ENRU

Міст у протоці, як колода в оці: про ціну Керченської переправи

7acc8850d50618a55
Над фарватером Керченської протоки постала залізнична арка Фото: Офіційний інформаційний сайт будівництва Кримського моста

Не зважати на будівництво Керченського мосту нині вже неможливо. Українська влада ніяк не реагувала на перекриття росіянами керченської протоки, МЗС не висловлювало ніяких нот протесту, поки китайське судно прокладало в окупований Крим енергоміст. Узагалі про кримінальне впровадження щодо цього судна стало відомо вже після того, як кримчани отримали живлення з Росії.

І ось над фарватером Керченської протоки постала залізнична арка — її звели минулого тижня. На час проведення робіт рух Керченською протокою знову незаконно перекрили, що призвело до збитків українським портам на Азовському морі.

І знову — квола реакція України. Тим часом уже очевидно, що споруда сильно заважатиме судноплавству. Маріупольский державний торговельний порт орилюднив світлину першого проходу судна «Копан» під аркою — для цього довелося скласти мачту.

«Копан» проходить під аркою у Керченськії протоці зі складеною мачтою Фото: ДП «Маріупольський морський торговельний порт»

Збираючи інформацію про міст-символ російської окупації Криму, ми з’ясували, що його зведення, яке і так коштує російським платникам податків чверть трильйона рублів, може ще більше здорожчати.

Поза тим, виявилося, що власних технологій для будівництва наддержаві не вистачає. Голландські ЗМІ з’ясували — щонайменше дві компанії із Нідерландів співпрацюють з росіянами. Dematec Equipment поставила техніку для будівництва мосту, Bijlard Hydrauliek — «найважливішу частину» для цієї машини.

За словами міністра зовнішньої торгівлі й розвитку королівства Нідерланди Ліліанне Плаумен, розпочата перевірка законності участі компаній у будівництві. Як повідомляє державна телерадіокомпанія NOS, навіть якщо порушень закону формально немає, уряд Нідерландів «очікує, що компанії вестимуть міжнародний бізнес відповідально». Плаумен також додала, що керівництво країни дотримується жорсткої політики невизнання анексії Криму.

На перший погляд, ситуація з голандськими технологіями така ж, як і з турбінами Siemens — Росія намагається використати європейське обладнання та технології в окупованому Криму. Але представники підозрюваних у порушенні санкцій компаній наполягають: технічно їхнє обладнання не в Криму, а в Керченській протоці.

Посол України в Нідерландах в коментарі журналістам Крим.Реалії повідомив, що МЗС України тепер також стежитиме за розвитком ситуації і очікує висновків голандського уряду.

Порівняльний графік запланованих витрат на будівництво мосту — початковий план фінансування (червона лінія) та реальні витрати (зелена)

Але проблеми на будівництві Керченського мосту можуть виникнути і без прив’язки до європейських санкцій. Від часу укладання в лютому 2015-го початкової угоди з компанією «Стройгазмонтаж», що належить другові Путіна Аркадію Ротенбергу, укладено понад 20 додаткових угод. Зокрема й щодо зміни графіку фінансування. Вимальовується цікава картина: фірма Ротенберга вже з’їла дві третини загального обсягу фінансування — 145,5 мільярдів із 223. А міст збудовано лише наполовину — і за термінами, і за обсягами робіт.

Тож, цей об’єкт має всі шанси здорожчати, як «Зеніт-арена», чи космодром «Восточний». Одже, головна інтрига на сьогодні — що завдасть більшого удару проектові — європейські санкції чи апетити друга російського президента.

Підписуйтесь на наш канал у Telegram