Партнерський матеріал

Український бізнес під час війни: вистояти та масштабуватися

Українські підприємці, які продовжили працювати попри широкомасштабну війну з її викликами й наслідками, щодня докладаються до зміцнення стійкості держави, стають однією з опор економіки. Вони створюють робочі місця, сплачують податки, підтримують і гуртують спільноти. Серед таких компаній, що продовжують розвиватися й переосмислюють свою відповідальність, — найбільший маркетплейс України Prom.

2008 року троє друзів дитинства, серед яких і нинішній СЕО Денис Горовий, заснували компанію, аби допомогти підприємцям легко продавати свої товари онлайн за доступною широкому загалу ціною. Нині платформою користуються десятки тисяч продавців з усіх куточків України. Здебільшого це малий і середній бізнеси, на яких і тримається економіка країни.

Щодня на платформі роблять більш як 70 тисяч покупок, щомісяця — у середньому понад 2,5 млн. Працюючи вже 17-й рік поспіль, Prom допоміг побудувати й розвинути бізнес десяткам тисяч підприємців. Зараз на маркетплейсі працюють 60 тисяч українських продавців. І навіть нова фаза війни не зупинила команду цього маркетплейсу. Завдяки десяткам тисяч підприємців, які користувалися платформою вже через місяць після повномасштабного вторгнення, поступово відновилися попит і пропозиція. Так Prom став не просто платформою, а інфраструктурою підтримки українського підприємництва.

«Місія — створювати можливості для підприємництва, візія — комерція майбутнього»

Працюючи фрилансером-розробником і створюючи сайти на замовлення, нинішній СЕО Prom Денис Горовий помітив, що багато підприємців хотіли швидко, легко й недорого вийти в онлайн, аби продавати свої товари. З цього і зародилася ідея такого маркетплейсу.

«Моя мрія дотепер — створювати щось дійсно корисне, що допомагає якомога більшій кількості людей. Prom для нас і є комерцією майбутнього. Він про простоту та стандартизацію виходу в онлайн для підприємців. Вірю, що саме у спрощенні роботи з покупцями і є наша цінність», — розповідає Денис Горовий. 

Денис Горовий, CEO Promнадано hromadske

За його словами, мета Prom — полегшити процес продажу й купівлі товарів. Йдеться про створення великого й різноманітного асортименту на маркетплейсі, впровадження різних зручних способів оплати (зокрема можливість розрахуватися в кредит або на виплат), недорогу та швидку доставку. Це задовольняє інтереси всіх сторін — і платформи, і бізнесів, які знаходитимуть більше покупців, і споживачів, що зацікавлені швидко й вигідно придбати потрібні їм речі.

Команда Prom також працює з бар’єрами на ринку електронної комерції, зокрема постійним здорожчанням послуг доставки. Наприклад, запустили підписку на доставку, аби завоювати прихильність покупців: за 30 грн на місяць покупці можуть отримувати безкоштовну доставку у відділення «Нової пошти» та магазини Rozetka за певних умов, а також доступ до зручного трекінгу замовлень і програми захисту покупців. Мінімальний термін дії такої підписки — пів року.

Виклики війни: як український бізнес адаптовувався до нових реалій

Як розповідає співзасновник Prom, на початку повномасштабного вторгнення рф в Україні працювали не всі великі мережі: у когось постраждали склади, хтось був змушений перебудовувати бізнес-процеси, а деякі опинилися в окупації. Проте малі підприємці не зупинялися навіть 24 лютого — на Prom у той день люди все одно робили замовлення, а продавці відправляли свої товари. 

Тоді маркетплейси відновлювалися швидше, ніж великі офлайн-мережі, адже покупці шукали все — від шкарпеток до бронежилетів. Продавці могли задовольнити цей попит завдяки розгалуженим складам по всій країні та простішим бізнес-процесам. Тож Prom став одним із проєктів, що натоді підтримали українську економіку. А малий і середній бізнеси продемонстрували свою силу у гнучкості.

Початок повномасштабного вторгнення для Prom теж вніс свої корективи. Тоді команда визначила один зі стратегічних напрямів роботи — внесок у перемогу. Так напрацювали кілька важливих рішень, аби адаптувати платформу до нових реалій.

«Пам’ятаю, треба було оперативно зрозуміти, хто з десятків тисяч підприємців працює, а хто — ні, хто переїхав, а хто, на жаль, опинився під окупацією. Тому ми зробили інструмент “Працюю у воєнний час”. Це була позначка, яку продавець міг додати, аби покупці бачили, що його магазин працює», — розповів СЕО компанії Денис Горовий.

Також на той час Prom скасував своїм продавцям обов’язкову сплату комісій. Підприємці водночас дуже швидко адаптувалися до попиту. Серед найпопулярніших стали товари військового призначення, а під час блекаутів — речі для енергонезалежності.Співробітники компанії одразу долучилися до волонтерського руху, аби підсилити опір українців. Запустили, зокрема, благодійні аукціони, аби збирати кошти на дрони для Сил оборони, створили платформу Volonter.prom.ua, яка об’єднала українські фонди й волонтерів. Також працівники компанії створили проєкт «Зубаті лопати» й допомагають військовим із піхотними лопатами. 

Волонтерська ініціатива Prom «Зубата лопата»надано hromadske

На початку 2023 року на платформі відбувся сплеск появи нових продавців. За словами Дениса Горового, це були люди, які залишилися без роботи, бо їхні бізнеси закрилися. Близько 20-30% людей стали «вимушеними» підприємцями саме під час війни. 

«Якщо у 2022 році з усіх підприємців на нашому маркетплейсі працювала половина, то вже 2024-го ми вийшли на довоєнні показники — 60 тисяч підприємців, які активно ведуть свій бізнес. Рік після 24 лютого показав і нам, і продавцям, наскільки Prom витривала, стійка та ефективна система», — наголошує Денис Горовий.

Як Prom сприяв масштабуванню бізнесу Романа із Сумщини

Кожна успішна історія підприємців на Prom — про людей, які свідомо вирішили залишитися в Україні та працювати попри все. Вони не просто ведуть бізнес, а підтримують свої сім’ї та громади, зокрема створюють робочі місця навіть у найскладніших умовах. Одна з таких історій — про Романа Карпенка з міста Ромни Сумської області. Він став одним із топових користувачів платформи у 2014 році (за версією всеукраїнської премії інтернет-підприємців Ukrainian e-Commerce Awards). До слова, команда Prom 2020 року започаткувала власну нагороду, якою щороку відзначає найуспішніших підприємців на ринку електронної комерції.Підприємницька історія Романа почалася ще 1996 року. У спадок від діда йому залишився старенький мотоцикл, і він вирішив розібрати його на запчастини. Виявилося, що окремі деталі мають більшу цінність, ніж зібраний транспортний засіб. Тож у Романа з’явився перший невеликий асортимент, з яким він вийшов на базар. Згодом до запчастин мотоциклів додалися й автомобільні. Так і з’явився інтернет-магазин «Автозапчастини Ромен».

На платформу Prom підприємець вийшов майже 13 років тому. Каже, спочатку товари просто «висіли» без особливого руху, але згодом продажі різко пішли вгору. Для бізнесу з невеликого міста це стало ключовим каналом збуту, адже серед деталей траплялися й рідкісні — від авто, яких в Україні залишилися одиниці.

Роман Карпенко, підприємецьнадано hromadske

З часом Prom став для Романа не просто майданчиком для торгівлі, а й головним інструментом бізнес-обліку, адже на платформі кількість товарів синхронізується автоматично, а після оформлення замовлення позиція знімається з продажу. 

«Ми не користуємося іншими програмами. Для нас оптимальним рішенням став Prom», — пояснює Роман.

На початку повномасштабного вторгнення колони окупантів наступали на Сумську область, зокрема неподалік від Ромен. Пошта в місті тимчасово закрилася, але команда Романа знаходила способи, щоб відправляти людям замовлені товари із сусідніх міст. 

Чоловік каже, що відсутність впевненості в завтрашньому дні й досі залишається головним викликом. Та він продовжує працювати, адже тепер відчуває відповідальність і за свою команду, з якою понад 10 років будує цю справу. Також підприємця мотивує можливість допомагати військовим, які часто звертаються до нього по запчастини для своїх машин.

Як вижив бізнес Анастасії під час окупації Херсона

Не припиняла працювати під час окупації рідного Херсона й Анастасія Рукомеда — власниця інтернет-магазину «Територія Етно», де в асортименті є прикраси ручної та машинної роботи (серед постачальників — українські компанії, а також майстри з Непалу, Індії й Пакистану). Жінка продовжувала приймати й опрацьовувати замовлення на маркетплейсі, придумавши, як вийти із ситуації, що склалася через наступ росіян. А за рік після деокупації міста навіть опинилася серед тисячі найкращих продавців Prom.

З 2008 року, після 10 років роботи на ринку, де вона продавала чоловічий одяг, Анастасія вирішила кардинально змінити життя та спробувати нові для себе формати торгівлі. Спершу це були соцмережі, де вона збирала клієнтів, продаючи етнічні прикраси. Також відвідувала ярмарки та фестивалі, щоб особисто знайомитися з покупцями. 

Анастасія Рукомеда, власниця інтернет-магазину «Територія Етно»надано hromadske

Пізніше жінка відкрила для себе платформу Prom, де завдяки зручному особистому кабінету й готовому шаблону для оформлення каталогу можна було швидко налагодити онлайн-торгівлю.

Анастасія пригадує, що під час окупації Херсона вижити бізнесу було надзвичайно складно: зник зв’язок, не було інтернету, місто перетворилося на так звані стихійні ринки, де люди продавали й купляли що завгодно. Проте не зупиняти роботу мотивував страх. Підприємиця згадує, як шукала будь-яку можливість вийти в онлайн: ловила Wi-Fi біля відділення пошти, сиділа з телефоном на сходах магазину меблів під своїм будинком.

«Із Херсона не можна було ані відправити жодну посилку, ані отримати доставку. Водночас я могла приймати замовлення на товари, які фізично були в моїх постачальників на підконтрольній Україні території. Тож доставляли товари вже вони. Клієнти та партнери дивувалися, що я можу працювати з окупації. Дехто співчував, дехто пропонував допомогу, але я відмовлялась», — розповідає підприємиця.

Покупці продовжували підтримувати магазин Анастасії навіть після шоку окупації. Хоча зараз жінка спостерігає спад замовлень, що пов’язує з виїздом частини клієнтів за кордон. Та все ж, за її словами, для невеликих підприємців платформа стала справжньою опорою: «Prom — це основа мого бізнесу. Там є все, що мені треба. Кабінет інтуїтивно зрозумілий, а каталог дає змогу продавати одразу».

Особливу цінність Анастасія бачить і в комунікації з іншими продавцями, яка відбувається в чатах та групах платформи. Це допомагає економити час і швидко знаходити потрібні відповіді.

«Коли я починала працювати з платформою у 2010-2011 роках, усе було новим. Зараз же люди мають готові рішення, можуть поставити питання досвідченим продавцям і отримати допомогу. Це дуже класно», — підкреслює Анастасія.


Цей матеріал є частиною проєкту, присвяченого Дню Незалежності України.