Чому пальне на АЗС України не дешевшає так швидко, як нафта на світових ринках — відповідь експертів
Ціна на нафту знизилася з початку року майже на 20%, але ціна бензину в Україні — всього лише на приблизно 4%. Чому так сталося — hromadske запитало в експертів.
Про це йдеться в матеріалі hromadske.
Ціни на бензин на українських автозаправних станціях уже частково відобразили зниження світових цін на нафту, адже Україна дуже залежить у цьому сегменті від імпорту.
Так, українські ціни на ключові бензини знизилися на одну-півтори гривні протягом квітня. Тепер бензин А-92 коштує близько 52,6 гривні за літр, бензин А-95 вартує 54,8 гривні, а А-95 преміум — 58,6 гривні, дизельне пальне — 53,6 гривні.
Через 2-3 дні після падіння цін у квітні на тлі американських мит перші партії дешевого пального вже зайшли на кордон України.
«Зараз час від покупки до доставки дуже скоротився — вже не як раніше, коли це займало тижні. Але якщо гуртові продавці пального знизили ціну після її падіння на світовому ринку, на європейському ринку, то роздрібні ритейлери трохи подумали, подивились, як довго низькі ціни протримаються, а тому не поспішають активно повторювати динаміку цін на нафту. Вони знижують ціни дуже повільно, поступово», — пояснює аналітик Олександр Сіренко.
Україна імпортує більшу частину бензину з Європи. Найбільшими постачальниками є Литва, Польща, Німеччина та Румунія. Незначні обсяги пального продає Україні також Болгарія.
Розраховуватися за пальне доводиться переважно в євро, а українська гривня просіла відносно євро з курсу 45 на початку квітня до курсу понад 47 гривень за євро нині. Ця девальвація частково «з’їла» більш вигідну ціну, яку могли б отримати українські споживачі.
Та євро в бензиновому бізнесі — це не лише валюта розрахунку за постачання, а й валюта оподаткування. Через акциз, який установлено в євро, собівартість бензину цьогоріч зросла в середньому на 0,5 гривні за літр.
Ще один чинник, який впливає на ціну бензину в Україні, — це логістика. Наразі вона досить складна й дорога, але все може змінитися, якщо замість суходолу пальне везтимуть Чорним морем.
- Поділитися: