Промо

Українська «держава у смартфоні»: плюси, ризики й виклики

Українська «держава у смартфоні»: плюси, ризики й виклики

За кілька років Україні вдалося досягти неабияких успіхів на шляху цифрової трансформації. Попри війну й економічну кризу, мільйони українців отримали життєво важливий інструмент адаптації та стійкості — зручну систему цифрових послуг, яка руйнує бар’єр між громадянином і державою. Сьогодні Україна — серед світових лідерів у сфері цифрових державних послуг, а інновації впроваджуються з унікальною швидкістю. До держави у справі розбудови цифрової екосистеми, зручної для суспільства, долучається приватний бізнес. А втім, цифровізація, зменшуючи рівень бюрократії, несе виклики й ризики, які вимагають від влади й суспільства відповідального та розумного підходу.

Надано hromadske

Від паспортного столу до «Дії»: еволюція державних послуг

Там, де раніше для розв’язання проблеми потрібно було днями стояти в чергах і чекати під кабінетами, сьогодні вистачає кількох кліків. До 2025 року цифровий паспорт у застосунку «Дія» став звичним інструментом ідентифікації, а реєстрація приватних підприємців і сплата податків онлайн зменшили корупційний складник, вивівши взаємодію з податковою адміністрацією з тіні. 

Особливо велике значення мають сервіси, розроблені як відповідь на виклики війни:

  • Програма «єВідновлення», що дозволила тисячам українців прозоро подати заявки на компенсацію за зруйноване житло, мінімізуючи бюрократичну тяганину.
  • Онлайн-послуги для водіїв, зокрема, можливість перереєстрації автомобіля без відвідування сервісних центрів Міністерства внутрішніх справ, що раніше забирало чимало часу й було джерелом корупційних ризиків. 
  • Цифровізація соціальної сфери, наприклад отримання статусу безробітного чи оформлення виплат для вимушених переселенців, що дозволило підтримати мільйони людей у критичний момент.

Ці послуги стали можливими завдяки не лише «Дії», а й системі електронної взаємодії «Трембіта», що забезпечила обмін даними між десятками реєстрів, і збереженню даних у хмарному сховищі. 

Ризики цифровізації: кібербезпека, інклюзивність і нові виклики

Технологічний стрибок змінив очікування українців від держави: миттєвість і прозорість стали новою нормою. А втім, тотальна цифровізація оголила низку серйозних проблем і ризиків.

Кібербезпека. Зберігання персональних даних мільйонів громадян у єдиній екосистемі робить її пріоритетною ціллю для ворожих хакерських атак, які є частиною гібридної війни. Постійні спроби зламів та інциденти з витоком даних вимагають не лише технічного захисту, а й міжнародної співпраці у сфері кібероборони.

Цифровий розрив. Значна частина українців, насамперед літні люди й мешканці звільнених територій, не має стабільного доступу до інтернету, сучасних смартфонів або навичок користування цифровими послугами. «Держава у смартфоні» створює для таких людей перепони на шляху до отримання необхідних їм послуг. Розв’язати цю проблему можуть офлайн-пункти підтримки в центрах надання адміністративних послуг.

Ризик надмірної централізації. Збір величезного масиву даних про громадян дає державі потужний інструмент впливу. Питання балансу між зручністю і приватністю, а також створення незалежних механізмів громадського контролю використання цих даних, залишається відкритим і потребує експертної та суспільної дискусії. 

Надано hromadske

«Держава у смартфоні 2.0»: коли бізнес доповнює владу

Органи державної влади — не єдині постачальники цифрових сервісів, які полегшують життя людям. Держава формує «цифрові рейки»: захищені комп’ютерні системи, актуальні реєстри, безпечні інструменти ідентифікації на зразок BankID. На ці «рейки» приватний бізнес ставить свої продукти, орієнтовані на потреби клієнтів. Ця синергія є ознакою зрілої цифрової екосистеми, де держава і бізнес доповнюють одне одного.

Прикладом можуть бути послуги для власників автомобілів. Держава зробила крок, дозволивши перереєстрацію авто в «Дії». Але володіння авто — це комплексний процес. Один із головних його елементів — обов'язкове страхування, яке забезпечують приватні компанії.

Раніше, щоб застрахувати машину, потрібно було поїхати до страхового агента й заповнити папери. Сьогодні ринок пропонує зручніший варіант: автоцивілка онлайн оформлюється за кілька хвилин, дозволяючи порівняти ціни різних компаній і зберегти поліс у смартфоні. Громадянин отримує безшовний досвід, розв’язуючи всі пов’язані з автомобілем питання онлайн.

І хоча на шляху до «Держави у смартфоні 2.0» потрібно ще багато зробити, ми вже можемо уявити майбутнє, де держава встановлює прозорі правила гри й надає інфраструктуру, а бізнес змагається за споживача якістю і зручністю сервісу, створюючи додаткову цінність для громадян.


Матеріал опубліковано на правах реклами