Американські винищувачі злітали для перехоплення російських військових літаків поблизу Аляски — військові

Американські винищувачі підіймали в повітря 24 вересня, щоб ідентифікувати та перехопити чотири російські військові літаки, що летіли поблизу Аляски.

Про це пише CBS News із посиланням на Командування повітряно-космічної оборони Північної Америки (Об'єднана система аерокосмічної оборони США та Канади. Її завданнями є контроль повітряного та навколоземного простору, попередження про повітряний або ракетний напад, протиповітряна та протиракетна оборонаNORAD).

За даними військових, два російські далекобійні стратегічні бомбардувальники Ту-95 та два винищувачі Су-35 летіли в зоні ідентифікації протиповітряної оборони Аляски (ADIZ), яка є міжнародним повітряним простором, що межує з суверенним повітряним простором США та Канади.

NORAD відправив літак раннього радіолокаційного виявлення та управління E-3, а також чотири винищувачі F-16 і чотири літаки-заправники KC-135, «для позитивної ідентифікації та перехоплення» російської авіації. 

Як наголошує командування, російська військова діяльність у зоні ADIZ є звичайною справою і не вважається загрозою, але це був останній із серії польотів російських літаків, які багато хто розглядає як перевірку готовності США та союзників по НАТО. 

російські літаки увійшли до зони ідентифікації протиповітряної оборони Аляски приблизно через місяць після дуже схожого інциденту, коли США також підняли винищувачі для перехоплення.

Наприкінці серпня у NORAD заявили, що виявили та вели спостереження за російським військовим розвідувальним літаком у зоні ADIZ після того, як тричі протягом попередніх днів перехоплювали такий самий літак-розвідник над цим регіоном.

У вересні 2024 року NORAD опублікував відео літака з рф, що пролітав «лише за кілька футів» від авіації NORAD біля узбережжя Аляски. У той час американський генерал заявив, що поведінка екіпажу літака була «небезпечною, непрофесійною та наражала на небезпеку всіх».

Жодна з цих ситуацій досі не призвела до вторгнення російських військових літаків у суверенний повітряний простір США чи Канади. 

Порушення повітряного простору в Європі

З кінця серпня у країнах Європи фіксуються порушення повітряного простору, як от проліт невідомих дронів над місцевими аеропортами.

Ситуація загострилася у ніч проти 10 вересня, коли росія вкотре атакувала Україну дронами й ракетами: кілька БпЛА зайшли в повітряний простір Польщі і там щодо них уперше застосували зброю з літаків. Прем’єр-міністр Польщі Дональд Туск заявив, що повітряний простір Польщі було порушено щонайменше 19 разів.

13 вересня винищувачі F-16 у Румунії виявили безпілотник у національному повітряному просторі й відстежили його рух до приблизно 20 кілометрів на південний захід від комуни Кілія-Веке, доки він зник із радарів.

19 вересня відразу три російські винищувачі МіГ-31 залетіли в повітряний простір Естонії та залишалися там іще 12 хвилин. Того самого дня Прикордонна служба Польщі заявила, що два російські винищувачі порушили зону безпеки бурової платформи Petrobaltic у Балтійському морі.

У відповідь на це НАТО запустило ініціативу «Східний вартовий» для посилення оборони східного флангу Європи, що, серед іншого, передбачає розгортання сухопутних військ у восьми країнах.

Польща та Естонія ініціювали консультації за статтею 4 НАТО. А європейський комісар з питань оборони Андрюс Кубілюс скликав переговори щодо створення «стіни дронів» уздовж східного кордону ЄС.

А вже ввечері 22 вересня аеропорт Копенгагена, столиці Данії, призупинив роботу через рух невідомих дронів. Прем'єр-міністерка Данії Метте Фредеріксен назвала польоти дронів «найсерйознішим нападом на критичну інфраструктуру Данії».