Поклав гроші на депозит замість будівництва метро: підрядника зобов’язали сплатити Києву 139 млн гривень
Верховний Суд поставив крапку у справі про стягнення 139 мільйонів гривень з компанії «Київметробуд», яка мала будувати метро до київського житлового масиву Виноградар, але натомість поклала гроші на депозит.
Про це повідомила Київська міська прокуратура.
У прокуратурі розповіли, що ще у 2021 році звернулися до суду з вимогою стягнути на користь столичної громади прибутки з відсотків, які компанія отримала, поклавши бюджетні гроші на депозитні рахунки.
Суди неодноразово розглядали цю справу. У квітні та жовтні 2024 року Господарський суд Києва та Північний апеляційний господарський суд повністю задовольнили позов прокурора. Однак компанія вирішила оскаржити їх у Верховному Суді.
Водночас Верховий Суд відмовив в задоволенні касаційної скарги та залишив в силі рішення судів попередніх інстанцій. Це означає, що «Київметробуд» має сплатити до бюджету Києва 139 млн гривень.
У вересні 2024 року Державна аудиторська служба України повідомляла, що через прострочений борг підрядника та відтермінування ним робіт відновлення будівництва метро на Виноградар обійдеться бюджету на 8 млрд гривень дорожче.
Аудитори також заявляли, що замість того, щоб продовжувати будівництво Сирецько-Печерської лінії в напрямку Виноградаря, підрядник розмістив частину перерахованих від КП «Київський метрополітен» коштів на депозитах. Зокрема, у 2019 році поклав 1,7 млрд гривень на банківські рахунки в «Укргазбанку».
Метро на Виноградар
У липні 2018-го Київська міська державна адміністрація затвердила проєкт будівництва ділянки метро зі станції «Сирець» до житлового масиву Виноградар. Під час першої черги будівництва планували з’єднати станцію «Сирець» із новоствореною станцією «Проспект Правди», звести ще одну станцію — «Мостицьку» — та вилкове відгалуження до станції «Виноградар».
Першу чергу будівництва планували виконати за 36 місяців (тобто до кінця 2019-го). Разом із новою ділянкою метро в Подільському районі планують створити електродепо.
Дату відкриття метро на Виноградар переносили вже кілька разів. Ще в червні 2021 року міський голова Києва Віталій Кличко переконував, що до кінця 2021-го поїзди вже поїдуть на Виноградар.
Проте на початку вересня «Київметробуд» попросив перенести термін закінчення першої черги будівництва на 2023 рік. До того ж підрядник заявив, що завершити будівництво зможе лише «за умови доведення відповідних цільових бюджетних призначень». У жовтні 2022 року Київрада скоротила видатки на фінансування метрополітену, оскільки будівництво метро на Виноградар зупинилося.
Уже у грудні 2023-го договір з «Київметробудом» розірвали в судовому порядку. Причиною стали незадовільні терміни виконання будівельних робіт.
У серпні «Київський метрополітен» уклав договір з переможцем нового тендеру — ТОВ «Група компаній “Автострада”». Термін виконання будівельних робіт становить 30 місяців.