«Рятуйте залізницю»: Лещенко заявив, що збитки «Укрзалізниці» з початку року становлять понад 7 млрд гривень

Заступник голови наглядової ради «Укрзалізниці» Сергій Лещенко під час виступу у Верховній Раді 5 листопада
Заступник голови наглядової ради «Укрзалізниці» Сергій Лещенко під час виступу у Верховній Раді 5 листопадаСкриншот

Заступник голови наглядової ради «Укрзалізниці» Сергій Лещенко розповів про масштаб збитків компанії через російсько-українську війну й закликав вжити заходів щодо цього.

Про це він заявив під час виступу у Верховній Раді 5 листопада.

За його словами, внутрішні резерви залізниці для компенсації збитків пасажирських перевезень вичерпані.

Лещенко пояснив, що всі роки діяла система, коли збитки пасажирських перевезень компенсувалися коштом вантажних. І ця система працювала, аж доки не почався «ефект доміно» через початок повномасштабного вторгнення.

«За 2021-2025 роки в нас втрачено 49% вантажних перевезень. І ситуація навряд чи покращиться. Цього року ми втратили фактично всю вигідну галузь Донеччини. Остання шахта, де ми, до речі, були цього року, Білозерська, вона теж зупинена на Донеччині», — повідомив Лещенко.

Він також зауважив, що лише цього року інфраструктура «Укрзалізниці» зазнала 800 атак із пошкодженням 3 тисяч об’єктів.

Так, чистий збиток компанії за 9 місяців 2025-го становить 7 мільярдів 195 мільйонів гривень, а збитки пасажирських перевезень торік — 18 мільярдів гривень.

З огляду на це Лещенко повідомив, що є три заходи, аби виправити цю ситуацію:

  1. внутрішня оптимізація залізниці, зокрема, питання продажу брухту;
  2. 16 мільярдів коштом бюджету, аби компенсувати збитки пасажирських перевезень;
  3. індексація вантажних тарифів.

Останнє, за словами Лещенка, слід робити поступово: «Нам треба лише хоча б індексувати до росту цін виробників. Це може дати 22,5 мільярда, якщо ми зробимо це наступного року двічі — з 1 січня і з 1 липня поступово 27,5, потім 11%».

«Ми плануємо підняти динамічне ціноутворення для СВ і першого класу “інтерсіті”. Це частково покращить результат, але не повністю», — додав Лещенко.

Він також розповів, що вже цьогоріч уряд погодив перерахування 13 мільярдів гривень для компенсації пасажирських перевезень — частина цієї суми вже перерахована.

«Три з половиною роки “Укрзалізниця” рятувала Україну під час війни. І тепер час допомогти “Укрзалізниці” вистояти в цей складний період… Рятуйте залізницю, вона всім іще нам знадобиться», — заявив Лещенко.

Коментуючи програму «УЗ-3000», він наголосив, що покриття збитків за бюджетні кошти не стосується цієї програми: «Це дві паралельні історії. З одного боку, фінансування для покриття хронічних збитків пасажирки, з іншого боку, невикористаний ресурс залізниці, який становить в деякій місяці майже 700 тисяч місць».

За його словами, компанія може «без проблем» виділити 200-250 тисяч місць для пасажирів безоплатно в непікові періоди через відповідні інституції.

Про програму «УЗ-3000»

Кілька днів тому президент України Володимир Зеленський анонсував нову програму підтримки для всіх українців, у межах якої можна буде отримати 3 тисячі безоплатних кілометрів на подорожі «Укрзалізницею». За його словами, маршрут для поїздки кожен зможе обрати самостійно.

У компанії пояснили, що безоплатними зроблять саме 3 тисячі кілометрів, оскільки це дорівнює подорожі туди — зворотно найдовшим на сьогодні рейсом по Україні. Очікується, що програма «УЗ-3000» «розвантажить» піковий період, оскільки стимулюватиме подорожі в інший час.

Водночас голова правління «Укрзалізниці» Олександр Перцовський повідомив журналістам, що для програми «УЗ-3000» «Укрзалізниці» не потрібне додаткове фінансування від держави — її реалізують, використавши місця, які залишаються порожніми в непіковий сезон перевезень.

Він також додав, що програма не стосуватиметься вагонів I класу, СВ та міжнародного сполучення.