажана щодо його бажання розлучитися з Гаїною: «російською — «он говорит, что еще "не может разорвать связь с женщиной, с которой его связывает не только прошлая любовь, но и сильные глубокие переживания этих лет — страх". Что они "вместе не спали столько лет, ожидая его ареста", "вместе прожили ужас этих лет и вместе переживали каждое новое несчастье"»він каже, що ще „не може розірвати зв’язок із жінкою, з якою його пов’язує не тільки минуле кохання, а й сильні глибокі переживання цих років — страх“. Що вони „разом не спали стільки років, чекаючи на його арешт“, „разом прожили жах цих років і разом переживали кожне нове нещастя"».
А втім, орден Леніна, отриманий Бажаном у 1939 році, був своєрідною індульгенцією від радянської влади. Тож страх, пережитий разом із Гаїною, трохи відступив. Бажан насмілився на розлучення.
Йому саме виділили п’ятикімнатну квартиру в будинку Роліт. Три кімнати займали батьки Миколи та Гаїна з Майєю, а дві інші Бажан віддав Яновському. А сам разом із Ніною переїхав у двокімнатне помешкання Юрка.
Однак колишньої дружини й дочки він не відцурався, постійно допомагав матеріально. «Я не росла без батька», — розповідала Майя Миколаївна.
П’ять років Бажан жив із Ніною «на віру», офіційно одружилися тільки у 1944-му.
«Можливо, спрацювало те, що Гаїна була пролетарського походження, і для неї культура асоціювалася з богемністю. Ніна ж, як і Бажан, виховувалася в інтелігентній сім’ї, розумілася на музиці, живописі, антикваріаті, на тому, що було дорогим і для Бажана. Його закоханість у Ніну не минала з роками. Про це свідчать листи поета до дружини, яких збереглося понад півтори сотні. Він її називає в листах своєю коханою, своєю дівчинкою, навіть коли їм обом було вже за 70», — говорить Альона Артюх.
Ось кілька рядків із цих листів: «Давай одне одного ще більше берегти. Ніщо не згасло, не пройшло, все з нами: я горджуся тобою, твоєю і своєю любов’ю, бо вона запорука, ознака кращого, що є в мені і в тобі».
«Дід називав дружину Нінкою, вона його — Миколою. Він присвячував їй вірші. Ніна Володимирівна про нього дуже добре дбала. Це була дуже хороша пара, відчувалося, що вони кохають одне одного», — розповідає Олексій.
Бажан без краватки
Коли після засідань, президіумів і виступів лауреат Сталінської, Ленінської, Державної премії УРСР, Герой соціалістичної праці, кавалер численних орденів Бажан повертався у свою квартиру на Терещенківській, він знімав робу державного й партійного діяча, переодягався в домашній халат (буквально) і ставав просто людиною.
Бажан дуже любив класичну музику, живопис, книги. Колекціонував Вироби, виготовлені зі скла безпосередньо біля скловарної печі майстром вручну.гутне скло, косівську кераміку, межигірський фаянс, Різновид кераміки, що виготовляється з випаленої глини із використанням розписної глазурі.майоліку. Кохався у живописі — мав картини Катерини Білокур, Івана Труша, Василя Кричевського, Миколи Пимоненка, Михайла Дерегуса, Іллі Рєпіна, Василя Полєнова. Багато із цих картин, особливо трофейні з Європи, він купував на аукціонах.
«Його це все щиро цікавило. Бажан був людиною високої культури. У нього величезна колекція платівок — Бах, Моцарт, Гендель, Чайковський, Вагнер, Сибеліус, Шостакович. З-за кордону він привозив книги з історії мистецтва, які неможливо було придбати в СРСР. Цінні радянські видання купував через Академію Наук. Мав у домашній бібліотеці понад 8 тисяч томів. І прочитав кожну із цих книжок. До речі, Бажан володів технікою швидкочитання: книжку на 400-500 сторінок міг прочитати впродовж двох годин», — розповідає пані Артюх.
Олексій говорить, що дід розповідав йому про книжки й музичні твори, але ніколи не змушував щось прочитати чи прослухати, і свої власні твори теж. Найбільше у дідовому кабінеті Олексію подобалися різноманітні фігурки на секретері — завжди хотілося ними погратися.
«Дід часто дарував мені іграшки. Але ніколи не привозив їх мені з-за кордону — це були подарунки з наших магазинів», — згадує Олексій.
Те, що його дід — важлива людиною, хлопець зрозумів уже тільки підлітком. Але «все це» його не дуже й цікавило. Для нього дід — це прогулянки парком Шевченка, розповіді про Лис Микита — герой казок українського письменника Івана Франка «Лис Микита», «Фарбований лис», сатиричного вірша «Звірячий парламент» та інших.Лиса Микиту, це з розгону кинутися йому на шию або забігти на хвилинку після уроків, разом пообідати, погратися, зустріти Новий рік.
Дід був постійно зайнятий, але у ключові моменти життя онука знаходив для нього час. Приміром, дуже серйозно обмірковував із ним вибір професії. Не відговорював його від фізичного факультету. Тільки зі щирою зацікавленістю розпитував, чим тому подобається фізика.
«Дід не чинив на мене ніякого тиску. Він узагалі ніколи ні на кого в сім’ї не тиснув», — згадує Олексій.
Онука дід вражав своєю строгістю та стриманістю. Був скупим на емоції, навіть замкнутим. Дуже дозовано розповідав про події свого життя.
«Я тепер розумію, що це життя навчило його бути таким — не говорити зайвого. І за змоги робити щось корисне, навіть ціною компромісів», — говорить Олексій.
Післямова
«Дід помер, коли мені було 23 роки. Я жив із батьками, своїм шкільним і студентським життям, діда бачив кілька годин на тиждень. І, чесно, не дуже задумувався, про що в діда варто розпитати. А коли в голові склалися до нього питання, уже не було в кого. Про свого діда я тепер дізнаюся з публікацій літературознавців», — констатує Олексій.
За іронією долі, на могилі Бажана на Байковому цвинтарі в Києві викарбувані слова із його вірша «Людина стоїть в зореноснім Кремлі», присвяченого Сталіну:
«Вітчизні віддати не вигризки душ, А всю повноцінність життя або смерті!»
Після смерті поета у 1983 році Ніна Володимирівна залишилася доживати віку у квартирі на Терещенківській. За її Жінка померла у 1996 році.заповітом, у квартирі у 2004 році створили меморіальний музей Миколи Бажана. Усі речі, які були в помешканні, стали його експонатами.
У жовтні 2022 року музей постраждав від російських обстрілів. За словами Альони Артюх, його експозицію евакуювали, але приміщення й досі не приймає відвідувачів — тривають ремонтні роботи.
***
«Я йду, й мовчу, і тепло марю снами,
Я на долонях тиші розтаю, —
Кристалик, зведений блаженними руками
На свій приділ і на журбу свою.
Запаморочений, дрімотний, заблукаю,
І ввійду в сон, і вже не вийду з сну,
І мовчазливо добреду до краю
Крізь білу, добру, вічну тишину».