9 із 10 бізнесів, що належать українським жінкам, працюють лише всередині країни — дослідження Visa та Emerging Europe

9 із 10 бізнесів, що належать українським жінкам, працюють лише всередині країни — дослідження Visa та Emerging Europe

88% компаній, які належать українкам, працюють лише всередині країни, а 29% українських бізнесвумен стурбовані ризиком того, що бізнес не залишить їм часу на відпочинок.

Про це свідчать результати дослідження жіночого лідерства та підприємництва у Східній та Південно-Східній Європі, Центральній Азії та на Кавказі. Його провела платформа для розвитку бізнесу та спільнот Emerging Europe у межах ініціативи She's Next компанії Visa.

Про сектори бізнесу, фінансування та найманих працівників

Дослідження провели у 2022 році, воно включало онлайн-опитування 2000 власниць бізнесів або самозайнятих жінок в 11 країнах (зокрема в Україні), 75 глибинних інтерв'ю та роботу у фокус-групах.

«Як зауважила одна з опитаних, жінкам складніше залучати кошти. І це лише одна з численних проблем, з якими стикаються підприємиці, прокоментував Ендрю Врубель, партнер-засновник Emerging Europe. — У цьому дослідженні ми прагнули визначити всі потенційні перешкоди, які можуть уплинути на бізнеси та стартапи, створені жінками. Ми також хотіли знайти рішення, які б розширили їхні можливості й допомогли жіночим бізнесам розвиватися на міжнародному рівні».

Загалом більшість бізнесів (84%), які належать жінкам у Східній та Південно-Східній Європі, Центральній Азії та на Кавказі, пропонують товари та послуги тільки в межах своїх держав (в Україні — 88%), але всі підприємиці зацікавлені навчитися вести бізнес за кордоном.

Провідними секторами, у яких працюють жіночі бізнеси, є:

  • краса та здоров'я (17%);
  • роздрібна торгівля (12%);
  • сільське господарство та продовольство (12%);
  • освіта (8%);
  • піар та маркетинг (7%).

Дві третини підприємиць не залучають зовнішнє фінансування, і близько 35% бізнесів були засновані з капіталом менш ніж 1000 доларів. Три чверті бізнесів, які належать жінкам, не мають найманих працівників. Лише кожна десята підприємиця має понад 5 співробітників.

«З 2019 року програма She's Next розширює можливості жінок-лідерів та місцевих громад і допомагає у розвитку, — зазначила Віра Платонова, старша віцепрезидентка та директорка регіонального розвитку Visa в 17 країнах. — Ми раді, що лідерки України й усього регіону Східної та Південно-Східної Європи, Центральної Азії та Кавказу поступово переходять на електронну комерцію і користуються зручними та надійними цифровими платежами. Ми використаємо результати дослідження, щоб надалі реалізувати ініціативи, які сприятимуть розширенню гендерної інклюзії в регіоні».

Основні висновки дослідження

1. Жінки прагнуть професійної та фінансової незалежності. Основними джерелами мотивації відкрити свою справу для жінок є бажання збільшити дохід (50%), бажання працювати на себе (31%) та здійснення мрії (21%).

В Україні основною мотивацією розпочати бізнес є бажання збільшити дохід (42%) та прагнення незалежності (41%).

2. Підприємиці майже однаково стурбовані питаннями бізнесу та особистого життя. Опитаних найбільше непокоїть, що їхній бізнес зазнає невдачі (29%), що їхнє фінансове становище погіршиться (27%) і що вони залишать сім'ю та дітей без уваги (25%).

Підприємиці в Україні, навпаки, найбільше стурбовані тим, що бізнес не залишить їм часу на відпочинок (29%), на другому місці — страх провалу (26%).

3. Жіночі бізнеси страждають від конкуренції та проблем із залученням фінансування. Підприємиці найчастіше постають перед такими труднощами як висока конкуренція (40%), залучення капіталу (32%) та несприятливі умови ведення бізнесу (31%).

Респондентки в Україні зауважили, що найбільшою проблемою під час відкриття та ведення бізнесу є висока конкуренція (58%), тоді як несприятливі умови ведення бізнесу або проблеми із залученням капіталу на собі відчувають 37% та 21% відповідно.

4. Підприємиці бажають навчитися ведення бізнесу в інтернеті. Основні навички, яких опитані хочуть набути, — це стратегії отримання додаткового фінансування (47%), цифровий маркетинг та ведення соціальних мереж (37%), електронна комерція (24%) та розширення бізнесу на міжнародному рівні (21%).

В Україні список найпопулярніших навичок має такий самий вигляд: на перших місцях стратегії отримання додаткового фінансування (47%), цифровий маркетинг і ведення соціальних мереж (38%) та електронна комерція (27%).

5. Підприємства, що належать жінкам, розплачуються зі співробітниками та постачальниками готівкою, але зазвичай встановлюють POS-термінали для клієнтів. 42% підприємиць розплачуються зі своїми співробітниками та постачальниками готівкою, а оплаті карткою віддають перевагу лише 37%.

В Україні 39% підприємиць платять співробітникам і постачальникам готівкою, а оплаті карткою віддають перевагу 42%. Що стосується клієнтів, то 37% респонденток зазначили, що їхні товари та послуги найчастіше оплачують карткою.

Наступний етап партнерства Visa та Emerging Europe, амбітною метою якого є об'єднання підприємиць усього регіону в межах спільноти She's Next, — надати їм платформу для спілкування, наставництва, обміну досвідом та розширення горизонтів бізнес-діяльності.

Матеріал опубліковано на правах реклами.